Zero waste jeb bezatkritumu pieejas aizsākumi meklējami XX gs. 60. gados ASV. Tā aicina pārdomāt mūsu patēriņa ciklu, atteikties no nevajadzīgā, lietot atkārtoti, šķirot, pārstrādāt un kompostēt. Pilnībā atteikties no atkritumu tvertnes savās mājās visiem nebūs pa spēkam, taču ikdienā piedomāt un mazināt atkritumu daudzumu var ikviens. Bezatkritumu pieeja ir par atkritumu samazināšanu katra iespēju robežās.
Apģērbu otrā dzīve
Viens no bezatkritumu pieejas galvenajiem principiem ir dot lietām otru dzīvi, pārveidojot tās. Apģērbu zīmola Zīle dizainere Aiva Zīle jau piekto gadu no morāli novecojušām drēbēm šuj jaunus apģērbus. Aivai vienmēr paticis kaut ko pāršūt un pilnveidot, nevis šūt kaut ko no pilnīgi jauna auduma. Tas reizē ir interesanti un radoši un arī iespēja parūpēties par apkārtējo vidi, neradot liekus atkritumus.
"Viss sākās ar to, ka manās rokās nonāca kaudzīte vecu džinsu, kas joprojām izskatījās ļoti labi, bet bija morāli novecojuši. Man patika visas detaļas – gan kabatas un slēdzīši, gan pogas.
Žēl bija izmest, un tā es no džinsa biksēm sašuvu pirmos mēteļus.
Mana meita toreiz strādāja veikalā Otrā elpa, kurā tobrīd tika vērts vaļā dizaina stends, kura šobrīd vairs nav. Viņa aiznesa manus mēteļus, un tos visus izpirka vienā nedēļā. Tā tas aizgāja," stāsta zīmola Zīle dizainere Aiva Zīle. "Pašlaik produktu klāsts ir paplašinājies. Ir ne tikai mēteļi, bet arī jakas, kreklu kleitas, uzvalku – bikšu kleitas. Tieši mans zīmols Zīle mani aizveda pie domāšanas par zero waste un dabai draudzīgāku dzīvesveidu. Toreiz, kad sāku, nemaz nezināju, ka tekstila un apģērbu ražošana ir otrā piesārņotākā pēc naftas rūpniecības."
Radīt kaut ko jaunu no jau esošā ir liels izaicinājums. "Lai arī man ir sava ideja un vīzija, apģērbs izvirza savus noteikumus. Ir modelis, kaut kādas detaļas, ko gribu saglabāt, taču mans plāns nav iznīcināt iepriekšējā dizainera darbu. Drīzāk vēlos sadarboties, turpināt dizainera iesākto. Protams, ja bijušie apģērba īpašnieki ir atstājuši kaut kādus pleķus uz auduma, man tie jāizgriež. Tas viss reizē gan ierobežo, gan izaicina mani," skaidro Aiva Zīle.
Lūgta raksturot sava zīmola pircējus, Aiva minstinās, bet atzīst, ka tie nav tikai zaļi domājoši cilvēki. "Sākumā teicu, ka tie ir drosmīgi cilvēki, kam patīk neparasti risinājumi. Taču tie ir dažādu profesiju un vecuma cilvēki, jaunieši un kundzes gados, kam tuva zero waste filozofija, bet ne tikai. Noteikti tas ir pircējs, kas grib atšķirties, jo visi mani veidotie apģērbi ir vienā eksemplārā un unikāli," saka Aiva Zīle.
Ne tikai radot jaunas apģērbu kolekcijas, bet arī ikdienā Aiva cenšas ievērot bezatkritumu dzīvesstila principus. "Tagad daudz vairāk par to interesējos, stāstu par to apkārtējiem un cenšos izglītot arī savu ģimeni. Ejot iepirkties, neizvēlos plastmasas maisiņus, šķiroju atkritumus, domāju, ko un cik daudz pērku, lai nebūtu pēc tam jāmet laukā pārtika.
Priecājos, ka bieži nepērku sev jaunu apģērbu, bet protu to pāršūt.
Domāju, ka jaunā paaudze, kas tagad ir skolēni, būs daudz apzinīgāki savā izvēlē. Ceru, ka nepiepildīsies solītais, ka mūsu planēta pēc 20 gadiem būs tikai atkritumu kaudze. Jācer, ka kopīgiem spēkiem paspēsim to visu saglābt," saka Aiva Zīle.
Rod mēbelēm jaunas mājas
Ar mēbeļu pārtaisīšanu Alise Ābele hobija līmenī nodarbojās jau vairākus gadus, līdz, draugu iedrošināta, pirms sešiem mēnešiem izveidoja savu zīmolu Pavasara mēbeles ar skanīgu saukli – "Mostas viss vecais un top atkal jauns!". Lai arī pagājis neilgs laiks, Alise jau ir izveidojusi savu komandu, kurā darbojas tikai jaunietes, kam tuva ideja no vecām, nevienam vairs nevajadzīgām mēbelēm izveidot košus, krāsainus un mūsdienīgus interjera priekšmetus.
"Man ir tuva zero waste ideja, ka varam saglabāt to, kas ir, nevis mest laukā, jo pasaule jau tā ir piesārņota. Turklāt vecām mēbelēm, kas pārveidotas un ieguvušas jaunu veidolu, piemīt dvēsele un raksturs," saka mēbeļu zīmola Pavasara mēbeles radītāja Alise Ābele. "Mūsu zīmols ir īpašs ar to, ka pārveidojam lielākoties padomju laika mēbeles, kas visiem ir apnikušas. Tā laika mēbeles varbūt ir neglītas, bet izturīgas gan. Kāpēc mest ārā to, kas ir labs un izturīgs, un pirkt kaut ko jaunu, kas ir īslaicīgs?!
