Atcerēsimies, ostu pārvaldības reformu Krišjāņa Kariņa pirmajā valdībā (tā sauktajā "bezkompromisu tiesiskuma koalīcijā") aktīvi virzīja bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits un viņa pārstāvētā Jaunā konservatīvā partija, un jau toreiz tika lauzts simtiem šķēpu asās diskusijās starp reformas atbalstītājiem un tās kritizētājiem. Argumentu un pretargumentu bija daudz kā reformistiem, tā izteiktiem tās pretiniekiem – gan par politiskās ietekmes mazināšanu ostās, gan efektivitātes paaugstināšanos vai mazināšanos, gan virkne citu reālu un arī pseidoargumentu, turklāt no vienas un no otras puses.
Tā vai šā, bet lēmums tika pieņemts, un reforma tika sākta, gan ar niansi, ka no trim lielajām Latvijas ostām – Rīgas, Ventspils un Liepājas – "reformēt" sāka tikai Rīgu un Ventspili. Liepājai teju pēdējā brīdī no šī "ekonomikas eksperimenta" izdevās paglābties.
Pavisam vienkārši ilustrējot jaunāko SM ideju šajā sakarā, var teikt – tagad, tikai dažus gadus pēc "vēsturisko" likuma grozījumu apstiprināšanas un dažādu tam sekojošo lēmumu pieņemšanas un procesu īstenošanas, pēkšņi kaut kas ir noticis un politiķi (varbūt arī ierēdņi) ir izlēmuši, ka ideja tomēr nav bijusi tā labākā un lēmums ir jāatceļ, bet daļa procesu jāīsteno citādi.
Nav jau gluži mazsvarīgi, ka tikai salīdzinoši nesen pieņemti nozīmīgi lēmumi izrādījušies "nekam nederīgi", taču šajā kontekstā vismaz man svarīgākas šķiet citas lietas. Proti, kopš 2022. gada Saeimas lēmuma par reformas sākšanu ir pieņemta virkne lēmumu par jaunu kapitālsabiedrību dibināšanu un attiecīgi to darbinieku, arī vadības, iecelšanu amatos un algu maksāšanu, ir tikušas izveidotas Rīgas un Ventspils brīvostu pārvalžu likvidācijas komisijas (starp citu, tās pašas tagad tiek atzītas par likvidējamām), un to darbu taču arī finansēja no konkrētiem avotiem. Divus gadus ir īstenoti tādi vai šādi (loģiski vai absolūti neloģiski) pasākumi, tērēta – nav svarīgi, valsts vai pašvaldību (respektīvi – nodokļu maksātāju), vai konkrēto ostu – nauda.
Un rezultāts jeb sausais atlikums ir nekāds. Nebrīnīšos, ja drīz (paralēli citām jaunām idejām) nolems izveidot abu brīvostu pārvalžu likvidācijas komisiju likvidācijas komisijas. Jo kādam laikam aizvien šķiet, ka naudas ir tik daudz kā nekad.