Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +8 °C
Apmācies
Piektdiena, 8. novembris
Agra, Aleksandra

Ģimenes uzņēmumā atbildības izjūta ir augsta

Lai izgatavotu multifunkcionālu bērnu rotaļu laukumu, ir jābūt komandai, kas tic idejai un izprot šīs nozares specifiku - apgalvo uzņēmumā Jūrmalas mežaparki. "Ticība idejai bija. Uz priekšu virzījāmies sīkiem solīšiem, ar strīdiem un puniem. Taču ģimenes uzņēmuma priekšrocība ir tā, ka komandas uzticības līmenis ir augstāks, arī atbildība pret veicamo darbu ir lielāka," ir pārliecinājies SIA Jūrmalas mežaparki valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Čuda.

Viņa vadītais uzņēmums, kurā iesaistījušies arī dēli Andris un Mārtiņš, ir Latvijā vērienīgākais sarežģītu, multifunkcionālu bērnu rotaļu laukumu ražotājs, kura apgrozījums, strādājot arī eksporta tirgiem, pēdējo gadu laikā audzis līdz vairāk nekā 2,6 miljoniem eiro. Arī 2013. gadā Jūrmalā izveidotā Zīmuļu parka oriģinālās idejas, tās risinājuma un izpildījuma autors ir uzņēmums Jūrmalas mežaparki. "Tas bija izaicinājums pamēģināt ko jaunu," saka Aleksandrs Čuda.

Ideju noskatīja Amerikā

Jūrmalā, Slokā, kur pašlaik izvietots SIA Jūrmalas mežaparki birojs un ražotne, XX gadsimta otrajā pusē, vēl pirmsneatkarības laikos, darbojās Jūrmalas Zaļumsaimniecības kombināts, kas apkalpoja pilsētas parkus. Viena no kombināta struktūrvienībām - mežniecības iecirknis - gādāja par 5000 hektāru pilsētas meža. Aleksandrs Čuda šajā iecirknī sāka strādāt 1983. gadā - sākumā kā meistars, vēlāk jau iecirkņa priekšnieks. Kad mainījās laiki un īpašumtiesības uz mežiem, mežsaimnieciskā darbība pilsētā vairs nebija aktuāla. "Mums bija savs gateris, strādājām ar apaļkokiem - salīdzinoši tā bija primitīva kokapstrādes darbnīca. Pievērsāmies koku ciršanai, galdniecībai pēc pasūtījuma. Pilsētai bija pasūtījumi - izgatavot Lieldienu šūpoles, uztaisīt soliņus, noejas kāpās uz jūru. Apjomi bija mazi, bet izdzīvot varēja," pirmsākumus atceras Aleksandrs Čuda.

Viņa dēls Andris Čuda tolaik mācījās vidusskolā ASV. Pašlaik ģimenes uzņēmumā viņš ir atbildīgais par ražošanu un pauž vecākiem atzinību par sagādāto iespēju gūt pieredzi Amerikā. Tur Andris arī noskatīja biznesa ideju. "Amerikā bērnu rotaļu laukumi parkos, pie privātmājām bija ierasta atpūtas zonas sastāvdaļa. Savukārt Latvijā ap 2000. gadu vecie atrakciju parki un karuseļi savu mūžu jau bija nokalpojuši un jaunu vēl nebija. Saskatīju tajā perspektīvu, un tas bija mans piedāvājums tēvam," stāsta Andris, kuram tolaik bija 17 gadu. Tā 2000. gadā nodibinājuši SIA Jūrmalas mežaparki un no vienkāršiem, elementāriem āra atrakciju priekšmetiem ražošanu attīstījuši līdz sarežģītām konstrukcijām, pie kurām to sākumizstrādes stadijā strādā konstruktori, rasētāji, projektētāji. "Sabiedrības vajadzības tolaik sakrita ar to, ko gribējām piedāvāt," piebilst Aleksandrs Čuda.

Reāli un piesardzīgi

Lai paplašinātu ražošanu, būtiskas kredītsaistības Aleksandrs un viņa dēli nav uzņēmušies. Andris stāsta: "Aizņēmāmies tikai apgrozāmajiem līdzekļiem, darbu izpildīšanai. Lielākos ieguldījumus veicām no nopelnītā, reinvestējot peļņu. Protams, tagad esam ņēmuši līzingus, bet ļoti piesardzīgi vērtējam gan ieguldījumus, gan izdevumus. Arī šodien uz situāciju raugāmies reāli un piesardzīgi." Šogad uzņēmums iegādājies jaunu, modernu iekārtu - datorvadāmu frēzi saplākšņa detaļu izgatavošanai. "To gribējām nopirkt jau pirms četriem gadiem, bet nevēlējāmies uzņemties saistības, tāpēc līdz šim atradām iespējas, kā izlīdzēties bez tās. Tagad esam kāpinājuši pārdošanas apjomus un tērēt varam pamatoti," paskaidro Aleksandrs Čuda.

