Tas noskaidrots Luminor Collective Mind iniciatīvas dalībnieku aptaujā. Šī Luminor bankas iniciatīva apvieno Latvijas uzņēmīgos, citus iedvesmojošos cilvēkus un palīdz meklēt atbildes uz viņiem svarīgiem jautājumiem gan par biznesā būtiskām zināšanām un prasmēm, gan par personiskajām kvalitātēm, kas nepieciešamas, lai kļūtu par veiksmīgu un uzņēmīgu cilvēku.
Aptaujātie darbam vidēji gribētu atvēlēt aptuveni 31% no diennakts, taču realitātē Latvijas uzņēmīgajiem cilvēkiem tas aizņem ap 40%. Līdz ar to proporcionāli visvairāk laika tiek atņemts pašam sev – vēlamo 10% vietā atvēlot sev tikai 6% no diennakts.
"Latvija ir starp tām ES valstīm, kur nedēļas laikā tiek nostrādāts vairāk, rāda OECD valstīs veikts pētījums. 2018. gadā latvieši vidēji strādājuši 39,1 stundu nedēļā, kas ir teju par trim stundām vairāk nekā vidēji ES (36,2 stundas nedēļā). Darba apjoms nesamazinās, bet temps palielinās, turklāt tehnoloģijas ļauj darba jautājumiem mūs sasniegt jebkurā diennakts laikā," komentē Kerli Gabriloviča, Luminor vadītāja Latvijā.
Starp Luminor Collective Mind aptaujas dalībniekiem lielākā daļa (56%) šobrīd vērtē, ka viņu ikdienā ir vai drīzāk ir darba un privātās dzīves balanss, tomēr pārējiem 44% šāda līdzsvara visdrīzāk nav. Biežāk tieši sievietes norādījušas, ka balanss starp darbu un privāto dzīvi nav iespējams vai drīzāk nav iespējams – tā domā 27% sieviešu pret 17% vīriešu.
Kā iespēju uzlabot šo līdzsvaru savā dzīvē paši uzņēmīgie galvenokārt redz biežāku satikšanos ar draugiem un tuviniekiem, regulāru noteikta laika atvēlēšanu sev un veselīgāka dzīvesveida ievērošanu. Trešdaļa aptaujāto arī atzīst, ka balansu starp darbu un privāto dzīvi uzlabot ļautu sabiedrības attieksme pret prioritātēm. Aptaujas rīkotāji secina, ka tāpēc ir svarīgi publiski un aktīvi runāt par šī līdzsvara pozitīvajiem aspektiem ne vien personiskā griezumā, bet arī par to, ko no šī līdzsvara iegūst apkārtējie. Balanss starp darbu un privāto dzīvi samazina negatīvos stresorus, retāki kļūst izdegšanas gadījumi, uzlabojas cilvēku vispārējā pašsajūta, kas ir vērtīgi gan darba ņēmējiem, gan darba devējiem. "Šobrīd cilvēki sāk uzdot jautājumus – vai tas darbs, ko daru, man patīk, vai man ir misijas sajūta, vai es attīstu sevi? Latvijā ir uzņēmumi, kuri rīko meistarklases saviem darbiniekiem, kurās cilvēki analizē, kādas ir viņu vērtības, vai tās saskan ar uzņēmuma vērtībām. Par šīm lietām ir jārunā, un nedrīkst atstāt visu atbildību tikai darbinieku pusē. Uzņēmumiem jābūt gataviem, ka cilvēki šos jautājumus uzdos, un jāatrod, kurā brīdī uzņēmums ir atbildīgs par to, lai labie darbinieki no tā neaiziet," skaidro Ilze Medne, Luminor līderības jomas vadītāja Baltijā.