Idomeneja iestudējums tika sagatavots jau pirms trim gadiem, taču toreiz to neizdevās parādīt publikai pandēmijas pirmā viļņa dēļ. Tagad skatītājiem ir iespēja novērtēt vienu no visskaistākajām Mocarta operām.
Iestudējums ir tradicionāls, taču vizuāli iespaidīgs – mākslinieces Vikijas Mortimeres veidotās scenogrāfijas galvenais elements ir milzu galvaskauss. Izrādē ir gaisa akrobātikas, dejas un kabuki teātra elementi. Šis Idomenejs pirmām kārtām intriģē ar savu muzikālo interpretāciju – sera Saimona Retla sniegums operā vienmēr piesaista interesi un uzmanību, klausītāji ļoti mīl bijušo ilggadējo Berlīnes filharmonijas orķestra galveno diriģentu.
Idomenejs lepojas ar augstākās klases solistu ansambli: Krētas valdnieka Idomeneja lomu dzied tenors Endrū Steiplss, viņa dēlu Idamanti – mecosoprāns Magdalēna Kožena, Trojas princesi Iliju – soprāns Anna Prohaska, Agamemnona meitu princesi Elektru – soprāns Olga Peretjatko, Idomeneja draugu Arbasu – tenors Linards Vrīlinks.
Idomenejs Saimona Retla vadībā Berlīnē skanēs 23., 26., 28. un 30. martā.
Džakomo Pučīni Turandotas iestudējuma galvenā varone ir gigantiska marionete. Foto – Matiass Bauss
Vēl viens muzikāli iedvesmojošs notikums operā Unter den Linden martā bija Džakomo Pučīni pēdējās operas Turandota iestudējums Filipa Štelcla režijā. Lielmeistara Zubina Metas diriģētā pirmizrāde notika 2022. gada vasarā. Šoreiz pie pults stājās jaunais diriģents Maksims Paskāls, kurš piedāvāja ļoti izjustu un svaigu partitūras lasījumu. Franču mūziķis akcentēja gan Turandotas liriskumu, gan stihiskumu. Skanējumā vibrēja spriedze un drāma. Titullomā debitēja soprāns Anna Samuila, Kalafu spēlēja Latvijas publikai labi pazīstamais tenors Murats Karahans, Liu – soprāns Olga Peretjatko, Kalafa tēvu Timuru – bass Renē Pape.
Izrādes "galvenā varone" ir gigantiska Turandotas marionete, kuru vada vesela tehniķu komanda. Viņa iemieso varu, spēku, apspiešanu. Attīstoties sižetam, lelle zaudē savas cilvēciskās aprises un pārvēršas par monstrozu skeletu, kas lido virs skatuves. Turandota biedē un vilina vienlaikus.
Režisors Filips Štelcls meistarīgi rada efektīgus tēlus, kas atbilst mūzikas un stāsta garam – tajā ir brutalitāte, vardarbība, sāpes un mīlestība. Filips Štelcls ir arī kinorežisors, un izrādē ir jaušama vācu ekspresionisma ietekme. Šis ir mūzikas teātra darbs vislabākajā izpildījumā.
Informācija: staatsoper-berlin.de