Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Tukša vieta ir izšķērdība

Rīga nekad nebūs gatava, un nekad pilnīgu pabeigtību nesagaidīs arī moderns birojs, liecina IT kompānijas Accenture pieeja, kur ir vieta gan pārbaudītiem, aprobētiem konceptiem, gan jaunām idejām un eksperimentiem. Mūsdienīgā darba vidē visu laiku jāseko līdzi un jāpielāgojas tam, kā notiek reālais darbs un kādas ir darbinieku vajadzības, kas ir ļoti mainīgi lielumi. "Kad man jautā par modernu darba vidi, saku, ka visam apakšā ir ļoti racionāli lēmumi," teic Accenture darba vides un nekustamā īpašuma vadītāja Latvijā Inga Zvaigzne.

Biroju trijotne

Accenture darbinieku skaits aug ļoti strauji, un uzņēmumam nākas plesties arī telpiski – fizisko darba vietu ziņā. Līdz šim kompānija Rīgā mitinājās kopumā piecos ofisos – centrālajā ēkā VEF apkaimē, Gunāra Astras ielā un pagaidu birojos. Taču kopš septembra pagaidu telpās strādājošie nu apvienoti vienā jaunā un pastāvīgā uzņēmuma mājvietā Jaunajā Teikā, biroju ēkā Teodors. "Šobrīd mums ir trīs lieli biroji, katrā ap 500 darba vietu. Un tā tas arī paliks. Katram birojam ir savs raksturs: viens ir jauneklīgāks, avangardiskāks, otrs – modernā korporatīvā stilā ieturēts, trešais – moderna, taču mājīga projektu darba vide," raksturo Zvaigzne un stāsta, ka Accenture nekad nav gribējis pamest un nepametīs centrālo ēku VEF kvartālā, kura attīstīšanā vēlas aktīvi iesaistīties. VEF vēsturiski allaž bijusi vieta, kur koncentrējušās inovācijas un veidojušies jauni biznesi, un Accenture kopā ar partneriem – LMT, Mikrotik, Jaunās Teikas kvartālu, New Hanza Capital, VEF Kultūras pili un Elkor – grib šo mantojumu godam nest tālāk. 

Atrast atbilstošas biroja telpas, ja paplašinās liels uzņēmums, Rīgā ir izaicinājums, neslēpj Zvaigzne. Tukšo biroju procents pilsētā ir ļoti zems – ap 3–3,5%. Tas daļēji skaidrojams ar pēckrīzes gadu stagnāciju būvniecības jomā, kad jaunas telpas tirgus piedāvājumā klāt nenāca. Vēl aizvien sameklēt biroju platībā līdz 1000 m2 ir salīdzinoši vienkārši, taču stipri lielāku telpu atrašana ir problēma. Tieši tāpēc Accenture savu Teo biroju (biroju ēkā Teodors) sāka plānot vēl pirms nama pamatu ielikšanas. Gaidot nācās atvērt pagaidu birojus, kuriem ir savi mīnusi, – sadrumstalotība kaitē darbinieku piederības sajūtai uzņēmumam, kompānijas iekšējai loģistikai.

Tiesa, viennozīmīgi apgalvot, ka lieli uzņēmumi tiecas telpiski centralizēties dažos, taču lielos birojos, arī gluži nevar. "Accenture pasaulē, kur kopumā dažādās valstīs ir teju pusmiljons darbinieku, izteikta tendence ir darīt to, kas vajadzīgs biznesam. Ja klientam konkrētā vietā vajag tuvumā mūsu biroju, mēs to atvērsim arī tikai 20 darbiniekiem. Ziemeļvalstīs šādu mazo ofisu ir diezgan daudz, lai gan ar laiku tos tomēr mēdz apvienot," stāsta Zvaigzne. Viņa arī norāda, ka, piemēram, uzņēmuma konsultanti, kas strādā ar nopietniem klientiem, parasti tiks izvietoti prestižos birojos pilsētas centrā, kamēr atbalsta funkciju darbiniekiem atrašanās tādos nebūs būtiska. 

