Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -3 °C
Skaidrs
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Baltijas pērles izlase

Šā gada koncepcija ir kā kulaks uz acs mūsu reālajai situācijai — paiet 80 gadu kopš Volstrītas kraha un Lielās depresijas sākuma, tālab programmas vēsturiskā/retrospekciju daļa ir iecentrēta ap tā dēvētajām Lielās depresijas filmām. Taču maldās tie, kas domā, ka Lielās depresijas laikā amerikāņi cieta un vaimanāja — vismaz kinozālē ne.

30.gadu sākumā kino tikko bija apguvis skaņu un priecājās par to, kā māk. Uzplauka gan muzikālās komēdijas žanrs, gan sprakšķēja automātu kārtas. Jā, arī šis — skaņas efekts — bija viens no tiem nosacījumiem, kas ļāva triumfēt gangsterfilmu žanram, otrs — jau pirms Lielās depresijas ASV ieviestais sausais likums un tā sekas — milzīgais noziedzības un nelegālās alkohola tirdzniecības vilnis, kas par aktuālajiem varoņiem padarīja gangsterus. Tādēļ programmā atradīsiet gan gangsteržanra esenci — klasiskās gangsterdrāmas Sabiedrības ienaidnieks (1931), Vētrainie divdesmitie (1939) —, gan pierādījumu 30.gados ielikto žanra pamatu ilgmūžībai — refleksijas par klasiskajām gangsterfilmām dāsni ieraudzīsiet izcilajā Mārtina Skorsēzes filmā Ļaunās ielas (1973), leģendārajā F.F.Kopolas Krusttēvā (1972), smeldzīgajā Serdžo Leones Reiz Amerikā (1984) un Braiena de Palmas klasiskās 30.gadu filmas rimeikā Seja ar rētu (ar Alu Pačīno) u.c. Ja automātu kārtas un romantiskie noziedznieki — sabiedrības ienaidnieki — nav jūsu "žanrs", visas iespējas gremdēties saldā retro — skaistos mūziklos un romantiskās komēdijās — īpašs kumāsiņš būs Saules ielejas serenāde (1941) ar Glena Millera orķestri un daiļslidotāju Sonju Heniju un leģendārā Frenka Kapras romantiskā komēdija Tas notika kādā naktī ar Klārku Geiblu (1934). Interesentiem arī ieskats tā laika sirēnas leģendārās Marlēnes Dītrihas daiļradē — filma Purpursārtā imperatore (1934). Pārējais piedāvājums — filmu izlase no pēdējiem nozīmīgākajiem kinofestivāliem. *****Ditas Rietumas izlase****Vētrainie divdesmitie (The Roaring Twenties) **

ASV, 1939, 106 min. Režisors Rauls Volšs. Lomās Džeimss Kegnijs, Prisila Leina, Hamfrijs Bogarts . 10.IX 17.15 Kongresu namā (KN), 16 IX 21.30 KN

Filma, kas tapusi ar teju desmit gadu nobīdi pēc Holivudas pievēršanās gangsterisma tēmai. Tieši šī iemesla dēļ tā piedāvā panorāmisku ASV 20.gadu notikumu hroniku, izsekojot vienkārša puiša, kara veterāna, karjerai — viņš kļūst par noziedzīgās pasaules autoritāti. Sausais likums, nelegālā alkohola rūpniecība un izplatība, cīņa par ietekmes zonām, daiļas un grēcīgas sievietes, grezni interjeri un sasodīti dārgas drānas. Filma nav novecojusi ne par kapeiku, pierādot, kālab gadu desmitiem kopš gangsterisma ēras ziedu laikiem Holivuda turpina izmantot šī žanra matricu un stilu.

Par šo faktu var pārliecināties, arī noskatoties vienu no klasiskajām un pirmajām Holivudas gangsterfilmām Sabiedrības ienaidnieks/The Public Enemy (13.IX 17.30 KN, 17.IX 19.15 KN). Arī šajā filmā galvenajā lomā ir Džeimss Kegnijs — viens no ikoniskajiem gangsterfilmu aktieriem. Vai jāatgādina, ka gluži nesen filmā ar uzkrītoši līdzīgu nosaukumu spēlēja Džonijs Deps?

*

Mīļumiņš (Cheri)


Lielbritānija, Francija, Vācija, 2009, 100 min

Režisors Stīvens Frīrss. Lomās Mišela Feifere, Ketija Beitsa, Rūperts Frends

17.IX 20.15, 19.IX 18.15

Burvīga filma, kurai būtu bijis gana komercpotenciāla, lai rullētu arī kādā Parex plaza vai. Par Mīļumiņu jūsmīgi rakstīju jau šā gada februārī no Berlīnes kinofestivāla, priecājoties par 90.gadu Holivudas dīvas Mišelas Feiferes eleganto "atgriešanos" mazliet manierīgā un ironiskā art deco stilā izknibinātā filmā par pusmūža kurtizānes vientulību un mīlestību pret kolēģes (omulīgā Ketija Beitsa) dēlu — jaunekli, jaunāku par viņu vismaz uz pusi. (Sākotnēji gan jūtu vietā bija iecerēts lietišķs pakalpojums, atmodinot jauneklī vīrieti.) Stīvens Frīrss perfekti jūt stilu — šī britu režisora pēdējais slavas vilnis bija filma Karaliene (ar Helēnu Mirenu), viņš savulaik skolojis arī šā gada Lielā Kristapa žūrijas vadītāju režisori Annu Viduleju. Absolūti perfektas ironiski manierīgā stila izjūtā ir Feifere un Beitsa.

*

Koko līdz Šanelei (Coco avant Chanel)


Francija, 2009, 105 min.

Režisore Anna Fontēna. Lomās Odrija Totū, Benuā Pelvords, Alesandro Nivola

16.IX 19.15 KN, 18.IX 17.30 KN

Filma, kas būs ideāls trāpījums dāmu auditorijā — viņas, protams, kā jau īstām dāmām pieklājas, interesējas par modi un slavenību dzīves faktiem. Tieši šādas ziņkārības/intereses apmierināšanas līmenī veidota franču filma Koko līdz Šanelei. Atgādināsim, ka filma pirmizrādi Francijā piedzīvoja šā gada pavasarī, uz karstām pēdām sekoja vēl viens Šaneles biogrāfijā bāzēts darbs Šanele un Stravinskis. Filmas Koko līdz Šanelei lielākā vērtība noteikti ir Odrija Totū, kādreizējā Amēlija, tieši viņas spēle režisores Annas Fontēnas sarūpētajam "kritušās" Koko dzīvesstāstam, mēģinot izsisties ne bez ietekmīgu mīļāko palīdzības, piešķir cilvēcisku smeldzi. Viss pārējais — kā dāmu romānā.

***

Normunda Naumaņa izvēle

Reiz Amerikā/Once Upon a Time in America


ASV, 1984, 227 min. Režisors Serdžo Leone. Lomās Džeimss Vuds, Roberts de Niro

19.IX 22.30 KN

Pēc mana prāta, spageti vesterna tēva Serdžo Leones pirmsnāves eposs — Ņujorkas ebreju mafijas nežēlīgi romantiskais šķērsgriezums (un Rīgā būs retā laime redzēt no Londonas Filmu institūta atgādāto t.s. directors cut — filmas 25 gadu jubilejai par godu veidoto režisora gandrīz četru stundu ilgo oriģinālversiju) — savā tēmu, sižetu, personāžu, tipāžu apjomīgumā pārspļauj daudz glancētāko F.F.Kopolas Krusttēvu, pat spītējot faktam, ka arī Godfather ir trīs daļu "megablokbāsters" — 80.gadiem nemaz ne tik tipisks hronometrāžas "pārkāpums".

Leone detalizēti krāšņajā stāstā par 20.gadu Ņujorkas puišeļu huligānu Maksa (Džeimss Vuds) un Nūdeles (Roberts de Niro) izaugsmi līdz teju mītiska vēriena mafijas neliešiem iemanās gan skatītāju noburt — aizkustināt līdzpārdzīvojumam ar dažādām ģimeniski intīmām pikantērijām, ko sniedz šo vīriešu puiku sāncensība it visās jomās, gan satricināt ar vērienīgu drāmu par kriminālās pasaules īpatnējo "vīra goda, uzticības, draudzības un pienākuma" kodeksa izpratni, gan pacelties līdz teju bibliskam vispārinājumam par Mūžīgā Žīda — šīs paša lepnības lamatās iekritušās "Dieva parodijas" tēmu (kaut arī subversīvu). Nežēlīga brutalitāte un jūtelīgs sentiments stāstos uz ekrāna sadzīvo ideāli. Aktieru ansamblis vienkārši perfekts. Ennio Morikones mūzika no filmas — klasika! Atzīstos — mana mīļākā mafijas filma, pēc kuras, citstarp, var studēt pat mūsdienu Ņujorkas vēsturisko rajonu ģeogrāfiju.

*

Dziedot  lietū/Singin" in the Rain


ASV, 1952, 103 min. Režisori Stenlijs Donens, Džīns Kellijs, 12.IX 15.15 KN

Viena no spožākajām filmām par "cilvēciskās komēdijas" vietu — kinopasauli. Turklāt laikā, kad kinematogrāfs — šī "lielā ilūzija" — piedzīvo savu kardinālāko tehnoloģiskā lūzuma punktu attīstībā — skaņas ienākšanu. Sižetu par "veco" aktrisi — zvaigzni, kam balss kā zobārsta urbim —, un simt veidiem, kā vienai draugu "blicei" atrisināt šo sīko problēmu pirmā "skaņu hita" Dejojošais musketieris uzņemšanas laukumā, nepārstāstīšu — lai nelaupītu jums patiesu baudu un ļautu sirsnīgi izsmieties. Vien jāatgādina, ka šī klasiskā smeldzīgā komēdija ir visizcilākais pierādījums tēzei, ka... mākslā viss jau ir bijis. Te vērojami tik fantastiski krāšņi un horeogrāfiskās izdomas bagāti muzikālie videoklipi (joprojām nepārspēts ir numurs Make Them Laugh), kādi nekad un nemūžam nevienai Madonnai ij sapņos nav rādījušies!

Bet "daiļā dzimuma" pārstāves, vērojot Džīnu Kelliju darbībā, varbūt beidzot apjēgs, ko nozīmē īsts vīrietis (nu, vai vismaz — džentlmenis). Izrādās, nepavisam nav jābūt kosmētikas un medicīnas līdzekļiem vai trenažieros uztankotam sekssimbolam, kuram adrenalīns un dzīvnieciska iekāre tek pa visām porām laukā.

Pietiek ar smaidu un prātu. Galvoju — pēc filmas svētku 103 minūtēm jūs svaigā gaisā čāposit, dudinot burvīgo I"m singin' in the rain..., un sapņosiet nopirkt dzeltenu lietusmēteli!

*

Rikijs/Ricky

Francija, 2009, 90 min. Režisors Fransuā Ozons. Lomās Aleksandra Lamī, Serži Lopess

11. IX 17.30 Rīga, 14.IX 19.20 KN

Izglītoti glamūrais franču brīnumbērns Fransuā Ozons mēdz pamatīgi sakaitināt, ne tikai filmēt ik gadu pa filmai, kas principiāli atšķiras no viņa iepriekšējiem darbiem. Rikijs ir sociāli nepievilcīgām detaļām dekorēts stāsts par proletāriešu ģimeni (viņa — ne īpaši glīta un ne pirmā svaiguma šķirta francūziete ar apķērīgu pusaugu meitu, viņš — dienvidnieks Pako, un abu seksa auglis — eņģeliskais sārtvaidzis Rikijs — nāk pasaulē uzreiz pēc filmas socreālistiskā prologa, kurā uzzinām, kas ir kas šajā Eirosavienības tipiskajā pseidoģimenes šūniņā — civilvīrs Pako pamet Lionas ķīmiskās rūpnīcas darbinieci, tikko sākas lielā problēma ar abu kopīgo bērnu.

Iesākumā apmulsti un nospried, ka Ozons klaji ņirgājas par skatītāju, kuru pats pieradinājis pie kičīgi daiļajiem Eņģeļiem/Angel un Astoņām sievietēm/8 femmes. Tomēr režisors zina, ko dara: viņš pilnīgā nopietnībā ekranizē savu mūžīgo tēmu — ko iesākt ar citādajiem? Patiešām — ko lai iesāk viena proletāriskas cilmes maznodrošināta sieviete, mātevientuļniece, ja viņas dēls izrādās — burtiski! — eņģelis? Ozons šo pasaku par lidojošu spārnotu zīdaini nodemonstrē tik "taustāmi", ka — brīdinu — jūtīgākam skatītājam var kļūt slikti ar sirdi.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja