Veicinošā ekonomika
Komentējot pašreizējo situāciju, investīciju kompānijas Rietumu Asset Management analītiķis Konstantīns Šeļegs pauž, ka ekonomiskā izaugsme veicina starptautiskās tirdzniecības apjoma palielināšanos un attiecīgi sekmē kuģniecības uzņēmumu pakalpojumu pieprasījumu. Taču eksperts norāda arī uz to, ka pēdējos gados nozarē bijis vērojams jaudu pārpalikums, kas izpaudies kā kravu pārvadājumu likmju nepalielināšanās, neraugoties uz labvēlīgo ekonomisko konjunktūru.
Kā piemēru finanšu eksperts min nozares flagmani A. P. Moller-Maersk, kam vidējās kravu pārvadājumu likmes otrajā ceturksnī samazinājās par 1,2%, salīdzinot ar to pašu periodu pirms gada, taču tajā pašā laikā pārvadājumu apjoms palielinājās par 4,3%, kas ir tikai nedaudz vairāk nekā visa tirgus orientējošais cenu kāpums par 4%. Protams, dažādās kravu grupās situācija var visai ievērojami atšķirties. Ja runā par sauskravu pārvadājumiem, pēc Šeļega teiktā, labs tirgus indikators ir indekss Baltic Exchange DryIndex, kas atspoguļo sauso kravu jūras pārvadājumu vērtību divdesmit galvenajos tirdzniecības maršrutos un ietver Handymax, Panamax un Capesize klases sauskravu kuģu veiktos pārvadājumus. Te jāpiebilst, ka šis indekss ir uzrādījis visai krasas vērtības svārstības, tomēr kopējā tendence pēdējā laikā ir augšupejoša un kopš pagājušā gada pavasara tā vērtība ir aptuveni divkāršojusies.
Arī Luminor bankas Ieguldījumu pārvaldes daļas vadītājs Artis Krūmiņš norāda, ka globālās ekonomikas un attiecīgi starptautiskās tirdzniecības pieaugums ir bijis pozitīvs faktors pieprasījuma pieaugumam, taču nereti tas nav ticis līdzi piedāvājuma kapacitātei, tādējādi uzturot zemas likmes.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena pirmdienas, 29. oktobra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!