Pašlaik Latvijā apmēram ceturtā daļa no bērnu rotaļu laukumu tirgus ir Jūrmalas mežaparku ražotās un uzstādītās iekārtas. Taujāts, vai joprojām saglabājušies pirmie izgatavotie produkti, Aleksandrs vaļsirdīgi teic - labi, ka nav saglabājušies, jo, no uzņēmuma izaugsmes skatu punkta raugoties, ar pirmajiem lepoties vairs nebūtu pamata. Tagad uzņēmums strādā pēc noteiktiem sertifikācijas kritērijiem. Izgatavotā produkcija atbilst drošu un videi nekaitīgu produktu kategorijai.

Bērnu rotaļu laukumu projektēšanā, ražošanā, pārdošanā, montāžā, garantijas un pēcgarantijas apkopē SIA Jūrmalas mežaparki kā vienam no pirmajiem Latvijā šajā darbības jomā 2012. gadā auditorkompānija Bureau Veritas Latviaveica kvalitātes un vides pārvaldības sistēmu sertifikāciju. Tika veikts ražotnes audits, pilnīgāk adaptētas vides likumdošanas prasības, optimizēta darbība, uzlabota infrastruktūra. Sertifikācijas process apliecināja, ka Jūrmalas mežaparki strādā saskaņā ar divu starptautisku standartu (ISO 9001 un ISO 14001) nosacījumiem. "Ceļamies un krītam par to, lai paši būtu lepni par produktiem, kas uzstādīti ar mūsu simboliku. Lai arī mūsu produktu klāsts nav ļoti plašs, tie ir pārdomāti un testēti. Mums piešķirto sertifikātu TUV SUD izsniedz tikai uzņēmumiem, kas stingri ievēro visas noteiktās prasības," norāda Mārtiņš Čuda.

Kamēr nevar salauzt 

Jūrmalas mežaparku produktu klāstā ir ap 100 dažādu produktu, un katrs sastāv no vairākiem desmitiem detaļu, turklāt katra no tām tiek pārbaudīta. Šodien pilnvērtīgam spēļu laukumam jākalpo vecuma grupām no 0 līdz 100 gadiem, taču katrai vecuma grupai jābūt saviem atbilstošiem elementiem. Dažāda ir arī materiālu izvēle - piemēram, koks, plastmasa, metāls, betons, organiskais stikls, akmens. Jūrmalas mežaparku klāstā ir koka izstrādājumi, bet jaunās produktu grupas sastāv arī no nerūsējošā tērauda, plastmasas elementiem.

Uzņēmums ražo arī āra trenažierus, batutus, ko var uzstādīt publiskās vietās un iestrādāt zemē, tādā veidā būtiski samazinot traumatisma risku, kas rodas, no batuta izkrītot. Tā lēkāšanas virsma izgatavota no ļoti izturīga, grūti sabojājama pinuma. "Mūsu galvenais mārketinga ierocis ir kvalitatīvs produkts," uzsver Andris Čuda. "Latvijas tirgus mums ir devis iespēju attīstīties un izaugt, lai arī konkurence ir jūtama. Latvijā pamatā konkurējam ar importētājiem - Skandināvijas, Vācijas firmām, kurām ir ilggadēja pieredze šajā nozarē. Konkurence galvenokārt saistīta ar produktu klāstu, sērijām, modeļiem, jo ārzemju kompānijas piedāvā ap 500 artikulu," neslēpj Aleksandrs Čuda.

Savukārt Mārtiņš Čuda atzīst - labākā reklāma ir uzņēmuma izgatavotais produkts, tajā ieguldītais darbs: "Mūsu lielākie klienti ir pašvaldības, piedalāmies to rīkotajos konkursos. Labs saimnieks grib drošu un kvalitatīvu produktu, un mūs vienkārši iesaka. Savulaik, 2011. gadā, kādas privātmājas pagalmā Mārupē uzstādījām rotaļu laukumu un tagad jau varam parādīt - mūsu rotaļlaukumi uz tās ielas jau ir daudzos privātmāju pagalmos."

Lai iekarotu prasīgo pasaules tirgu, uzņēmums ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalstu piedalās starptautiskās izstādēs, piemēram, atpūtas un sporta izstādē FSB un dārzu un parku izstādē GalaBau Vācijā. "Eiropas izstādēs iepazīstam jaunākos produktus, tendences, tur arī iepazīstamies ar jaunākajām alternatīvajām metodēm bērna attīstībā, par kurām runā speciālisti. Arī klientu idejas nereti attīstām jaunos produktos," paskaidro Andris Čuda.

Minimālais laiks, lai ideju pārvērstu taustāmā produktā, ir seši mēneši. Mārtiņš Čuda izklāsta: "Ir ideja, tad uzzīmējam skices. No tām izveidojam vizualizāciju, izgatavojam prototipu. Ja tas nepatīk, rasējumu pārstrādājam, līdz beidzot iegūstam prototipu, kuru patīkami turēt rokās. Tad to rādām fokusa grupām, testējam zem slodzēm. Ja tas slodzes neiztur, jāmeklē, kāpēc, un tā vieta jāpārtaisa, līdz iegūstam drošu, nesalaužamu prototipu. Pēc tam to testē neatkarīgi auditori. Ar ideju vien nepietiek, produktam jābūt saskaņotam ar drošības standartiem, bet standarti, kā drīkst izgatavot rotaļu laukumus, ir ļoti smalki."