Kā kurš strādā?

Racionāli, biznesa apsvērumos balstīti lēmumi ir pamats arī mūsdienīga biroja iekārtojumam. "Ir pētījumi, kas rāda: ja moderns uzņēmums neko nedara ar savu darba vidi, tad ikdienā 40% no darba vietām stāv tukšas, jo cilvēki tās nelieto, – dažs strādā no mājām, dažs ir komandējumā, vēl kāds ir aizbraucis pie klienta, saslimis, atvaļinājumā utt. Darba vides dinamika šodien ir daudz straujāka nekā pirms 20 gadiem. Protams, uzņēmumi saprot, ka tukšas darba vietas ir izmesta nauda, resursu šķērdēšana, un tas ir iemesls dažādām jaunām darba vides iekārtojuma tendencēm un stratēģijām," teic Zvaigzne un min dažus piemērus: aktivitātēs balstīta strādāšana; nepersonalizētas darba vietas, kas nav piesaistītas konkrētiem darbiniekiem; darba vietu dalīšana, kad viens galds birojā ir uz vairākiem darbiniekiem, kuri savstarpēji vienojas, kā to dalīs. 

No otras puses, darba devējam jādomā arī par strādājošo produktivitāti, kas iet roku rokā ar viņu labsajūtu birojā. Lai gan lielā uzņēmumā ir visai grūti izsekot, kā kurš darbinieks strādā, kāda ir viņu darba specifika, kāda darba vide viņiem nepieciešama, bez tā nevar, Zvaigzne uzsver. "Mēs Accenture skaidri zinām, kuri projekti un kuras specializācijas ir vairāk vērstas uz fokusēšanos, koncentrēšanos. Šiem darbiniekiem, kuri nereti ir arī introverti savā būtībā, dodam iespēju vairāk strādāt, piemēram, biroja klusajās telpās, kur ir citi noteikumi – nekādu sarunu, telefoni izslēgti, arī telpas iekārtojums nekairina uzmanību. Tāpat mums ir arī specializācijas, kur darbiniekiem nemitīgi savstarpēji jākomunicē, jādiskutē, jāsakoordinējas u. tml. Viņu darba vide ir savādāka." Piemēram, viņiem raksturīgas ikrīta stāvsapulces, bet, tā kā tās visiem notiek teju vienlaikus, burzmas un trokšņa mazināšanai gari kopējie darba galdi ar tāfeli un ekrāniem tiek kombinēti ar skaņu slāpējošu konstrukciju galdu galos, ko var izmantot telefonsarunām. 

Nav arī tā, ka katrs darbinieks dienas gaitā vai nu tikai komunicē, vai tikai klusumā koncentrējas. Šīs vajadzības var nomainīties ik pa pusstundai, tāpēc Accenture birojā piedāvā plašu paleti ar iespējām, ko darbinieki var izmantot pēc nepieciešamības. Ir gan noslēgti kabineti un klusi nostūri, gan atvērtā plānojuma un sanāksmju telpas utt., turklāt daudzas vietas ofisā ir fiziski transformējamas, kas ļauj tās izmantot atšķirīgos veidos. Tā, piemēram, atvērtā tipa telpās ir akustiskie paneļi, ko var iekarināt starp darba vietu rindām, vizuāli un arī darbinieku piederības izjūtā nodalot šobrīd vienā projektā strādājošos. Projektam paplašinoties vai vietā nākot citam, arī paneļi tiek attiecīgi pārbīdīti. Tāpat transformējama un tāpēc maksimāli noslogojama ir biroja virtuve un mazās "kafijas salas" – tās var izmantot arī sapulcēm, pārrunām, svinībām u. tml. 

