Divi konkurenti
IPO pieteikumu Uber ASV Vērtspapīru un biržu komisijai iesniedza 11. aprīlī, bet tirdzniecība ar Uber akcijām sākās 10. maijā. Sākotnējā cena bija 45 ASV dolāri (40,3 eiro) par akciju, un uzņēmums spēja piesaistīt 8,1 miljardu dolāru, kas nozīmē – investori novērtēja uzņēmumu 82,4 miljardu dolāru vērtībā. (Šī summa gan tiks sasniegta vienīgi ar nosacījumu, ka rezervētās akcijas mēneša laikā pilnā apmērā iegādāsies arī t. s. parakstītāji (starptautiski lietotā terminā – underwriters), kas ir galvenokārt banku sektora spēlētāji.) Pats Uber tikmēr cerēja uz novērtējumu 100–120 miljardu apmērā, un par zemāko robežu tika uzskatīti 80–90 miljardi. To, kam paredzēts tērēt piesaistītos līdzekļus, Uber nenorādīja, un tas, izmantojot šādu naudas piesaistes veidu, ir visai neparasti.
Atbilstīgi Uber IPO pieteikumā sniegtajai informācijai uzņēmuma apgrozījums pasaulē kopumā pērn sasniedz 11,3 miljardus dolāru (kāpums par 42%, salīdzinot iepriekšējo ar gadu), no kuriem 6,1 miljardu – ASV. Jāpiebilst, ka 1,5 miljardus dolāru Uber apgrozījumā nodrošina ēdienu piegādes serviss Uber Eats – salīdzinot ar 2017. gadu, šis rādītājs pieaudzis gandrīz trīs reizes. Kompānijas izdevumi tikmēr pārsniedza 14 miljardus dolāru gadā (pieaugums par 19%, salīdzinot ar 2017. gadu), un rezultātā Uber pērn strādāja ar zaudējumiem 1,8 miljardu dolāru apmērā, kas ir jūtami mazāk nekā gadu iepriekš, kad zaudējumi sasniedza četrus miljardus. Te gan jāņem vērā, ka pērn kompānija pārdeva tai piederošus uzņēmumus Āzijas valstīs un Krievijā par kopumā 997 miljoniem dolāru.
Vienlaikus jau nākamajā dienā pēc IPO Uber akciju vērtība sāka kristies, un uzņēmuma kapitalizācija noslīdēja līdz 62 miljardiem eiro. Līdzīgs liktenis iepriekš piemeklēja arī Uber nozīmīgāko konkurentu Ziemeļamerikā Lyft. Šis serviss strādā tikai ASV un Kanādā, uzņēmuma apgrozījums ir aptuveni trešdaļa no Uber apgrozījuma – 2,2 miljardi pagājušajā gadā, kamēr zaudējumi sasniedza 911 miljonus dolāru. Arī Lyft aktīvi meklē jaunus darbības virzienus un 2018. gada jūlijā pārņēma kompāniju Motivate, kurai pieder zīmoli CitiBike, Capital Bikeshare un Ford GoBike, padarot velosipēdu un skūteru nomu par nozīmīgu sava biznesa sastāvdaļu. Uber tikmēr gatavojas iesaistīties arī kravu pārvadājumu un loģistikas biznesā – šogad tiek aktīvi strādāts pie atbilstoša programmnodrošinājuma.
Lyft biržā debitēja martā, spēja piesaistīt 2,34 miljardus dolāru un sasniegt kapitalizāciju 24,3 miljardu dolāru apmērā. Lai arī tas ir mazāk par Uber vērtību, taču padarīja Lyft par vienu no pasaulē lielākajiem jaunuzņēmumiem to jaunuzņēmumu vidū, kas vērtīgāki par vienu miljardu dolāru. Tomēr jau pavisam drīz Lyft akciju cena nokritās par 25% no sākotnējās un palika apmēram tādā līmenī, turklāt atsevišķi investori ir sākuši tiesas prāvas pret uzņēmumu par apzinātu maldināšanu. Tiek uzskatīts, ka Lyft neveiksmes ietekmēja arī investoru attieksmi pret Uber.
Tradicionālie taksometri atsakās padoties
Vainot tikai Lyft gan nevar, jo Uber un citas līdzīgas kompānijas, kas būtībā visas ir Uber līdzinieces, jo pārņēmušas šā uzņēmuma biznesa modeli, hroniski strādā ar zaudējumiem, solot peļņu tikai kaut kad nākotnē. Agresīva ekspansija taksometru pārvadājumu tirgū un cenu dempings izmaksā ļoti dārgi, turklāt jāņem vērā, ka Uber, Lyft un virknei mazāku kompāniju nākas konkurēt ne tikai ar tradicionālajiem taksometru pakalpojumu sniedzējiem, bet arī savā starpā.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena otrdienas, 21. maija, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!