Tirgotāji aicina šo situāciju izprast globāli - tā ir ne tikai Latvijas, bet visas Eiropas, pat visas pasaules mēroga problēma, jo spidometrus griež ne tikai tādēļ, lai apkrāptu nākamo automašīnas pircēju un palielinātu tās cenu. Odometra rādījumu maina arī tādēļ, lai pagarinātu auto garantijas laiku, apdrošināšanas krāpniecības gadījumos, turklāt, arī servisā automašīnai mainot motoru, nobraukuma uzskaiti mēdz sākt no nulles. Tāpat, kad auto oriģinālā mērījumu sistēma izgājusi no ierindas un to nomaina ar šrotā iegādātu sistēmu, mērierīci turpina izmantot, nemainot tajā jau uzskaitīto nobraukumu, stāsta Latvijas Lietoto auto tirgotāju asociācijas vadītājs Uģis Vītols.
«Spidometru korekcijas notiek gan citur Eiropā, gan Latvijā. Nobraukumu koriģējošas ierīces var brīvi iegādāties, interneta veikalu piedāvājumā to skaits mērāms tūkstošos, un tās maksā, sākot no desmit eiro, un paredzētas vai nu konkrētu marku auto datu grozīšanai, vai arī ir daudzfunkcionālai lietošanai dažādiem auto. Kā mēs varam runāt par kaut kādu izskaušanu mazajā Latvijā, ja tas notiek visā pasaulē?» viņš retoriski vaicā.
Vācijā spidometra korekcija ir aizliegta ar likumu, taču atrodamas vācu firmas, kas nodarbojas ar elektronikas remontu un pie viena piedāvā spidometrus sagrozīt «pie sadarbības partneriem Polijā», un neviens, ieskaitot lietotu auto uzpircējus no Latvijas, nevar zināt, cik automašīnu aizbrauc neceļos un ar koriģētu odometru atved uz Vāciju, lai tirgotu tālāk, norāda nozares pazinēji. Turklāt auto nobraukuma rādītājus var sagrozīt jebkur, piemēram, autoceļa malā vai uz kravas kuģa.
Saeimas deputāts Kārlis Seržants pirms pusotra gada piedāvāja grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, rosinot bargus naudas sodus par apzinātu automašīnu odometru jeb nobraukuma rādītāju sagrozīšanu, kā arī par odometra rādījumu mainīšanas pakalpojumu piedāvāšanu vai reklamēšanu. Deputāts Dienai stāsta, ka ideja Saeimā atbalstīta pirmajā no trim lasījumiem, taču pagaidām Saeimas Juridiskā komisija to tālāk nav virzījusi. Tiesa, jāapzinās, ka iespējas izkontrolēt, vai odometra rādījums ir grozīts, ir tuvu nullei.
«Situācija patērētājam faktiski ir katastrofāla - automašīnas pircējs nav aizsargāts ne Latvijā, ne Vācijā, ne Polijā, ne Holandē, nekur. Vienmēr būs risks uzrauties uz sagrozītu auto,» vērtē U. Vītols.
Arī Latvijas Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš bilst - Eiropas valstīs auto datu norādīšanas jautājumā nav vienotas kārtības un redzamas atšķirības un «visādas dīvainības». «Latvijā šis jautājums ir bērnu autiņos. Labā lieta ir Latvijā fiksētās nobraukuma informācijas bezmaksas pieejamība CSDD e-reģistrā, kas Eiropā ir retums. Tāpat pieejama informācija apdrošinātāju sistēmā, izmantojot auto un reģistrācijas apliecības numurus. Faktiski šādu datu atklāšana un norādīšana ir labas gribas process,» viņš secina.
Ir parādījušies arī citi mēģinājumi situāciju vērst pircējiem par labu. Piemēram, portāls autoDNA atrod informāciju un iepazīstina ar konkrētu tirdzniecībā pieejamu automašīnu «piedzīvojumiem» citās valstīs, piemēram, smagām avārijām vai iekrišanu ūdenī, un, protams, pat vairākas reizes lielāku patieso nobraukumu. Visi šie apstākļi Latvijā importētiem auto bieži vien ir apslēpti - automašīna ir sakopta un vizuāli izskatās lieliski, arī nobraukums «sakārtots» pircēju vairumam apmierinošajās robežās - līdz 200 000 kilometriem. «Man prieks, ka parādās šādi portāli, kas uz entuziasma pamata cenšas parādīt vairāku automobiļu patieso vēsturi. Tomēr auto tirgus sakārtošana nebūs ātrs process - es domāju, ka tas notiks sabiedrības spiediena rezultātā,» pauž U. Vītols.
Auto nobraukuma datu falsificēšana bojā dzīvi arī pašai auto pārdevēju cunftei. «Ar atbildību varu teikt, ka godīgie lietoto automašīnu tirgotāji ir noguruši grozīto datu dēļ. Tas sagandē tirgu. Kamēr kāds atļaujas pārdot mašīnas ar grozītiem odometriem, solīdie auto tirgotāji, negrozot auto nobraukumu, vienkārši nespēj konkurēt, jo auto ar patiesiem 300 000 vai 350 000 kilometriem odometrā neizskatās tik interesants,» uzsver Lietotu auto asociācijas vadītājs. Viņš arī atzīst - vairāki lietotu auto tirgotāji, viņa paša uzņēmumu ieskaitot, gaida pārmaiņas lietoto auto tirgū. Pašlaik situācija esot nozarei nelabvēlīga.