Šī ir spiegu filma ar pāris feinām action ainām, nofilmētām bagātnieku un nodokļu krāpnieku paradīzē Monako, kas veikli maskējusies zem romantiskas attiecību drāmas anturāžas. Nē, ne tā.
Mēbiuss ir filma par eleganti skaistas sievietes (bijusī topmodele Sesila de Fransa) un gaumīgi mačīga vīrieša (pēc Mākslinieka un Oskara – pasaulslavenais siržu lauzējs Žans Dižardēns) dziļo un sarežģīto jūtu pasauli, kas tikai izliekas par krutu spiegu filmu, kurā triju valstu – Francijas, ASV un Krievijas – specdienesti atpiņķerē vērienīgas kāda plēsoņas – Londonā dzīvojoša krievu oligarha (Tima Rota vietā es apvainotos, ja mani nu tik ļo-o-oti spiestu tēlot Romānu Abramoviču) – finanšu mahinācijas, pa starpu tā jestri, bez kompleksiem aprādot, ka Krievijā absolūti visi cilvēki ir korumpēti. Nē, ne tā.
Šī filma ar glīto nosaukumu Mēbiuss pirmkārt un galvenokārt ir franču filma, un tas daudz ko, ja ne visu, izskaidro.
Francijā, kā zināms, pat kinematogrāfisti prot pasmieties gan par sevi, gan skatītājiem, gan citu valstu pilsoņiem, gan par globālajām kultūrklišejām. Un izdara to ironiski, eleganti, tieši tāpēc kriminālmelodrāma Mēbiuss ir slavējama. Tikai viena nianse – skatītājiem ir jāuztver žanra atslēga, citādi nudien nesapratīsit, kas tā par jocīgu filmu un ko ar to darīt.
Panākumiem lutināta
Francijā jaunā režisora Ērika Rošāna filmai Mēbiuss (2012) bija milzīgi publikas panākumi, tur kinokodu niansēs gana izglītotais skatītājs filmu uztvēra, kā tai nākas, – jo tā ir komēdija, tikai dikti melna. Aiz krimināltrillera un melodrāmas caurspīdīgajiem pārsegiem gluži kā Šeherezades lakatiem Mēbiusā slēpjas pamatīga deva ironijas.
Sāksim ar to, ka centrālais personāžs Moisejs (tas, kuru tēlo Dižardēns) ir augsta ranga Krievijas specdienestu FSB ierēdnis, spiegs, vārdā Grigorijs Ļubovs, kurš ar savu tiešo priekšnieku FSB direktoru Čerkašinu (tēlo izcilais krievu kinoaktieris Vladimirs Meņšovs, liekot lietā teju visu Staņislavska psiholoģiskā reālisma metodi) sarunājas skaidrā krievu valodā. Nez kādēļ ar pārējiem krievu kolēģiem – tikai franciski. Lieta tāda, ka Dižardēns kā krievu spiegs Ļubovs – tas jau uzreiz ir ļoti smieklīgi, jo tas taču ir franču iemīļotais komiķis Dižardēns! Kopš superīgā tizleņa Aģenta 00C laikiem – asprātīga triju sēriju franču parodija par Džeimsu Bondu, aģentu 007, – Dižardēna ampluā, vismaz Francijā, ir komiskās lomas.
Otrkārt, fakts, ka Ļubovs (un, ko nozīmē vārds ļubovj, pat Francijā zina) iemīlas neprātīgi skaistā sievietē – finanšu analītiķē, kuras specializācija ir atvasinātie finanšu instrumenti – derivatīvi (prasti runājot – viņa prot "manipulēt" ar naudu, lai atmazgātu no netīras par tīru), arī ir smieklīgs – popalsja, maļčik! Iekrita puisis.
Bet joks ir tāds, ka mūsu daiļā finanšu konsultante (kura gan cita šajā lomā, ja ne topmodele Sesila de Fransa? Ja nu vienīgi cita topmodele – aktrise Letīcija Kasta…) nepavisam nav tā, par ko izliekas. Viņa ir Amerikas specdienestu savervēta spiedze (kāpēc – to ir dikti interesanti noskaidrot filmā). Tātad krievu spiegs samīlas amerikāņu spiedzē, kura turklāt ir francūziete, un starp abiem gadās nenovēršams kaislīgs sekss – tāds, kas neiziet no prāta ne tikai abiem orgasmiskajās darbībās iesaistītajiem, bet arī skatītājiem.
Gandrīz Abramovičs
Pa vidu, protams, Ļubovam-Dižardēnam jātiek galā ar Londonas krievu miljardieri (Tims Rots patiesi ir izliets Abramovičs, tikai nepadomājiet, ka tā ir smalka karikatūra, ni, ni, ni), viņa šaušalīgo bodijgardu (ģeniāli pretīgs šai lomā ir talantīgais krievu aktieris Aleksandrs Gorbunovs un tikpat šausmonīga ir viņa nāve Monako villas liftā – visas finanšu daiļavas taču dzīvo pasakainās villās, vai ne?), kaut kā no nervu sabrukuma par draudošo operācijas izgāšanos jāizpestī šefs no Maskavas FSB un vēl šādi tādi neparedzēti sīkumi. Pie sīkumiem, citstarp, ierakstāms arī fakts, ka Ļubovu eleganti pašā Maskavas centrā – kafejnīcā – savervē mums jau zināmie globālās demokrātijas sargi no ASV CIP.
Nu pasakiet – vai tad tā nav komēdija, kur spiegs spiegam uz astes sēž, bet galvenie lielvaru spiegi, proti, "krievs" Dižardēns un "amerikāņiem strādājošā" Sesila, vēl arī kniebjas, atmaskodami globālu sazvērestības tīklu un paši būdami šī tīkla sastāvdaļas? Smalks ķinis, ironiska izklaide. Nu ko vērta kaut vai aina ar krievu specdienestu helikopteriem virs pārpasaulīgi skaistās Monako, fonā skanot krievu revolucionāru himnai Vihri vražģebnije vejut nad nami! Kā lai te neatceras analogu ainu ar helikopteriem un Vāgnera Valkīru uzlidojumu no F. F. Kopolas šedevrālā kinoeposa Apocalypse Now?
Mēbiuss ***
Trilleris. Francija. Režisors Ē. Rošāns.
Lomās Ž. Dižardēns, S. de Fransa, T. Rots
Lasīt vēl: www.facebook.com/mobiuslefilm