Runājot par sadarbību ar Baltkrieviju, vispirms ir svarīgi ņemt vērā, ka tās lomu nevajadzētu pārspīlēt. Pat ja Rīgas un Minskas attiecības pasliktināsies tiktāl, ka apstāsies ārējā tirdzniecība, mūsu valsts ekonomika nesabruks. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras dati rāda, ka pērn eksporta jomā Baltkrievija bija tikai 17. nozīmīgākais eksporta tirgus, bet importa jomā ierindojas 13. vietā. Baltkrievija arī nefigurē Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veidotajā Latvijas nozīmīgāko ārējās tirdzniecības partneru sarakstā, kurā dominē ES dalībvalstis Lietuva, Igaunija, Vācija, Polija un Zviedrija, bet no valstīm ārpus ES – Krievija. Savukārt Latvijas un Baltkrievijas sadarbību tūrismā, kas nesenā pagātnē vērsās plašumā un ko veicināja vīzu režīma vienkāršošana, 2020. gada pavasarī apturēja Covid-19 pandēmija, un, kā rāda CSP dati, šā gada pirmajā ceturksnī no visiem ārvalstu viesiem, kas uzturējās Latvijas tūristu mītnēs, Baltkrieviju pārstāvēja tikai 4,4%.
Jāteic arī, ka dažādu nozaru uzņēmēju stāstītajā par prioritārajiem eksporta tirgiem Baltkrievijas vārds ir izskanējis reti. Jāņem vērā, ka politiskās īpatnības šajā mūsu kaimiņvalstī ir ne tikai kopš pagājušās vasaras, bet daudz ilgāk, turklāt Baltkrievijas iedzīvotāju pirktspēja pat uz Latvijas pieticīgā fona kopumā ir zema.
Tomēr ir kāds ekonomikas segments, kurā situācija atšķiras, un tas ir kravu tranzīts, kas ir nozīmīgs gan dzelzceļam, gan ostām.
Frāze "vajadzīgas Baltkrievijas tranzītkravas" mēdz figurēt gan transporta nozares uzņēmēju, gan arī par šo nozari atbildīgo valsts amatpersonu teiktajā. Nereti arī dzirdēts, ka par Baltkrievijas kravām mūsu valsts konkurē ar Lietuvu, konkrēti ar Klaipēdas ostu.
Statistikas dati par pērn Latvijas ostās pārkrauto kravu un pa dzelzceļu pārvadāto tranzītkravu apjomu rāda kritumu, līdz ar to, ja Latvijas un kopumā ES attiecības ar Minsku kļūs naidīgas, mūsu valsts amatpersonām kopā ar uzņēmējiem būs jādomā par jauniem kravu piesaistes virzieniem. Varbūt mēs dzirdēsim par "Baltkrievijas kravu aizstāšanu", tāpat kā iepriekš dzirdējām par "Krievijas kravu aizstāšanu".
Būs jāmeklē jaunas kravas?
Jau ilgtermiņā nemierīgās situācijas saasināšanās Baltkrievijā ir aktualizējusi jautājumu par to, cik nozīmīgas Latvijai ir ekonomiskās attiecības ar šo mūsu austrumu kaimiņvalsti. Nesenā pagātnē spilgts piemērs tam, kā politika ietekmē tautsaimniecību, bija 2014. gadā ieviestās Eiropas Savienības (ES) un Krievijas savstarpējās sankcijas, bet to radītajiem izaicinājumiem mūsu valsts ekonomika, vērtējot kopumā, tika pāri visai veiksmīgi.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.