Viņa teikto var papildināt – starp darba "atņēmējiem" jau tagad daudzos uzņēmumos pieminamas arī automātiskas sistēmas, kas cilvēku vietā sākušas pildīt monotonas, atkārtojamas vai ar datu apstrādi saistītas darbības, kā arī virtuālie asistenti jeb čatboti, kam uzticēti noteikti uzdevumi klientu apkalpošanā. Tiesa, ne vienmēr cilvēkiem, kuru darba pienākumus šīs tehnoloģijas pārņem, tas patlaban nozīmē darba zaudēšanu (drīzāk iespēju pāriet pie saistošākiem augstāka līmeņa uzdevumiem). Tāpat līdz brīdim, kad čatboti tiks uztverti kā pilnīgi pašsaprotama lieta, arī vēl jāpagaida.
Ieva, Anete, Miks, Una
Tomēr virtuālo asistentu skaits aug, turklāt paplašinās arī to spējas un funkcijas, jo čatboti, kā jau mākslīgais intelekts, mācās un pilnveidojas komunikācijas procesā ar savu auditoriju.
SIA Tele2 no pērnā septembra jauno darbinieku meklēšanā iesaistīta virtuālā karjeras asistente, vārdā Ieva. Šis čatbots uzrunā potenciālos darba ņēmējus Messenger platformā, piedāvājot viņiem vakances un stāstot par Tele2 ikdienu. "Līdz šim Ieva mums ir palīdzējusi vismaz 200 potenciālo darbinieku piesaistē, kas būtiski atvieglo darbu mūsu komandai," aģentūrai LETA decembrī stāstīja Tele2 Personāldaļas vadītāja Aija Bite-Ozere.
Kompānija Lattelecom pērn rudenī "pieņēmusi darbā" virtuālo palīdzi Aneti. Ar Anetes versiju Facebook lapā Lattelecom Anete var aprunāties un noskaidrot aktuālos jautājumus par uzņēmuma pakalpojumiem, savukārt e-veikala Anete Ziemassvētku laikā, izmantojot iepriekšējo gadu pieredzi par raksturīgākajiem klientu jautājumiem, čatā palīdzēja viņiem izvēlēties dāvanas, uzzināt vairāk par pirkumu piegādi u. tml.
Lasi vēl:
- Digitālā pratība ir 21. gadsimta pamatskola. Saruna ar sociālantropologu Viesturu Celmiņu
- Pasaules latviešu zinātnieku kongress: Viedvalsts pamatā ir cilvēks
Čatojošu robotu Miku uz jauno dalībnieku pieteikšanās periodu savā Facebook lapā bija aktivizējusi arī izglītības programma Iespējamā misija. Čatbots interesentiem stāstīja par programmu un palīdzēja veikt pirmos soļus, lai pieteiktos tajā.
"Līdz šim bijām izstrādājuši robotus dažādiem Baltijas uzņēmumiem. Sadarbība ar nevalstisko organizāciju mums un, domāju, arī nozarei kopumā ir jauna pieredze. Šī projekta veiksmīgā realizācija ir pierādījums, ka čatbotu pielietošanai ir nākotnes potenciāls ne tikai uzņēmējdarbībā, bet arī citos sektoros," komentēja Ričards Križanovskis no uzņēmuma UpMatched, kas izstrādāja Miku.
Savukārt pavisam nesen, jūnija vidū, darbu sāka Latvijā pirmais virtuālais asistents publiskajā pārvaldē – Uzņēmumu reģistra (UR) Una, kas darbojas gan iestādes mājaslapā, gan Facebook Messenger. To izstrādājis uzņēmums Tilde, un Unas mērķis ir sniegt UR klientiem atbildes uz biežākajiem jautājumiem par jaunu komersantu, uzņēmumu un organizāciju reģistrēšanu, kā arī likvidēšanu un dokumentu virzības statusu. Nākotnē tiks paplašināti ne tikai saziņas kanāli ar Unu, bet arī tās kompetences jomas. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija plāno attīstīt līdzīgus mākslīgā intelekta risinājumus arī portālam Latvija.lv.
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena otrdienas, 10. jūlija, numurā! Ja turpmāk vēlaties Dienas publikācijas lasīt drukātā formātā, laikrakstu iespējams abonēt ŠEIT!