Tiesa, ne vienmēr fiziskā darba vide visu atrisina, Zvaigzne piebilst. Bieži vien darbiniekiem komandās jāvienojas par "spēles noteikumiem" – ja kāds ir uzlicis austiņas, viņu netraucēt; dienas beigās no galda novākt savas mantas, lai nākamajā dienā šeit var strādāt cits kolēģis; vienu biroja stūri izmantot prāta vētrām, bet citu – nekad utt. 

Prasīgāki nekā citur

Nemitīgais mainīgums ar daudziem paralēliem projektiem visdažādākajās stadijās un apjomos ir ļoti tipisks IT industrijai un attiecīgi arī tās darba videi. Kā vēl vienu IT jomai raksturīgu iezīmi Zvaigzne min kultūru daudzveidību, kurai arī darba vidē ir jāatrod sava vieta un telpa. Accenture strādā 35 nacionalitāšu darbinieki – tātad ir pārstāvētas dažādas reliģiskās prakses, dzīvesveidi utt. "Tas nozīmē, ka birojā netaisīsim gluži speciālas lūgšanu telpas musulmaņu kultūrai, taču mums ir gana daudz t. s. apzinātības stūrīšu, kur darbinieki var vai nu praktizēt lūgšanas, vai pameditēt, vai vienkārši atgulties, pastāvēt uz galvas, ja jūt tādu nepieciešamību," Zvaigzne skaidro. Darbs IT pamatā ir sēdošs, tāpēc Accenture birojā padomāts arī par alternatīvām darba vietām, kur var pilnībā mainīt sēdēšanas pozu, un vietām, kur izvingroties, izstaipīties – ar zviedru sienu, sēdbumbām u. tml. 

Vai IT jomā strādājošie, apzinoties augsto pieprasījumu pēc viņiem darba tirgū, ir prasīgāki pret esošo vai potenciālo darba vidi? Zvaigzne piekrīt: "Ja salīdzina IT industriju ar citām nozarēm, vidējais prasību līmenis darbiniekiem ir augstāks, un viņi ir pieraduši, ka birojā ir jaunākās pieejas un vairāk dažādu lietu, kā nav citās industrijās, – sākot jau no labām bezmaksas tējām, kafijām, augļiem utt. No darba devēja puses gan ir svarīgi neaiziet galējībās un nepārspīlēt."

Darba vide ir viens no argumentiem, kam ir nozīme, kad IT profesionālis lemj par labu kādai darbavietai, un īpaši izteikti tas ir jauniešu vidū, rāda iekšējs Accenture pētījums. "Mums ar to jārēķinās – jaunieši nāks, un viņiem būs svarīgi, lai birojā ir viņu darba stilam atbilstoša darba vide un nodrošinājums," saka Zvaigzne. 

Viņa stāsta, ka vēl viena aktuāla tendence ir mudināt darbiniekus izmantot darba vides priekšrocības, ieviešot ko līdzīgu lojalitātes programmām, piemēram, ja vēlies, lai darbinieki labsajūtas un produktivitātes vārdā dienas laikā biežāk izkustētos, uztaisi birojā ne tikai sporta stūrīti vai sporta dienu, bet arī mobilo lietotni, kas tam visam izved cauri, ļauj krāt punktus, sacensties ar kolēģiem vai tml. Accenture savos birojos domā arī par iekšējās navigācijas rīkiem, kas kā virtuāla karte palīdzētu ofisā orientēties jaunajiem darbiniekiem, kuru uzņēmumā gadā ir ap 350. Tāpat drīzumā darba galdu noslodze tiks mērīta ar sensoriem. Tas dos datus, uz kuriem balstīt tālākus lēmumus par darba vides optimizēšanu. "Ir efektīvāk investēt, piemēram, darbinieku izglītībā, nevis maksāt par galdiem, kas lielākoties stāv tukši. Bet nevienā brīdī arī nebūs tā, ka visi darbinieki simtprocentīgi strādās attālināti," saka Zvaigzne.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses