Kas ilgi nāk, tas labi nāk
Ideja par centriem, kas darbotos pēc vienas pieturas aģentūras principa, Latvijā nav jauna, par to varas gaiteņos diskutēja vēl pirms desmit gadiem. Doma tolaik bija vienkārša - jāatvieglo iedzīvotāju ceļš uz daudzajām valsts iestādēm. Īpaši aktuāli tas bija tiem, kas dzīvoja ārpus lielajām pilsētām un ar katru iesniegumu bija spiesti mērot labu ceļa gabalu. Nu šie cilvēki var doties uz tuvējā pašvaldībā esošo apvienoto centru.
Šobrīd valstī darbojas 72 centri, kas izvietoti 56 novados, taču Vides un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) parlamentārais sekretārs Jānis Eglīts uzskata, ka tas ir tikai sākums, un cer, ka drīzā nākotnē tīkls paplašināsies tā, lai valsts pakalpojumi būtu ērti pieejami ikvienam neatkarīgi no dzīvesvietas.
Populārākais no VPVKAC pieņemtajiem pakalpojumiem ir slimības pabalsti - 7721 iesniegums. Savukārt darbīgākais centrs atrodas Ķekavas novadā, kurā kopš atvēršanas sniegti jau 3168 pakalpojumi. «Redzami ļoti labi rezultāti, cilvēki tiešām ir apmierināti un izmanto vienotos centrus. Līdz šim neviens klientu trūkuma dēļ nav slēgts, un ceram, ka tā arī nebūs,» atklāj J. Eglīts.
Celmlauži apmierināti
Pirms dot zaļo gaismu šai iecerei un apzināt iespējamās problēmas, vairākas pašvaldības veica pilotprojektu. Celmlaužu vidū bija arī Auce, kuras mērs Gints Kaminskis nu saka, ka ne mirkli nenožēlo lēmumu atvērt centru: «Esam saņēmuši apliecinājumu, ka tas mūsu iedzīvotājiem ir vajadzīgs. Cilvēki nāk katru dienu un saņem sev nepieciešamos pakalpojumus.» Viņš atklāj, ka vietējie visbiežāk izmanto tieši Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pakalpojumus, ko līdz šim varēja izdarīt vien 40 kilometru attālumā esošajā Dobelē. Tas cilvēkiem prasīja gan laika, gan finanšu resursus, kuri ne visiem ir pietiekami, bet nu tiekot taupīti. Turklāt bieži, lai aizvestu vienu iesniegumu, vietējiem nācās pat atprasīties no darba.
Atzinīgus vārdus VPVKAC velta arī Dagdas domes priekšsēdētāja Sandra Viškure, kura stāsta, ka martā, kad VID jāsniedz nodokļu deklarācijas, centrā veidojoties pat rindas.
VPVKAC var pieteikt noteiktus Valsts ieņēmumu dienesta un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras pakalpojumus, saņemt konsultācijas par septiņu valsts iestāžu pakalpojumiem un e-pakalpojumiem, kā arī saņemt informāciju un praktisku palīdzību darbā ar datoru, internetu un eID viedkaršu lasītāju.
Bez lielām grūtībām
Visi Dienas uzrunātie pašvaldību vadītāji apgalvo, ka nekādu grūtību centru darbībā šobrīd nav, skaidrs, ka pa kādai nelielai ķibelei jau vienmēr gadoties, taču visu ērti varot atrisināt, sazinoties ar atbildīgo valsts iestādi.
Ķekavas novada priekšsēdis Andis Damlics smejas, ka grūtības ir tādas pašas kā jebkurā apkalpošanas sfērā - klienti mēdzot būt dažādi. Nevar izslēgt arī faktu, ka mazajās pašvaldības vietējie uz centru dodas, lai vienkārši parunātos. Mazliet vairāk par grūtībām gan atklāj J. Eglīts, kurš atzīmē, ka atsevišķus pakalpojumus centri nenodrošina: «Ir tā, ka valsts iestādes ne vienmēr labprāt dod iespēju šiem centriem pilnvērtīgi strādāt ar visām datubāzēm, kas ir iestāžu rīcībā. Piemēram, var runāt konkrēti par Valsts zemes dienestu. Bieži iekšējās sistēmas ir arī gana sarežģītas, lai viens cilvēks tās visas ātri apgūtu. Taču es tāpēc gribu uzsvērt, ka tas ir tikai sākums, daudzas valsts iestādes vēl pārliecināsies, ka šie centri tiešām strādā, ir vajadzīgi, un, iespējams, nākotnē tās arvien vairāk dos iespēju strādāt ar savām datubāzēm.»
Parlamentārais sekretārs noraida bažas par to, ka nākotnē interneta pakalpojumu straujās popularitātes dēļ zudīs pieprasījums pēc VPVKAC, - vienmēr ir cilvēki, kam mājās nav datora vai interneta pieslēguma. Ne mazāk būtiskas ir arī tur sniegtās konsultācijas, kas vajadzīgas arī tiem, kam tehnika ir, bet trūkst pieredzes atsevišķos valsts sektora jautājumos.