Domājams, ka šīs runas jau savulaik nepalika nepamanītas arī nozari uzraugošajām institūcijām. Tomēr, kā labi zinām, nekāda, kā tagad moderni teikt, preventīva rīcība visus šos gadus netika īstenota, un process klusi gāja savu ceļu. Līdz noteiktam brīdim, kad šā gada pavasarī vismaz Latvijas mobilo sakaru operatori sāka aktīvas kampaņas, kurās sākotnēji nekas netika runāts par pakalpojumu cenu celšanu, bet gan par to, ka jau pavisam drīz klientiem tiks radīta ārkārtīgi plaša iespēju brīvība, proti, ka tagad ārzemēs vairs nebūs jāpārmaksā ne par balss sakaru izmantošanu, ne arī par interneta lietošanu.
Taču reklāmās "aizmirsa" piebilst, ka šī brīvība ārzemēs rezultēsies ar lielākiem tarifiem mājās. To uzzinājām aprīlī, jo likums paģēr par izmaiņām līgumos informēt otru pusi vismaz mēnesi iepriekš. Tas gan tika izdarīts korekti, skaidri pasakot, kas un kādā mērā mainīsies. Tagad klientiem atliek izvērtēt un rēķināt, kā dzīvot tālāk. Pieaugums, protams, nav mērāms desmitos eiro, tomēr tas noteikti ietekmēs ne viena vien lietotāja ikmēneša budžetu. Turklāt šī izvēles brīvība nemaz tik brīva nav. Jo kādēļ gan man būtu jāmaksā par iespēju izmantot lētākus sakaru pakalpojumus ārzemēs, ja es uz tām varbūt aizbraucu vienu vai divas reizes gadā? Bet ir taču cilvēki, kuri gadiem nav izbraukuši ārpus valsts. Tajā pašā laikā konkrētam tarifu plānam, kuru, piemēram, es izmantoju līdz šim pie kāda no operatoriem, paredzamais pieaugums ir aptuveni deviņi eiro mēnesī, bet līdzvērtīga pakalpojuma (bez lētās viesabonēšanas) alternatīvas izvēles iespēja netiek piedāvāta.
Nerodas arī pārliecība, ka situāciju spēs kardināli mainīt uzraugošās institūcijas, kas tam pievērsušās tikai šobrīd, kad teju pēc pāris nedēļām tarifi mainīsies. Neloģisks arī šķiet uzraugu aicinājums klientiem uzreiz nepiekrist piedāvātajām līgumu izmaiņām. Jo pakalpojuma sniedzēji jau ir devuši sava veida izvēles iespēju – piekrist izmaiņām un maksāt vairāk vai arī nepiekrist un līgumu lauzt.
Situācija ir neglaimojoša valsts pārvaldei, jo reālā patiesība šobrīd ir gana skaidra – sākotnējā labā iecere par izdevumu mazināšanu ir totāli sagandēta, jo rezultātā klientu izdevumi nevis mazinās, bet pieaug.
!!!