Tas ir pilnībā Latvijā izstrādāts zīmols, kura konceptā ietilpst arī autentisks ēdiens no Latvijas ražotājiem. Kool degvielas uzpildes stacijas atrodas Rīgā, Piņķos, Ādažos, Sauriešos, Līgatnē, Valmierā un Jelgavā. "Uzņēmuma stratēģija ir apmierināt prasīgāko klientu vajadzību pēc ērta, ātra, bet vienlaikus kvalitatīva pakalpojuma," norāda Kool Latvija valdes loceklis Sandis Šteins.
Būt labam tirgotājam
Kool Latvija dibināts 2016. gada oktobrī, sadarbojoties privātajiem investoriem un ZGI-3 alternatīvo ieguldījumu fondam. Pirmā DUS, kas atrodas Augšlīgatnē, tika atvērta 2017. gada septembrī. 2018. gada nogalē par nozīmīgu Kool Latvija kapitāldaļu turētāju kļuva BaltCap Izaugsmes fonds (BaltCap Growth Fund), iegādājoties aptuveni 30% uzņēmuma kapitāldaļu. Kopumā DUS tīkla attīstībā uzņēmums ir ieguldījis 6,2 miljonus eiro.
Speciālisti pašreizējo situāciju degvielas nozarē Latvijā raksturo kā visai dinamisku. Pēdējā laikā to ietekmējis globālais naftas cenu svārstīgums, pērn – akcīzes nodokļa izmaiņas un nozarē tiek spriests arī par degvielas tirgū gaidāmo uzņēmumu apvienošanos un pārpirkšanu. Jaunam degvielas mazumtirgotājam tas nozīmē gana daudz izaicinājumu. "Svārstības biržas cenās un akcīzes nodokļa izmaiņas var ietekmēt patērētāja pirktspēju, savukārt mums kā degvielas mazumtirgotājiem pamatuzdevums ir – būt labam tirgotājam, kurš ir atšķirīgs un tirgū nāk ar pievienotas vērtības pakalpojumu, ko tādu, kā līdz šim nav bijis. Ar tādu mērķi arī veidojām pirmo degvielas uzpildes stacijas prototipu Augšlīgatnē, kur galvenais akcents tika likts uz veikalu," norāda Šteins, viņš turpina: "Degviela ir biržas produkts, pievienoto vērtību tam var piešķirt ar speciāli izstrādātām piedevām, kvalitātes noturēšanu, taču degvielai nevar salikt lielus akcentus un patērētājs to saprot. Savukārt degvielas uzpildes stacijas veikala piedāvājums var būt ļoti dažāds. Mūsu koncepcijā bija parādīt, kā var mainīt priekšstatus par ātrās ēdināšanas piedāvājumu, pietuvinot to restorāna kvalitātei. Tāpēc pirmā prototipa radīšanā pagāja gandrīz gads, gan strādājot ar dizaineriem, gan veidojot ēdienkarti sadarbībā ar Latvijas pavāriem."
Lai izveidotu Latvijā līdz šim DUS piedāvājumā nebijušu ēdienkarti, Kool pārstāvji smēlušies pieredzi Kanādā, Honkongā, Austrālijā, vērtējuši jaunākās ēdienu sagatavošanas tehnoloģijas un pētījuši atšķirīgus potenciālās ēdienkartes elementus. Kā pirmo tajā atraduši... kartupeli! Piemēram, Kanādā mazumtirgotājs Five Guys atradis savu paņēmienu, kā konkurencē par burgeriem un kartupeļiem atšķirties no pasaulē pazīstamā zīmola McDonalds. "Īpaši brīnumi gan vēl nav izdomāti, taču ir iespējas citādi pasniegt produktu. Viens no tiem ir kartupelis, ko var nopirkt saldētu un realizēt ar atvērtā tipa fritiera palīdzību, bet var arī izmantot svaigu dārzeni. Mēs kartupeļus iepērkam no zemniekiem pie Jelgavas un kartupeļu pagatavošanā izmantojam slēgtā tipa fritierus, kas neļauj izplatīties smaržām cepšanas procesā. Arī klientu pašlaik pieprasīto brieža un citu burgeru pagatavošanā nepērkam pusfabrikātus, bet izmantojam Latvijā audzētu briežu un liellopu gaļu. Burgeru maize ir ražota Saldū. Respektīvi, veidojot ēdienkarti, maksimāli izmantojam Latvijā ražotus produktus, lai piedāvājums atšķirtos ar kvalitāti un pārliecību par zināmu izcelsmi," stāsta Šteins.