Mēs nerestaurējam antīkos krēslus no ārzemēm, bet pārtaisām to, kas mums jau visiem ir.
Gandarījums ir milzīgs, kad redzi, ka krēslam vai skapītim ir iedota otra iespēja priecēt savus jaunos īpašniekus mūsdienīgā interjerā."
Pirmās mēbeles, ko Alise pārveidojusi, bija četri krēsli. "Sākumā domāju, ka mazliet riskēju ar krāsām, jo divus krēslus pārkrāsoju spilgtās krāsās, bet otrus divus – melnbaltus. Taču, kā vēlāk izrādījās, cilvēkiem tieši košie krēsli patika vairāk. Tā arī radās mūsu stils, tāds pavasarīgs un priecīgs," stāsta Alise Ābele.
Mēbeles, ko viņas patlaban pārveido, ir vai nu tādas, kuras cilvēki atdevuši, jo vēlas no tām atbrīvoties, vai arī tādas, kuras īpašnieki vēlas uzlabot, lai nenāktos izmest. "Mēs visu laiku esam mēbeļu medībās. Meklējam dažādās interneta vietnēs, publicējam informāciju savos sociālajos tīklos, ka esam gatavas aizbraukt pakaļ kādai nevajadzīgai mēbelei, pretī dodot garšīgu šokolādi. Iznāk pozitīva enerģijas apmaiņa. Cilvēkam mēbele nav vairs vajadzīga, mēs atvieglojam viņam tās iznešanu, un pretī viņš dabū kaut ko garšīgu," skaidro Alise Ābele.
Līdztekus mēbeļu pārveidei tiek piedāvātas arī privātas meistarklases, kurās ikviens var atnest kādu no savām mēbelēm un iemācīties, kā to uzlabot. Nākotnes plānos ir izstrādāt seminārus, kuros plašāk popularizēt bezatkritumu dzīvesstila ideju un apmācīt cilvēkus, kā un ko jaunu var izveidot no mājās esošajām lietām.
Videi draudzīgi tīrīšanas līdzekļi
Liela daļa veikalos pieejamo tīrīšanas un mazgāšanas līdzekļu ir veidoti uz sintētisko ķīmisko vielu bāzes un var saturēt videi un veselībai bīstamas vielas. Sadzīves ķīmija ir viens no galvenajiem iekštelpu gaisa piesārņojuma avotiem. Tas ir arī viens no iemesliem, kāpēc Marta Herca mājas apstākļos sāka eksperimentēt un gatavot sev kosmētiku un tīrīšanas līdzekļus, līdz nonāca pie zīmola Drosme īpašajām receptēm.
"Sākumā tas viss bija viens liels eksperiments. Sev un savai ģimenei gatavoju dažādus kosmētikas un sadzīves ķīmijas līdzekļus jau daudzus gadus. Par zīmola izveidi nopietnāk sāku domāt pirms gada, kad ne tikai sev, bet arī draugiem gatavoju dažādus produktus. Tā kā redzēju, ka cilvēkiem ir liela interese, šogad augustā radās Drosme.lv. Par galveno produktu uzskatu apavu vasku, jo kvalitatīvu eko apavu vasku, kas pagatavots pēc zero waste principiem, lai arī tā iepakojums būtu dabai draudzīgs, vairākkārt lietojams, par saprātīgu cenu veikalos nav viegli atrast," stāsta sadzīves ķīmijas zīmola Drosme idejas autore Marta Herca.
Ģimenes vajadzībām pagatavot tīrīšanas līdzekļus nemaz nav tik sarežģīti. Viss, kas vajadzīgs, ir soda, šķidrās ziepes, etiķis, ēteriskās eļļas un spirts. Taču tie, kam rūp daba, bet nav laika mājās ķīmiķot, arī ir galvenie Drosmes produktu pircēji. Marta atzīst, ka joprojām turpina eksperimentēt un meklēt veidus, kā samazināt atkritumus sadzīvē, kā nepiesārņot zemi un vidi sev apkārt.
"Mājās mēs šķirojam atkritumus, mums ir komposts. Pateicoties tam, par trešdaļu ir samazinājies to atkritumu daudzums, kas nonāk konteinerā. Cenšos iegādāties tikai tās preces, kas nav plastmasas iepakojumā, lai gan tas ir diezgan sarežģīti izdarāms. Braucam visi ar riteņiem, cenšamies auto izmantot arvien retāk. Visgrūtāk sākumā bija samazināt preču daudzumu, ko nopērkam. Viens solis, kas mums palīdzēja, bija tiešās pirkšanas kustība, kad tieši no zemniekiem iegādājas produktus, kas ir bioloģiski audzēti. Līdz ar to sanāk retāk iet uz veikalu.
Ģimenē gandrīz nemaz nelietojam veikalā nopērkamo pienu, bet gatavojam mājās paši pienu no Indijas riekstiem.
Riekstus iegādājamies vairumā, tas daudzas reizes samazina izmaksas. Tas ir labs veids, ar ko var sākt, domājot par dabai draudzīgāku dzīvesveidu," atklāj Marta Herca.