Melnbaltā dažādība
Jau 19. reizi aicinot mūsdienu skaņumākslas interesentus ieklausīties laikmetīgās mūzikas meistardarbos un gluži svaigos mūslaiku autoru jaundarbos, šogad festivāls galvenos akcentus licis uz lielisku pašmāju mūziķu koncertprogrammām un vairāku latviešu komponistu jaundarbu pirmatskaņojumiem, kā arī taustiņinstrumentiem visdažādākajās to izpausmēs. "Melnbalto taustiņu tembrālo noskaņu mirdzums ir pārsteidzoši krāsains un niansēts – no izsmalcinātā klavesīna līdz daudzveidīgajām klavierēm un no koķetajām rotaļklavierēm līdz monumentālajam akordeonam un karaliskajām ērģelēm... Daudzveidīgs ir arī šīgada festivāla repertuārs un stilistiskās nokrāsas," uzsver festivāla Arēna direktore Antra Dreģe.
Laiki un idejas
Festivālu ieskandinās dubultprogramma – 24. oktobrī Reformātu baznīcā, kas izcilās akustikas dēļ joprojām ir arī iecienīta kā skaņu ierakstu studija, vispirms muzicēs akordeonistu trio Artūra Novika vadībā, atskaņojot poļa Krištofa Olčaka, baltkrieva Vladimira Koroļčuka un latviešu – Mārtiņa Viļuma un Indras Rišes akordeonmūziku. Lai atskaņotu Sofijas Gubaiduļinas opusu In croce, viņiem piebiedrosies arī čellists Ivars Bezprozvanovs. Koncertu turpinās pavisam nesen Lielajai mūzikas balvai nominētais džeza pianists Edgars Cīrulis duetā ar kontrabasistu Jāni Rubiku, publiku iepazīstinot ar savu jaunāko veikumu – programmu Laika svars.
28. oktobrī interneta tiešraidē Facebook pirmizrādi piedzīvos Itālijā dzīvojošās latviešu komponistes un audiovizuālās mākslinieces Ievas Klingenbergas opuss Hic et nunc, kura pieturpunkti ir pārdomas par skrejošo laiku, dažādiem vējiem un maskošanos, antīko kultūru mantojumu un pārlaicīgām vērtībām... Ievas Klingenbergas darbi ir atskaņoti un izrādīti nozīmīgos mūsdienu mākslas forumos Eiropā, ASV, Argentīnā un Ķīnā, taču Latvijā par tiem pagaidām zina vien retais. Audiovizuālais jaundarbs Hic et nunc ir mākslinieces intelektuāla reakcija uz skarbo šodienu, atspoguļota mijiedarbībā starp antīko un moderno pasauli. Opusa septiņas daļas makrolīmenī atspoguļo cilvēces garīgo transformāciju no šobrīd aktuālās un neizbēgamās sociālās distancēšanās uz sociālo harmoniju. Māksliniece paskaidro: "Katra daļa ir kā muzikāli teatrāla skice intelektuālā līmenī. Ciklā savstarpēji mijiedarbojas seno civilizāciju uzskati un reliģijas ar moderno filosofiju: antropoloģija, metafizika, psihoakustika, animisms, fizikas fenomeni un matemātikas modeļi, simboloģija, netradicionālā medicīna, tostarp dendroterapija, mūzikas, skaņas un mākslas terapija, meditācija, eksistenciālisms, uztveres psiholoģija."
Rotaļklavieru prieki
Divas spilgtas viesmākslinieces ar ārkārtīgi atšķirīgām koncertprogrammām uzstāsies Anglikāņu baznīcā 30. oktobrī. Vācijā dzīvojošās japāņu ērģelnieces Mari Fukumoto eksplozīvajā programmā Sonus ex machina ērģeles sabalsosies ar dažādos punktos izvietotiem skaļruņiem. Savukārt austriešu mūziķe Izabella Etenauere ērģeļu mērogam atbildēs ar variācijām par rotaļklavieru tēmu jeb šim samērā reti dzirdētajam instrumentam rakstītiem skaņdarbiem, priekšnesumu papildinot arī ar vokāliem un teatrāliem elementiem...
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena trešdienas, 21. oktobra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!