Līdzīgi vētījuši pasaules līderu pieredzi arī attiecībā uz smalkmaizītēm un citiem ēdieniem. "Latvijas pavāri ilgi strādāja pie tā, lai katram produktam būtu sava pareizā recepte, lai cilvēki novērtētu ēdiena garšu. Svarīgs ir arī ēdiena iepakojuma un pasniegšanas veids, un pat izmēram ir nozīme," uzsver Šteins. Ēdienu pasniegšanas veids šajā DUS tīklā atšķiras no ierastajiem – katrā stacijā ir siltumvitrīna. Klients savu burgeru var iegādāties siltu un jau sapakotu. Jaunajā DUS Jelgavā klientiem jau ir iespējas nogaršot trīs minūšu laikā sagatavotus cūkgaļas steikus, un tāds piedāvājums būs arī Jūrmalas šosejas malā.
Taujāts par kafijas kvalitāti, kas citiem degvielas mazumtirgotājiem savulaik bijis efektīvs reklāmas rīks, Šteins neslēpj – lielajiem tirgus spēlētājiem ir cita veida kafijas koncepta uzbūve, bet viņš arī uzteic veiksmīgi izveidotu Kool "kafijas stāstu": "Izvērtējām, kur Eiropā ir bagātākās kafijas grauzdēšanas tradīcijas – spilgtākie zīmoli nāk no Itālijas, un pie viņiem arī vērsāmies. Gribējām, lai kafija nav skāba, lai tai piemīt rūgtums. Esam izvēlējušies pārbaudītu kvalitāti un zinām, ka tā ir nemainīga. Pašlaik strādājam arī pie tā, lai nākotnē varētu piedāvāt klientiem kafiju iegādāties ar savu krūzīti."
Lai mainītu paradumus
Mūsdienu Latvijas sabiedrībā aizvien vairāk iezīmējas patērētāju pozitīvā attieksme pret pašmāju zīmoliem. "Pirms uzsākām pirmās degvielas uzpildes stacijas būvniecību, veicām pētījumu, kur viens no jautājumiem respondentiem bija – kāda ir jūsu attieksme pret vietējiem zīmoliem? Vairāk nekā 80% aptaujāto atzina, ka viņiem simpatizētu vietējais zīmols, bet kā ļoti būtisku norādīja kvalitātes līmeni, kuram jābūt tādam pašam kā vadošajiem degvielas tirgus spēlētājiem. Aptaujātie uzsvēra arī vēl citus būtiskus elementus – jābūt ērtai piebraukšanai, augsta līmeņa apkalpošanai, jābūt pieejamai tualetei. Tad cilvēki ir gatavi arī mainīt savus paradumus attiecībā uz degvielas uzpildes stacijas zīmolu," stāsta Kool pārstāvis.
Vaicāts, kāpēc zīmolam izvēlēts tieši šāds nosaukums – Kool, Šteins atklāj: "Meklējām tādu, kuru varētu viegli uztvert un kurš radītu pozitīvas emocijas. Pie stūres sēžot, nereti cilvēki kļūst īgnāki, un ar Kool mēģinām raisīt priecīgākas izjūtas. Tāpat rēķinājāmies, ja vēlēsimies darboties starptautiski un tirgot savu franšīzi ārpus Latvijas, ar šādu zīmolu ir iespēja to darīt jebkurā vietā pasaulē."
Šteins min vēl vienu būtisku uzņēmuma stratēģijas aspektu – DUS apkalpojošā personāla profesionalitāte, kas neizslēdz sirsnīgu attieksmi pret klientiem un lojalitāti pret darba devēju. Pašlaik deviņās esošajās Kool stacijās ir nodarbināti kopumā 70 darbinieku. "Ja mūsu darbiniekiem patiks zīmols un darba vide, kur viņi strādā, viņi būs tie, kas popularizēs zīmolu plašākajā sabiedrībā. Augšlīgatnes degvielas uzpildes stacijas darbinieki ir spilgts piemērs tam, ka nav svarīgs darbinieka vecums un iepriekšējā darba pieredze, bet svarīga ir attieksme pret klientu šodien. Te jāuzsver, ka Latvijas patērētājs ir ļoti prasīgs, un, ja pēc klienta domām kaut kas nebūs kārtībā, tad klients par to paziņos sociālajos tīklos," pasmaidot teic Šteins.
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena trešdienas, 31. jūlija, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!