Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 28. novembris
Rita, Olita, Vita

Sietiņsone-Zatlere:Vajag investēt ražošanā

Cēsu alus valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone-Zatlere intervijā žurnālistei Magdai Riekstiņai.Jūsu vadītais uzņēmums ir viens no Latvijas vadošajiem alus, dažādu alkoholisko un bezalkoholisko dzērienu ražotājiem. Kas sekmējis veiksmīgu attīstību?

Vērienīgi ieguldījumi ražošanā! Ieguldījumu apjoms ir 40 miljonu eiro un ievērojami pārsniedz daudzu citu Latvijas pārtikas ražošanas uzņēmumu investīcijas pašu attīstībā. Esam iegādājušies augsta līmeņa tehnoloģiskās iekārtas, kas ļauj mums iet līdzi laikam. Pagrieziens uzņēmuma attīstībā notika 2008. gadā. Tobrīd valsts ekonomikā jau iestājās stagnācija, bet mēs drosmīgi uzņēmāmies risku 10 miljonus eiro ieguldīt Latvijā lielākajā skārdeņu pildīšanas iekārtā. Risks attaisnojās. Latvijas patērētāji sapratuši, ka skārdenes ir lietošanā ērtākas, nekā stikla pudeles, skārdenēs iepildītu dzērienu pārdošanas rādītāji auguši visu dzērienu segmentos, un alus segmentā tagad aizņem pat 25% no visa piedāvājuma.

Par savu veiksmes atslēgu uzskatām arī mūsu uzņēmuma stratēģiju, kas paredz nepārtrauktu attīstību. Šogad jau esam pircējiem piedāvājuši ap 40 jaunus un pilnveidotus produktu veidus, turklāt jaunu produktu izstrādē un ražošanā ieguldījām jau 300 tūkstošus latu. Jaunu produktu izstrādē investējām naudu pat ekonomiskās recesijas apstākļos, kad skrupulozi pārskatījām izmaksas, atsakoties no daudziem tēriņiem.

Kā veicat jaunu produktu izstrādi - pamatojoties uz tirgus un patērētāju gaumes pētījumiem vai uz intuīciju?

Līdzīgi kā Stīvs Džobss, mēs paļaujamies uz savu izpratni par pircēju vēlmēm un tirgu, bet pētījumus veicam minimāli. Patērētāju viedokļos ieklausāmies, esam organizējuši sadarbību ar blogeriem, kuri raksta par alu. Pēc apspriešanās ar patērētājiem izlēmām par jauna produkta Cēsu nefiltrētais alus ražošanu. Tas izrādījās ļoti veiksmīgs produkts un aizsāka nefiltrētā alus popularitāti Latvijas tirgū. Uzklausām arī mūsu darbinieku idejas, rīkojām īpašu inovāciju dienu, kurā darbinieki piedāvāja idejas par to, kādi jauni produkti varētu tikt ražoti.

Kā vērtējat mārketinga un reklāmas nozīmi jauno produktu popularizēšanā?

Pārtikas produktu ražošanā mārketingam un reklāmai ir nozīme, tomēr ne dominējošā. Galvenais faktors, kas nosaka to, lai produkts būtu veiksmīgs, ir garša. Mēs sistemātiski veicam jauno dzērienu degustāciju. Jaunu garšu atrašana pārtikas ražotājam ir stratēģiski ļoti svarīgs jautājums. Var teikt, tas ir vissvarīgākais. Jo mēs pārdodam garšu! Mūsu secinājumi liecina, ka 95% alus baudītāju nogaršo jaunus produktus, bet par regulāriem produktu lietotājiem kļūst tikai tad, ja viņiem šis dzēriens iegaršojas. Garša ir tāda, kāda ir, mārketinga instrumenti un reklāmas pasākumi to mainīt nevar. Protams, reklāmas pasākumu nozīmi noliegt nedrīkst. Šobrīd ļoti populārs kļuvis mūsu jaunais produkts Angry Birds Tropic cola, ko mēs ražojam visam Baltijas tirgum. Dzēriens saistīts ar Somijā izstrādātu, starptautisku popularitātu ieguvušu spēli, kas iecienīta ne tikai bērnu un pusaudžu, bet arī pieaugušo cilvēku vidū. Pirmie Angry Birds Tropic cola pārdošanas rezultāti vērtējami kā fantastiski!

Vai plānojat veidot savu veikalu tīklu?

Nē, mēs esam speciālisti ražošanā, un domāju, ka šajā jomā, kurā esam profesionāļi, mums arī vajadzētu palikt. Savu produkciju piedāvājam ar tirdzniecības uzņēmumu un kafejnīcu starpniecību. Visumā sadarbība ar tirgotājiem vērtējama kā veiksmīga, protams, jebkurā sadarbībā vienmēr būs arī risināmas problēmas, bet tas pieder pie ikdienas darba.

Pārstāvot Cēsu Alu, esiet iesaistījusies projektos, kas vērsti pret atkarībām. Kopā ar biedrību Esi brīvs veicat jauniešu izglītošanu par alkohola ietekmi. Kā vērtējat alkohola lietošanas kultūru Latvijā?

Mana pārliecība ir, ka ar dažādām izglītojošām programmām atkarību risku var samazināt daudz veiksmīgāk, nekā ar mākslīgiem aizliegumiem. Sadarbojamies ar organizāciju Esi brīvs, jo mūsu mērķis ir izglītot jauniešus par alkohola ietekmi uz pašsajūtu, domāšanu, veselību. Esmu secinājusi, ka jauniešiem ir plašas zināšanas, bet, nenoliedzami, viņu rīcību bieži diktē vecumposmam atbilstošā zinātkāre. Latvijas iedzīvotāju alkohola lietošanas kultūra un izpratne par alkohola ietekmi uz organismu noteikti jāpaaugstina.

Kā izglītošanu par alkohola ietekmi savienojat ar nepieciešamību veicināt alus un citu jūsu uzņēmuma ražoto alkoholisko dzērienu apgrozījumu?

Cēsu Alus kā liels, nozīmīgs alus un citu alkoholisko dzērienu ražotājs apzinās atbildību veicināt augsta līmeņa dzērienu lietošanas kultūru un to, lai cilvēki tiešām pazītu produktus, ko lieto. Nekādas pretrunas starp sabiedrības izglītošanu un komerciālu panākumu gūšanu noteikti nav.

Jūs iepriekš medijos iebildāt pret Saeimā izskanējušo ierosinājumu aizliegt pārdot enerģijas dzērienu personām līdz 18 gadu vecumam. Kādēļ?

Arī citās Eiropas valstīs notiek diskusijas par enerģijas dzērieniem, bet aizliegums nav atzīts par vislabāko risinājumu. Turklāt nav neapstrīdamu zinātnisko pētījumu, kas pierādītu, ka enerģijas dzērienu lietošanai būtu negatīva ietekme uz veselību. Deputātu galvenais arguments, kāpēc būtu jāaizliedz enerģijas dzērienu pārdošana nepilngadīgajiem, balstīts uz šo dzērienu sastāvā esošo kofeīna saturu. Šis arguments nav pārliecinošs, jo jaunieši tādu pašu kofeīna daudzumu var uzņemt, dzerot kafiju vai kolu. Tātad, ja pusaudži gribēs uzņemt kofeīnu, tad atradīs dzērienu, kas to nodrošina. Latvijas iedzīvotājiem pagaidām trūkst zināšanu par enerģijas dzērieniem, jo tie mūsu valstī parādījās samērā nesen. Tāpēc uzskatu, ka aizliegt nevajag, bet cilvēki jāizglīto un jānodrošina pilnvērtīgs marķējums.

(pilnu interviju lasiet ceturtdienas, 5. jūlija, laikrakstā Diena)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses