Dokumentā norādīts, ka no 2010. līdz 2017. gadam konteinerkravu plūsma pa dzelzceļu no Ķīnas uz ES pieaugusi gandrīz 30 reizes – no 5,6 tūkstošiem standarta 20 pēdu konteineru (Twenty Foot Equivalent Unit, TEU) līdz gandrīz 164 tūkstošiem TEU. Savukārt konteinerkravu plūsma pretējā virzienā – no ES uz Ķīnu – šajā laika posmā pieaugusi 75 reizes – no 1,3 tūkstošiem TEU 2010. gadā līdz vairāk par 98 tūkstošiem TEU pērn. Kopumā 2017. gadā tranzītā pa dzelzceļu caur EES teritoriju no Ķīnas uz ES un pretējā virzienā pārvadāti 262 tūkstoši TEU, kas ir 1,8 reizes vairāk nekā 2016. gadā.
Svarīgās subsīdijas
Par galveno iemeslu, kamdēļ kopš 2013. gada konteinerkravu pārvadājumi pa dzelzceļu caur EES teritoriju no Ķīnas ik gadu gandrīz divkāršojušies, EAB analītiķi uzskata Ķīnas subsīdijas tiem eksportētājiem, kuri izvēlas šo maršrutu. Subsidēti tiek konteinerkravu pārvadājumi pa dzelzceļu valsts iekšienē no Ķīnas centrālajām provincēm līdz valsts robežai, un ziņojumā norādīts, ka 2016. gadā vidējais subsīdijas apmērs līdzinājās 2500 ASV dolāru (2085 eiro) par standarta 40 pēdu konteineru (Forty Foot Equivalent Unit, FEU). Vidēji šī summa ir līdzvērtīga 0,3–0,4% no vienā FEU pārvadāto preču vērtības. 2016. gadā atbalsts kopumā 88 miljonu ASV dolāru apmērā tika piešķirts par 35 tūkstošu FEU (attiecīgi 70 tūkstošu TEU) pārvadāšanu, samazinot šo eksportētāju transporta izdevumus par 40%.
Jāpiebilst, ka subsīdiju apmēri netiek noteikti centralizēti, tos nosaka ieinteresēto Ķīnas centrālo provinču administrācijas katra pēc saviem ieskatiem, kamdēļ subsīdijas variē robežās no 1500 līdz 7000 dolāru par FEU. EAB ziņojumā arī izmantoti 2016. gada dati, kamēr vairāki citi avoti lēš, ka 2017. gadā vidējais subsīdiju apjoms pieaudzis līdz 3500–4000 dolāriem par FEU. Netieši šo faktu apstiprina arī EAB.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena ceturtdienas, 17. maija, numurā! Ja ir vēlme laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!