Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā -2 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 5. decembris
Sabīne, Sarma, Klaudijs

Gavrilovs: Konsekventi jāuzlabo Latvijas transporta un loģistikas konkurētspēja

Aplūkojot Latvijas uzrādītos rezultātus starptautiskajos indeksos (piemēram, Doing Business un Globālajā konkurētspējas indeksā), kas pietiekami objektīvi raksturo valsts tautsaimniecības stāvokli un starptautisko konkurētspēju, redzam, ka atpaliekam no kaimiņvalstīm Lietuvas un Igaunijas. Saskaņā ar ilgtermiņa attīstības stratēģijām līdz 2020. gadam Latvijai vajadzētu sasniegt, piemēram, 30. vietu Globālās konkurētspējas indeksā, taču 2017.-2018. gada pētījumā esam tikai 54. vietā, turklāt tas ir par piecām pozīcijām zemāk nekā gadu iepriekš.

Daudzu gadu garumā aktīvi piedaloties ar tautsaimniecības attīstību saistītu jautājumu risināšanā un pārstāvot darba devēju nostāju šajā jomā, jāsecina, ka viens no konkurētspējas krituma cēloņiem salīdzinājumā ar citām valstīm ir nepietiekama konsekvence un īpaši lielo attīstības projektu ilgie īstenošanas termiņi. Bez šaubām, sakāmvārds "septiņreiz nomēri un tad griez" ietver lielu dzīves gudrību un to nedrīkst novērtēt par zemu, tajā pašā laikā šodienas ekonomikas attīstības un aprites tempu kontekstā pārlieku liela vilcināšanās vai šaubīšanās par pareizo ceļu ir solis atpakaļ starptautiskās konkurētspējas ziņā.

Šāds piemērs nenoliedzami ir viens no lielākajiem tuvākajā nākotnē plānotajiem investīciju projektiem ne tikai transporta nozarē, bet tautsaimniecībā kopumā – dzelzceļa elektrifikācija, pie kā nozares speciālisti strādā jau kopš 2010./2011. gada. Tomēr neraugoties uz to, ka visos būtiskākajos plānošanas dokumentos šis projekts jau ir paredzēts un nostiprināts, ik pa laikam aktualizējas jautājumi "vai tiešām", "vai šobrīd", "vai nevajadzētu vēl atlikt". Īpaši jau priekšvēlēšanu gaisotnē...

Dzelzceļa elektrifikācijas projekts nav atsevišķu cilvēku "idée fixe", bet tiek īstenots saskaņā ar Nacionālo attīstības plānu, Transporta attīstības pamatnostādnēm, kā arī valdības deklarāciju un rīcības plānu. Ministru kabinets jau divas reizes ir pieņēmis lēmumus, kas atbildīgajām institūcijām un uzņēmumiem uzdod veikt dzelzceļa elektrifikāciju.

Turklāt te būtu vietā atgādināt, ka elektrifikācija ir ne tikai Latvijas nacionālajos plānošanas dokumentos paredzēts projekts, bet arī Eiropas Savienības stratēģiskajos dokumentos noteikto vides un transporta nozares attīstības mērķu sasniegšanai nepieciešams solis.

Lai sasniegtu plānošanas dokumentos nospraustos mērķus un pildītu uzdevumus, vairāku gadu gaitā gan vietējās, gan ļoti kompetentas ārvalstu kompānijas ir veikušas nepieciešamo izpēti un aprēķinus. Ir ieguldīts darbs, laiks, finanšu un citi resursi. Projekta sagatavošanas progress, dzelzceļa tīkla elektrifikācijas alternatīvas un  izmaksu – ieguvumu analīzes rezultāti ir daudz diskutēti ar stratēģiskajiem sadarbības partneriem, organizācijām un institūcijām. Tostarp Latvijas dzelzceļš ar projekta aprēķiniem un ieguvumu analīzi jau vairāk nekā pirms gada iepazīstināja Latvijas Darba devēju konfederācijas padomi, pārliecinot par projekta ieguldījumu ne tikai dzelzceļa attīstībā, bet tautsaimniecībā kopumā. Par šiem jautājumiem – efektīvu transporta un loģistikas attīstību un ar to saistītajām investīcijām – runāsim arī Starptautiskās darba devēju organizācijas Eiropas un Āzijas pārstāvju forumā Rīgā 13.-14. septembrī, kas ir unikāls notikums Latvijas biznesa videi.

Jebkurš ieguldījums infrastruktūrā ir ilgtermiņa investīcija, kas neatmaksājas ne pēc pusgada, ne gada, ne arī pēc pieciem gadiem – tās atdeve mērāma gadu desmitos. Tomēr šis apstāklis nedrīkstētu būt par pamatu tam, lai tik nozīmīgas investīcijas atliktu uz vēlāku laiku.

Dzelzceļa elektrifikācija ir ieguldījums Latvijas transporta un loģistikas infrastruktūras attīstībā, kas vienlaikus palīdz īstenot vairākus mērķus – paaugstināt infrastruktūras kvalitāti, ļaut nozarei strādāt efektīvāk (ilgtermiņā – ar mazākām izmaksām) un samazināt nozares ietekmi uz vides kvalitāti.

Turklāt šis ir projekts, kuru iespējams īstenot bez valsts atbalsta, izmantojot patlaban vēl pietiekami lielā apmērā pieejamos Eiropas Savienības fondu līdzekļus.

Kavēšanās ar konsekventu reiz jau pieņemto lēmumu īstenošanu rada risku, ka ieguldītie līdzekļi un darbs var izrādīties izšķiesti veltīgi, bet Latvija var zaudēt Eiropas Savienības finansējumu. Tāpēc aicinu priekšvēlēšanu gaisotnē nekļūt svārstīgiem, bet turpināt tautsaimniecībai nozīmīgā projekta īstenošanu, stiprinot Latvijas starptautisko konkurētspēju un neizlēmības dēļ nezaudējot kaimiņiem, kuri kāpj mums uz papēžiem un būtu tikai priecīgi par šī projekta atlikšanu.

Top komentāri

Gavrilovs vēlas uzlabot:))
G
Gavrilova kungam jau sen jādodas pensijā un jāatbrīvo vieta jaunajai paaudzei kurai ir izpratne par loğistiku nevis vienkārši svešvārds. Kur tad bija visus garos gadus kamēr vadīja ddk?
zigfrīds
z
gavrila kremļa aģents
Izgaazies
I
biznesmenis un Zhagara pieluuddzeejs citus maaca, ko pats nav pratis? DDD
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Pilsoņu kara atgriešanās

Iepriekšējā nedēļā Sīrijas līdera Bašāra el Asada pretinieku bruņotie spēki sāka uzbrukumu (acīmredzami ne bez neoficiāla Turcijas atbalsta) valdības spēkiem, negaidīti ieņemot lielāko daļu valst...

Netveramie tvērumi

Paradoksāli, taču joprojām nav iespējams saņemt konkrētu atbildi uz jautājumu: vai un kad pa reālām sliedēm sāks kursēt reāli vilcieni Rail Baltica iecerētajā maršrutā.

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē