Jūnija beigās LGS parakstīja līgumu ar Somijas aeronavigācijas uzņēmumu Air Navigation Services Finland Oy par gaisa satiksmes vadības dispečeru apmācību. Šis notikums tika īpaši akcentēts – kāpēc?
Mums tas tiešām ir ļoti būtisks notikums, ņemot vērā, ka iepriekšējo reizi jaunu aviodispečeru apmācība un attiecīgi arī pieņemšana darbā LGS notika pirms desmit gadiem – 2008. gadā. Gaisa satiksmes vadības dispečeri ir ļoti prestiža profesija, kura, no vienas puses, ir romantikas apvīta, saistīta ar aviāciju, bet, no otras puses, – nopietna, kas prasa plašu zināšanu spektru, intelektuālas prasmes un konkrētas psiholoģiskas kvalitātes. Turklāt tā ir reta profesija, turklāt Latvijā šie dispečeri strādā tikai LGS, tāpēc viņu sagatavošana notiek tikai tad, kad mūsu uzņēmumā rodas vajadzība pēc jauniem darbiniekiem.
Šai profesijai ir raksturīgi, ka cilvēks, kurš izlēmis tajā strādāt, faktiski arī nostrādā ļoti daudzus gadus – teju līdz pat aiziešanai pensijā.
Ir gan arī gadījumi, kad LGS aviodispečeri pāriet darbā uz citu valstu gaisa vadības satiksmes uzņēmumiem. Taču patlaban LGS jau rēķinās, ka nākamo pāris gadu laikā mums radīsies vajadzība pēc jauniem speciālistiem, kurus jau savlaicīgi sagatavos mūsu Somijas kolēģi, kuri šajā pavasarī uzvarēja LGS izsludinātajā iepirkumā. Turklāt apmācībās Somijā piedalīsies gan LGS, gan arī mūsu Igaunijas kolēģi no Igaunijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja Lennuliiklusteeninduse AS (Estonian Air Navigation Service, EANS).
Kāpēc tieši Somijas uzņēmums?
Jau minēju, ka aviodispečera profesija ir ļoti reta. Turklāt šī joma ir arī īpaši reglamentēta ar dažādām specifiskām, tajā skaitā drošības, prasībām. Aviodispečerus Eiropā līdz ar to var apmācīt tikai tās mācību organizācijas, kas sertificētas Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktā kārtībā, tādēļ nav daudz attiecīgu organizāciju, kuras var veikt šīs jomas speciālistu apmācību. Līdz ar to arī LGS izsludinātais konkurss bija starptautisks.
Paralēli esat izsludinājuši pieteikšanos arī potenciālajiem aviodispečeriem.
Ne gluži paralēli. Vispirms noskaidrojām apmācību veicēju, kurš ne tikai apmācīs aviodispečerus, bet arī veiks kandidātu testēšanu. Un tagad sadarbībā ar Somijas kolēģiem attiecīgi izsludinām jauno darbinieku atlases konkursu. Šis process arī nebūt nav vienkāršs un ilgs pāris mēnešu, lai no visu potenciālo gribētāju skaita varētu atlasīt tos, kuri patiešām ir atbilstoši šim darbam.
Viņiem jābūt jau ar specifiskām nozares zināšanām?
Paši galvenie nosacījumi pretendentiem – nepieciešama augstākā izglītība – vismaz bakalaura akadēmiskais grāds, viennozīmīgi ļoti labas angļu valodas un matemātikas zināšanas, psiholoģiskā noturība un spēja pieņemt lēmumus dinamiskās situācijās, kā arī, protams, interese par aviāciju. Savukārt tiem 10 topošajiem aviodispečeriem, kuri izturēs atlases konkursu, specifiskās zināšanas un kompetences tad jau iedos nepilnu divu gadu apmācībās – sākotnēji 11 mēnešus Somijā, bet pēc tam līdz astoņiem mēnešiem tās tiks turpinātas LGS. Turklāt arī jauno dispečeru apmācība notiks divos posmos – pirmajā grupā zināšanas apgūs seši, bet otrajā – četri jaunie darbinieki. Pirmās grupas apmācības sākas 2018. gada oktobrī, bet otrās – 2019. gada augustā.
Visu interviju lasiet laikraksta Diena ceturtdienas, 5. jūlija, numurā! Ja turpmāk vēlaties Dienas publikācijas lasīt drukātā formātā, laikrakstu iespējams abonēt ŠEIT!