Būtisks drošības aspekts 

Mārtiņš Čuda gan atzīst - daudzi uzņēmumi šajā nozarē konkurē ar cenu, savukārt pasūtītāji nenovērtē kvalitatīva produkta drošības aspektus: "Jebkuram namdarim var palūgt izgatavot kaut ko līdzīgu rotaļu laukumam. Tā nav sarežģīta konstrukcija, jautājums - vai to var uztaisīt drošu, kvalitatīvu, vai konstrukcija būs ilgmūžīga. Problēma rodas tur, ka nereti izgatavotāja atbildība beidzas uzstādīšanas brīdī un tālāk tā jau būs pašu lietotāju ziņā." Piemēram, ja namu pārvaldnieks vai apsaimniekotājs izveido spēļu laukumu pie daudzdzīvokļu mājas, viņš ir atbildīgs par iespējamām nelaimēm, kas var notikt laukumā. Ja apsaimniekotājam ir dokumentācija, ka spēļu laukums ir drošs un tam ir veiktas apkopes, tālāko atbildību var prasīt no ražotāja. Bez atbilstošiem dokumentiem apsaimniekotājs juridiski nav pasargāts.

"Diemžēl pie mums uzstāda rotaļu laukumu un to vienkārši aktīvi lieto. Taču reti kura lieta sadzīvē tiek lietota tik intensīvi kā rotaļu laukumi. Ja tie netiek apkopti, apsekoti, tad pat vislabāk uztaisītais spēļu laukums pēc laika vairs nebūs drošs," uz riskiem norāda Andris Čuda. Latvijas likumdošana ražotājam gan neparedz obligātu sertifikāciju, tikai to iesaka. "Mēs sertifikācijā esam ieguldījuši ievērojamus līdzekļus, tāpēc mūsu konkurētspēja ar cenu samazinās," uzskata Aleksandrs Čuda. Bet Mārtiņš piebilst: "Tomēr arī pasūtītājs kļuvis izglītotāks - ja pirms pieciem gadiem, izdarot izvēli, prevalēja cena, tagad tā ir reti."

Tieši produkcijas atbilstība Eiropas standartiem uzņēmumam pavērusi ceļu eksportam - pērn aiz Latvijas robežām aizceļojuši 10% no kopumā saražotā apjoma. Bet, lai strādātu ar Rietumeiropas klientiem, tā dēvētais TUV SUD sertifikāts ir nepieciešams. Lai to iegūtu, jūrmalniekiem bija nepieciešami trīs gadi, toties tagad savu produkciju uzņēmuma pārstāvji aktīvi tirgo Somijā, Zviedrijā, Lietuvā, nupat sākuši strādāt arī ar Vācijas potenciālajiem klientiem. "Rietumeiropā klienti ir ļoti zinoši bērnu rotaļu laukumu jautājumos un potenciālajos riskos," piebilst Andris Čuda.

Visu iemācījās paši 

Pašlaik SIA Jūrmalas mežaparki strādā 30 darbinieku, sezonas laikā papildus darbā tiek pieņemti vēl kādi desmit. "Darbinieku mainība ir neliela. Svarīgi, lai cilvēks strādā ar ideju, izrāda iniciatīvu. Tie darbinieki, kas ir mūsu komandā, tādi ir, un mēs to cenšamies novērtēt," saka Andris un uzsver, "visu šajā biznesā esam iemācījušies paši un tā evolucionējuši."

Taujāts par perspektīvajiem plāniem un uzņēmuma kapacitāti, Andris stāsta, ka aktīva dzīvesveida filozofija un bērnu mazkustības problēma visā pasaulē kļūs tikai aktuālāka, tāpēc rotaļu laukumiem tirgus būs. "Aprēķini pierāda, ka attīstītajās valstīs rekreāciju aprīkojuma tirgus apjoms ir no diviem līdz četriem eiro gadā uz vienu iedzīvotāju. Latvijā tie ir nedaudz virs diviem eiro. Mums ir viss nepieciešamais, lai realizētu Latvijas mērogiem lielus nestandarta projektus, kā to pierādījām ar Zīmuļu parku. Turpināsim radīt jaunus produktus gan publiskajam, gan privātajam sektoram un konkurēsim ar kvalitāti, nevis cenu, tāpēc uz negaidītiem apgrozījuma lēcieniem neceram," atzīst Andris Čuda.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Novērtēti starptautiskajā arēnā

Mākslīgā intelekta attīstība un Gen Z paaudzes ienākšanu darba tirgū ir būtiskākie faktori, kas šobrīd maina finanšu pakalpojumu sektoru. Kā mainījušies klientu paradumi, kādas ir viņu gaidas un ka...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses