Latvija neatbalsta
ES dalībvalstu pastāvīgo pārstāvju komitejas (COREPER) sanāksmē Briselē nesen tika apstiprināts tā dēvētais Mobilitātes pakotnes I gala kompromiss jeb gala variants. Latvija kopā ar Lietuvu, Rumāniju, Bulgāriju, Poliju, Maltu, Ungāriju, Kipru un Igauniju šo lēmumu neatbalstīja, informē mūsu valsts Satiksmes ministrija (SM).
"Provizoriskā gala vienošanās par regulējumu starp ES Padomi, kuru pārstāv Somija kā ES prezidējošā valsts šā gada otrajā pusē, Eiropas Komisiju un EP tika panākta naktī no 11. uz 12. decembri. Pēc vienošanās Latvija kopā ar līdzīgi domājošajām valstīm izplatīja kopīgu paziņojumu, paskaidrojot savu negatīvo balsojumu. Līdzīgi domājošās valstis pauda bažas par Mobilitātes pakotnes I saskaņotību ar ES politiku, jo īpaši klimata jomā, kurā ES dalībvalstis tiek aicinātas uz aktīvu rīcību. Regulējumā ir iekļauts nosacījums pārvadātāja transportlīdzeklim atgriezties tā mājvietas valstī reizi astoņās nedēļās, bet tas radīs papildu izmešus. Turklāt minētais nosacījums visvairāk ietekmēs tās valstis, kuras ģeogrāfiski atrodas tālu no ES centra un kuru autopārvadātājiem nokļūšana no viena punkta uz otru prasa vairāk laika," norādīts SM sagatavotajā informācijā.
SM uzskata, ka "pieņemtais "gala kompromiss" rada negatīvu precedentu un var ietvert nosacījumus, kas ir vērsti nevis uz nozares attīstību, bet atsevišķu reģionu pārvadātāju darbības ierobežošanu". Par to informēja Latvijas satiksmes ministra Tāļa Linkaita (JKP) padomniece Baiba Ābelniece.
"Pieņemtais lēmums kopumā neveicina ES vienotā tirgus stiprināšanu, rada ievērojamu administratīvo slogu, it īpaši mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, turklāt nav saskaņā ar ES klimata politiku un var radīt negatīvu ietekmi uz ceļu satiksmes drošību. Šie noteikumi ne tikai nevajadzīgi apgrūtinās nozari, bet galvenokārt mākslīgi palielinās tukšu (t. i., bez kravām) automašīnu braucienus," SM nostāju skaidroja Ābelniece un turpināja: "Kopumā vērtējot šo garo lēmuma pieņemšanas un diskusiju procesu, ir jāsecina, ka tas ir bijis pārāk politizēts, nevis balstīts izsvērtos argumentos. Taču tas ir rezultējies regulējumā, kas stāsies spēkā jau 18 mēnešu pēc tā publicēšanas brīža."
Saskaņā ar SM sniegto informāciju pēc regulējuma apstiprināšanas EP, kas varētu notikt nākamā gada sākumā, "šiem noteikumiem jābūt ieviestiem visās ES dalībvalstīs 2021. gada vidū".
Divkosības piemērs
EP deputāts no Latvijas Roberts Zīle (Eiropas Konservatīvo un reformistu grupa/Nacionālā apvienība Visu Latvijai!-Tēvzemei un brīvībai/LNNK), kurš darbojas Transporta un tūrisma komitejā, pagājušajā nedēļā EP plenārsesijas laikā Strasbūrā sarunā ar Dienu un citiem medijiem uzsvēra, ka situācija ar Mobilitātes pakotni I ir "kliedzošs Rietumeiropas īstenotā protekcionisma piemērs". Diskusijās par Mobilitātes pakotni I "ir vērojama cīņa starp Austrumeiropas un Centrāleiropas autokravu pārvadātāju interesēm no vienas puses un Rietumeiropas protekcionisma interesēm no otras puses. Ja tā turpināsies, būs milzīga spriedze un savstarpēja neapmierinātība. Turklāt vēl jāpiebilst, ka tika pārkāpts trialoga gars un būtība. [Trialogs ir sarunas, kurās piedalās EP, Eiropas Komisija un ES Padome – red.]. Trialogs beidzās ar lēmumu, ka tukšas kravas automašīnas būs jādzenā pa Eiropu katru astoto nedēļu. Šādam nosacījumam nav nekādas loģikas. Tas ir kliedzošs piemērs tam, kā šobrīd izpaužas Rietumeiropas valstu protekcionisms. Eiropas Komisijas priekšsēdētāja Urzula fon der Leiena ir prezentējusi zaļu, videi draudzīgu domāšanu, taču prasība likt tukšām kravas automašīnām braukt, piemēram, no Vācijas vai Francijas uz Latviju ir pretrunā jebkādiem videi draudzīgiem principiem. Turklāt tas, ka EP ievēlētie zaļo politisko spēku pārstāvji neuztraucās par to, ka tukšas smagās automašīnas tiks dzītas pāri Eiropai, ir kliedzošas divkosības piemērs," situāciju raksturoja Zīle. Atgādinot par to, ka lēmums saistībā ar Mobilitātes pakotni I tika pieņemts naktī, EP deputāts arī piebilda, ka "pa dienu tiek pausta zaļā domāšana, bet pa nakti tiek īstenots protekcionisms".
Visu rakstu lasiet avīzes Diena pirmdienas, 23. decembra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
ha, ha
Dostojevskis
Robis