JAUKAIS AUSTRUMKRASTS/ THE SWEET EAST ★★★★
Šona Praisa Viljamsa debija Jaukais austrumkrasts, kas izrādīta pērn Kannu Režisoru divnedēļā un apceļojusi virkni festivālu, tostarp Rīgas Starptautisko kino festivālu jeb Riga IFF, ar ironiski savilktu dūrīti iebelž pa ideoloģijas saules pinumu. Izmantojot ceļa filmas (road movie) shēmu un paralēles ar Alisi Brīnumzemē, Amerikas austrumkrasta odisejā dodas Z paaudzes skolniece Liliana – viņu atveido harismātiska jaunā aktrise Talija Raidere (Nekad, reti, dažreiz, vienmēr/Never Rarely Sometimes Always (2020)). Bēgot no klases ekskursijas Vašingtonā, viņa nonāk pie ekoteroristiem, mākslas darboņiem, galēji labējiem, kinovides snobiem un seksuāli apspiestiem fundamentālistiem, kuri pļavā klausās 90. gadu sākuma dejuzāles grāvējus.
Ar brāļiem Safdijiem (spriedzes drāma Īstais laiks/Good Time (2017) ar Robertu Patinsonu) strādājošā operatora Viljamsa faktūrās analogais, acij siltais krāsu rāmums un uzstājīgie, situācijas komentējošie tuvplāni jau līdz ar filmas pirmajiem kadriem atbruņo. Jaukais austrumkrasts ar sausu nonsensa humoru komēdijas žanrā cenšas "izcepināt" politkorektumu – jautājums, cik veiksmīgi tas režisoram un komandai izdodas, tomēr paši mēģinājumi ir asprātīgi un nerāda tikai vienas paaudzes redzējumu un pretenzijas. Līdztekus Amerikas politiskās vides garnējumiem un konspirācijām vieglprātīgā, vietumis pašmērķīgā manierē iejūk arī paparaci un tabloīdi, reliģiskas sektas, pedofili un slavas apmirdzētie.
Fascinējošākais, ka caur visām absurdajām, viduslaiku alegorijām līdzīgajām situācijām, kurās nonāk Liliana, viņa nemaina savu skatienu, kas nav rezignēts un tukšs – drīzāk imūns pret kairinājumiem un ņirdzīgi atsaldēts. Viņu garlaiko gan inteliģentais profesors Lorenss (izcils Saimons Rekss), kurš pauž atbalstu Hitleram, gan arī Holivudas britu aktieris Īans (vēl viens jaunās aktieru paaudzes talants Džeikobs Elordi) un viņa uzmanības apliecinājumi. Liliana šajā velnišķīgajā lokā, kas izved cauri Lūisa Kerola Brīnumzemei, režisoru Kloda Šabrola un Hārmonija Korīna mantojumam, allaž nostājas pati savā pusē.
Jaukais austrumkrasts ne vienmēr ir gluds un precīzs savā uzstādījumā, tomēr šāds hiperskābes kino šodienas skatītājam ir nepieciešams pliķis.
Kur skatīties: Latvijas kinoteātros
KINO IZLASE
MĀTES INSTINKTS/MOTHERS’ INSTINCT (2024) ★★
Psiholoģisks musturs par divām mājsaimniecēm (lomās Anna Hetaveja un Džesika Čestīna) Amerikas 60. gados. Režisora Benuā Deloma debija atsviež salīdzinājumos ar Hičkoku un tā laika Holivudas vizuālo stilu, un paliek "redzēts, zināms" pēcgarša.
Kur skatīties: Latvijas kinorepertuāros
INTEREŠU ZONA/THE ZONE OF INTEREST (2023) ★★★★★
Viena no pagājušā gada kino izcilniecēm (rež. Džonatans Gleizers), kas nule apbalvota arī ar Oskara balvu kā labākā starptautiskā filma. Stindzinoša meditācija par trulu ļaunumu, sekojot Aušvicas koncentrācijas nometnes komandanta (Kristians Frīdels) un viņa sievas (Sandra Hillere) ikdienai. Jāredz.
Kur skatīties: Latvijas kinorepertuāros
PATRĪCIJA (2024)
Nav redzēta. Sportistu dokumentālajām portretfilmām ir sava, lojāla auditorija – nešaubīgi varu teikt, ka Dāvida Ernštreita un Ineses Kļavas kopdarbs par distanču slēpotāju Patrīciju Eiduku atradīs savu skatītāju. Jautājums par māksliniecisko stratēģiju, «kā pienākt tuvāk», gan paliek.
Kur skatīties: Latvijas kinorepertuāros