Šodien uzņēmējdarbības attīstībā būtisku lomu ieņem situācija tirgū, kā arī uzņēmēju spēja konkurēt un pielāgoties mainīgajai videi. Modernās tehnoloģijas un tirgus spēki ir veicinājuši strauju sadarbības ekonomikas attīstību, ar to saprotot inovatīvu uzņēmējdarbības modeli preču un pakalpojumu pārdošanai tiešsaistē. Šāda biznesa pieeja gan sniedz virkni priekšrocību, gan nes jaunus izaicinājumus likumdevējiem un tradicionālajiem uzņēmējiem.
Sadarbības ekonomika (ang.val. collaborative economics) veicina patērētāju uzticību ar ērtākiem pakalpojumiem, zemākām cenām un procesa caurspīdīgumu. Eiropā viena no līdervalstīm sadarbības ekonomikas attīstībā ir Francija, kur šajā jomā darbojas jau vairāk nekā 50 uzņēmumu.
Aizvadītā gada laikā taksometru kompāniju maksātnespēju skaits valstī pieaudzis teju par 60%, bet galvaspilsētas Parīzes apkaimē nozares uzņēmumu bankroti pēdējos trīs gados pieauguši pat par 135%. Turpretī jaunu privātā nolīguma auto pakalpojumu sniedzēju, tādu kā Uber un Taxify, skaits kopš 2013. gada palielinājies septiņas reizes, nodrošinot 13 000 jaunas darba vietas. Vienlaikus dati rāda, ka privāto pakalpojumu sniedzēju pieaugums kopumā izlīdzina sektorā radušos robus pieaugošo maksātnespēju dēļ.
Neskatoties uz viesnīcām alternatīvā servisa Airbnb darbības uzsākšanos Francijas galvaspilsētā 2012. gadā, bankrotu skaits viesnīcu nozarē divos gados saruka par 58%. Tas ļauj secināt, ka naktsmītņu skaits Parīzē līdz tam bijis nepietiekams, un jaunais Airbnb istabu papildinājums vien palīdzēja aizpildīt iztrūkumu. Tomēr 2015. gadā situācija mainījās un nozares uzņēmumu maksātnespējas strauji kāpa par 117%. Lai gan teroristu uzbrukumi gada sākumā un beigās satricināja viesnīcu biznesu, Airbnb naktsmītņu skaits gada laikā dubultojās un šā gada augustā pārsniedza jau 55 000.
Lai mazinātu spiedienu uz tradicionālo biznesu, Francijas valdība plāno ieviest stingrāku kontroli. Potenciālo pasākumu vidū ir papildu nodokļu ieņēmumi, dienu skaita ierobežojumi apartamentu izīrēšanai, kā arī pieejamības nosacījumu saskaņošana starp privātā nolīguma auto īpašniekiem un taksometru kompānijām. Aptuvenās aplēses liecina, ka, samazinot privātā nolīguma transportlīdzekļu skaitu par 20%, tiktu zaudētas aptuveni 2600 darba vietas.
Paralēli jaunu darba vietu radīšanai un inovāciju veicināšanai straujā pakalpojumu attīstība paguvusi pārsteigt valstu likumdošanas nesagatavotas. Kā atzinusi Eiropas Komisija, pašreizējais tiesiskais regulējums bieži vien neatbilst sadarbības ekonomikas vajadzībām. Tam jābūt samērīgam un jāveicina tirgus spēlētāju vienlīdzība, vienlaikus nodrošinot preču un pakalpojumu drošību, kvalitāti un pieejamību patērētājiem. Attiecīgi EK aicinājusi dalībvalstis izvērtēt savu spēkā esošo likuma ietvaru un nepieciešamības gadījumā to pielāgot.
Atbilstošs regulējums sadarbības ekonomikai ļaus veicināt biznesa vides izaugsmi un nodarbinātību, tāpat pavērs jaunas iespējas uzņēmējiem un patērētājiem. To sapratuši arī mūsu kaimiņi Lietuvā, kopbraukšanas regulējumu pieņemot jau šā gada septembrī. Arī mums ir jāveic visi nepieciešamie soļi, lai administratīvais regulējums neliktu šķēršļus inovatīvās uzņēmējdarbības attīstībai Latvijā un mūsu valsts konkurētspējai.
*no angļu valodas “to uberize” – viest izmaiņas kāda pakalpojuma tirgū ar atšķirīgu pirkšanas vai lietošanas veidu, īpaši ar mobilo tehnoloģiju palīdzību