Apvienošanās ne labas dzīves dēļ
Janvārī oficiāli tika pabeigts Itālijas/ASV autoražotāja Fiat Chrysler Automobiles (FCA) un Francijas Groupe PSA (Peugeot – Citroen) apvienošanās darījums, par kuru tika paziņots jau 2019. gada oktobrī. Apvienotā kompānija ir ieguvusi nosaukumu Stellantis (no latīņu valodas – stello; nosaukums tiek tulkots kā ''zvaigžņu apspīdēts''), reģistrēta Nīderlandē, un tās centrālā mītne atrodas Amsterdamā. Uzņēmuma akcijas (to tikeris ir STLA) tiek kotētas Ņujorkas, Parīzes un Milānas fondu biržās.
Uzreiz pēc akciju tirdzniecības sākšanas janvāra vidū Stellantis kapitalizācija bija vairāk par 51 miljardu ASV dolāru ( 42 miljardi eiro). Līdz janvāra beigām tā pieauga par 10%, tas liecina, ka tirgus atzinīgi vērtē apvienotā uzņēmuma perspektīvas. Abu Stellantis izveidojušo uzņēmumu finanšu pārskati par iepriekšējo gadu vēl nav pieejami, tomēr 2019. gadā, apvienotā uzņēmuma ieņēmumi būtu 165 miljardi eiro, bet operacionālā peļņa – 12 miljardu eiro.
2020. gadā atbilstīgi focus2move datiem FCA un Groupe PSA bija attiecīgi pasaulē astotais un devītais lielākais vieglo automašīnu ražotājs. FCA pārdošanas apjomi pagājušajā gadā bija 3,9 miljoni automašīnu (mīnus 16,8%, salīdzinot ar 2019. gadu), bet Groupe PSA pārdošanas apjomi – 2,91 miljons (mīnus 22%) automašīnu.
Pa abām kopā šīs kompānijas pērn pārdeva 6,81 miljonu automašīnu, aizņemot 8,5% globālā tirgus, kas apvienotajam uzņēmumam ļautu ierindoties pasaules lielāko autoražotāju saraksta ceturtajā vietā.
Stellantis šajā ziņā apsteigtu Hyundai-Kia (6,52 miljoni pārdotu automašīnu, mīnus 10,4%) un General Motors (6,26 miljoni, mīnus 13,2%), taču joprojām atpaliktu no tirgus līderiem Volkswagen Group (9,31 miljons, mīnus 14,5%) un Toyota Group (8,9 miljoni, mīnus 12%), kā arī no Renault Nissan Alliance (7,95 miljoni, mīnus 20,5%).
Vēstot par apvienošanās darījumu, dažādi nozares izdevumi gan piemin arī problēmas, kas jau ilgstoši vajā tās dalībniekus. Piemēram, Automotive News Europe atgādina – koncerns Chrysler ar problēmām cīnās jau kopš XX gadsimta 90. gadu vidus, kad pirmoreiz nonāca uz bankrota robežas, bet pēc 2008. gada krīzes Chrysler izdzīvoja, tikai pateicoties ļoti dāsnām ASV valdības subsīdijām. Kopš 2014. gada ASV kompānija ir pilnībā pārgājusi Itālijas Fiat īpašumā – pēc tam, kad 2011. gadā Fiat piedzīvoja radikālu restrukturizāciju: kompānija tika sadalīta divos meitasuzņēmumos, attiecīgi vieglo un komerciālo auto ražotājos. Vienlaikus Eiropā FCA turpināja strādāt ar zaudējumiem. Groupe PSA pēdējās desmitgades laikā savukārt ir nācies slēgt vairākas lielas rūpnīcas, bet 2014. gadā uzņēmuma stāvoklis kļuva tik kritisks, ka tā glābšanā iesaistījās Francijas valdība, izpērkot 14% koncerna akciju. Vēl 14% akciju tika pārdoti Ķīnas autoražotājam Dongfeng Motors.
Jāņem vērā arī Covid-19 pandēmijas izraisītais kopējais kritums pasaules automobiļu tirgū. Atbilstīgi LMC Automotive datiem 2020. gadā pasaulē ir pārdoti 77,6 miljoni jaunu automašīnu jeb par 14% mazāk nekā 2019. gadā. Visvairāk ir cietis Eiropas tirgus, kas samazinājies par 24% (līdz 12,3 miljoniem jaunu automašīnu), savukārt ASV piedzīvots kritums par 15% (līdz 14,4 miljoniem), bet Ķīnā – par 4% (līdz 24,4 miljoniem). Šogad gan tiek prognozēta atgriešanās pie tirgus izaugsmes.
