Vai šogad salīdzinājumā ar pagājušo gadu sūdzību skaits IUB ir pieaudzis, un vai šis gads ar kaut ko atšķiras no iepriekšējiem?
Sūdzību skaits nepieaug, tas ir stabils, arī pateicoties depozītam, kas jāmaksā sūdzības iesniedzējam un kas tiek zaudēts, ja sūdzība ir nepamatota. 2019. gada 2. ceturksnī kopumā IUB ir pieņemtas 74 sūdzības, visvairāk – 17 – ir bijušas būvniecībā. Tradicionāli sūdzību skaits pieaug vasarās, kad iet lieli būvniecības iepirkumi nākamajai sezonai, un gada nogalē, kad ir vairāk iepirkumu, jo beidzas iepriekšējie līgumi. Runājot par to, ar ko atšķiras iepirkumu joma šogad no iepriekšējiem gadiem, – ir pastiprināta Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) uzraudzība. Arī KNAB priekšnieks Jēkabs Straume ir uzsvēris, ka publisko iepirkumu uzraudzība būs viena no darba prioritātēm. Diemžēl ir gana daudz satraucošu ziņu par korupciju ne tikai iepirkumos, bet arī visādām dīvainībām līgumizpildes laikā, kad līgums ir noslēgts par kaut ko vienu, bet izpildes laikā jau parādās kaut kas cits.
Par ko ir visvairāk sūdzību?
Tradicionāli tas ir strīds par pasūtītāju izvirzītajām kvalifikācijas prasībām, kuras nereti pretendentiem šķiet neadekvāti augstas un ierobežojošas, kas neļauj piedalīties iepirkumos. Piemēram, cik daudz pasūtītājam vajadzētu specifizēt prasīto pieredzi būvniecībā, vai vienmēr jāprasa iepriekšēja pieredze konkrētu objektu būvniecībā. Otrs strīds ir par saimnieciskā izdevīguma vērtēšanas kritērijiem. Pretendenti sūdzas gan par vērtējumu kritērijiem, ka tie paredzēti kādam konkrētam iepirkuma dalībniekam, gan piešķirtajiem punktiem. Un trešais sūdzību iemesls ir nepamatoti lēti piedāvājumi.
To pierādīt ir visgrūtāk.
Tieši tā. Tas ir visgrūtāk novērtējams, jo pasūtītājam nav bāzes, ar kuras palīdzību novērtēt, kā šāda stundas likme ir nereāla, vai šādas materiālu cenas ir neatbilstošas tirgum. Jo pretendenti mēdz iesniegt arī dažādus pierādījumus, piemēram, no būvmateriālu ražotāja, ka piegāde tiešām notiks par tādu cenu. Pasūtītājs tādā gadījumā to nevar apšaubīt. Daudzās nozarēs nav fiksētas minimālās stundas likmes, lai pasūtītājs varētu pateikt, ka konkrētais piedāvājums ir neatbilstošs.
Cik liels sūdzību īpatsvars ir nepamatots?
Mazliet vairāk par pusi.
Vai sūdzība tiek atzīta par nepamatotu tādēļ, ka tā ir tāda pēc būtības, vai vienkārši trūkst pierādījumu tam, ka tā ir pamatota?
Mēs sūdzībā skatām tikai tās lietas, par kurām ir sūdzējies pretendents. Mēs neskatām tos aspektus, par kuriem sūdzība nav iesniegta. Un ir gadījumi, kad mēs konstatējam, ka tas, par ko iesniegta sūdzība, nav pamatots, taču kopumā iepirkums mums neliekas pietiekami kvalitatīvs un labs.
Visu interviju lasiet avīzes Diena pirmdienas, 11. novembra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
Enģeļa viesis
Ttt
Paradoks