Vienlaikus Automotive News Europe uzsver, ka kompānijas – Stellantis dalībnieces –, neraugoties uz problēmām, paliek ievērojamas automobiļu tirgus dalībnieces. Groupe PSA ir otrs nozīmīgākais Eiropas autoražotājs, tostarp zīmolam Opel, kuru grupa iegādājās 2017. gadā, ir labas pozīcijas Eiropas lielākajā automašīnu tirgū Vācijā, bet grupai piederošais zīmols Vauxhall, kas arī tika iegādāts 2017. gadā, ir septītais visvairāk pirktais Lielbritānijā. Groupe PSA ir spēcīgas pozīcijas arī Ziemeļāfrikas un Latīņamerikas tirgos. Fiat ražotās automašīnas savukārt ir sestās pieprasītākās Eiropā (330 tūkstoši pārdošanu 2020. gadā), bet Chrysler (ieskaitot zīmolus Jeep un Dodge) aizņem ap 10% ASV tirgus.
Ietaupīt piecus miljardus eiro gadā
Pēc apvienošanās sarīkotajā preses konferencē jaunā uzņēmuma vadītājs Karloss Tavaress, kurš līdz Stellantis izveidei vadīja Groupe PSA un ir zināms ar to, ka spēja izvest no krīzes šo kompāniju, paziņoja, ka apvienošanās nodrošinās sinerģētisko efektu piecu miljardu eiro apmērā gadā. Šādu rezultātu paredzēts sasniegt triju gadu laikā, 40% ietaupījumu nodrošinās platformu un agregātu unifikācija, 35% – ražošanas unifikācija un piegādes ķēžu optimizēšana, 25% – vienots mārketings, informācijas tehnoloģiju platformas, loģistikas ķēdes un pēcpārdošanas apkalpošana.
Apvienotā kompānija pārvalda ap 50 rūpnīcu vairāk nekā 30 pasaules pasaules valstīs, jaunā uzņēmuma darbinieku skaits pārsniedz 400 tūkstošu cilvēku.
Pavisam Stellantis pārvaldījumā ir nonākuši 14 zīmoli, kurus ir solīts saglabāt un attīstīt tālāk, tāpat Tavaress solījis neslēgt nevienu no esošajām rūpnīcām. Par izņēmumu šajā ziņā gan var kļūt Vauxhall rūpnīca Lielbritānijā – gan valsts izstāšanās no Eiropas Savienības (ES) dēļ, gan Lielbritānijas valdības plānu dēļ pēc 2030. gada pilnībā aizliegt automašīnu ar iekšdedzes dzinējiem pārdošanu valstī. Rūpnīcas tālāko likteni ir solīts izlemt dažu tuvāko nedēļu laikā, tas attiecīgi padara neskaidru arī zīmola nākotni.
Apvienotās kompānijas sākotnējie plāni paredz atgriešanos pie 2019. gada ražošanas apjomiem – līdz 8,1 miljonam automašīnu gadā, 56% no tām iecerēts pārdot Eiropā, Tuvajos Austrumos un Āfrikā, 31% – Ziemeļamerikā, 9% – Latīņamerikā, 4% – Āzijas un Klusā okeāna reģionā. Koncernam ir pa spēkam arī lielāks apjomu pieaugums, jo tā īpašumā esošo rūpnīcu kopējās ražošanas jaudas atbilstīgi The Wall Street Journal (WSJ) datiem ir 14 miljoni automašīnu gadā.
Pārdošanas apjomu pieaugums līdz deviņiem vai vairāk miljoniem automašīnu gadā Stellantis var ļaut iesaistīties cīņā par pasaulē trešā lielākā autoražotāja vietu.
Te gan jāpiebilst, ka 2019. gadā Volkswagen Group pārdeva 10,97 miljonus, Toyota Group – 10,76 miljonus, Renault Nissan Alliance – 10,16 miljonus automašīnu.
Stellantis arī sola pievērst īpašu uzmanību elektromobiļiem. Tikai šā gada laikā ir paredzēta desmit jaunu elektromobiļu modeļu prezentēšana, palielinot kopējā uzņēmuma piedāvāto elektromobiļu skaitu līdz 39.
Sākot ar 2025. gadu, visiem Stellantis jaunajiem modeļiem būs arī elektriskās versijas, bet līdz 2030. gadam elektromobiļiem ir jāaizņem vismaz 35% no kopējā Stellantis pārdošanas apjoma. Par citu prioritāru darbības virzienu ir pasludināti mobilitātes pakalpojumi. Koncerna sastāvā jau ietilpst tādas Eiropas automašīnu koplietošanas kompānijas kā Free2move un Leasys, un ir solīts palielināt Stellantis lomu šajā tirgū.
Vienlaikus nozares eksperti, nenoliedzot faktu, ka Stellantis spēlēs nozīmīgu lomu globālajā autobūves industrijā, ir skeptiski noskaņoti pret solījumiem attiecībā uz esošo rūpnīcu saglabāšanu. LMC Automotive norāda, ka vairākumam Stellantis rūpnīcu ir zema noslogotība un, ja raugās no ražošanas optimizēšanas viedokļa, loģisks risinājums ir rūpnīcu skaita samazināšana. Skepse ir arī attiecībā uz solīto pārdošanas apjomu ievērojamo pieaugumu.