Arī mūsdienās bērniem atkal modē ir pētīt un izmēģināt, un pieejamās informācijas kvalitāte daudz plašāka - zinātniskai tematikai veltītas bērnu ballītes ir īpaši aktuālas, arī bērnu auditorijai paredzētu zinātnes centru kļūst vairāk - līdzās iecienītajam kaimiņu igauņu AHA centram Tartu labas vietas rodas arī tepat Latvijā, bet muzeji piedāvā interaktīvas ekspozīcijas un izzinošās darbnīcas. Kā ar bērniem runāt par zinātni, lai mazos neaizbaidītu ar sarežģītību? MiniDiena noskaidro, uzrunājot Aldi Kalniņu -grāmatas Zili brīnumi autoru un tāda paša nosaukuma zinātnes centra idejas iniciatoru.
Būt ziņkārīgam ir labi
Aldi Kalniņu sastopu rosāmies zinātkāres centrā Zili brīnumi - paša rokām top jauns izziņas objekts. Centrs radies kā idejas turpinājums grāmatai, kurā apkopotas Alda pārdomas un pētījumi vairāku gadu garumā, eksperimenti ar dažādām parādībām no fizikas līdz anatomijai. Grāmatā aprakstītie un uzzīmētie eksperimenti iedzīvināti interaktīvos objektos zinātnes centrā, tos var aiztikt, izmēģināt, piedzīvot. Centrs ir populāra bērnu ballīšu vieta, kur pieredzējis darbinieks palīdz veikt dažādus eksperimentus, tomēr Aldis esot novērojis - pirmsskolas vecuma un jaunāko klašu skolēniem ballītēs tomēr visvairāk griboties izskrieties, nevis sēsties pie zinātnes pētījumiem, tāpēc vecākiem jāpazīst savs bērns un jāmēģina sabalansēt, lai radošās aktivitātes veidotu dabisku līdzsvaru ar fiziskajām.
«Bērniem piemīt dabiska zinātkāre. Mēs, pieaugušie, bieži vien esam drusku aizspriedumaini, pārāk lepni, lai atzītos, ka kaut ko nezinām un nesaprotam. Bērni nebaidās atzīt, ka kaut ko nezina, un nevilcinās izpētīt, ja viņus kaut kas ir ieinteresējis,» uzskata Aldis. Lielākā atziņa, ko pats esot guvis, domājot par zinātni un kā to skaidrot bērniem - ka iespējams ir viss: «Varbūt mēs patlaban daudz ko vēl nezinām, daudz ko neesam izpētījuši un tādēļ nevaram izprast, bet tikpat labi jebkurā brīdī var notikt jauns atklājums, kas būtiski var izmainīt skatījumu uz daudzām lietām, uz pasaules kārtību.» To sakot, Aldis rāda eksponātu - zem kupola lampas gaisā šķietami brīvā kritienā šūpojas putna spalviņa. Gluži kā burvju mākslinieks, virzot rokas abpus kupolam, viņš liek spalviņai sakustēties un rotēt. Noslēpums - mainoties gaismas intensitātei, mainās gaisa plūsmas, kas vieglajai spalviņai liek sakustēties gluži kā vēja pūtieni. «Šādi it kā iespējams no attāluma, nepieskaroties tiem, kustināt priekšmetus, vai ne? Varbūt šķiet - tas tāds nieks, spalviņa, taču kurš teicis, ka tādā pašā veidā nevaram likt pārvietoties daudz lielākiem, smagākiem objektiem? Tur nav nekādas zinātniskās fantastikas, ne mistikas. Tikai jāzina, kā!» pārliecināts Aldis. Pirmsskolas vecumā bērni dzīvo fantāziju pasaulē, kad robeža starp realitāti un neiespējamo ir visai nosacīta. Zināšanas par dabas likumiem nesagrauj bērnu iztēli, bet, gluži otrādi, plašais fantāzijas lidojums uz daudzām lietām ļauj paskatīties no svaiga skatpunkta, kas savukārt paver vēl plašākus apvāršņus izziņai un rosina pētnieka garu. Savukārt skolēniem zinātnes centros pieejamie interaktīvie eksponāti, kas ļauj skolas grāmatās apgūtās definīcijas un formulas ieraudzīt dzīvē, palīdz saprast, kā teorija darbojas realitātē, kāda ir tās jēga un pielietojums, un tad ne fizika, ne ķīmija, ne bioloģija nešķiet vairs tik grūtas un garlaicīgas.
Dodamies izpētīt!
Tehnoannas pagrabi - pirmais zinātnes centrs Latvijā ar stabilām ekspozīcijām un atraktīvu pedagoģisko pieeju. Interaktīvajās ekspozīcijās atrodams gan latīņu valodas skapis, īsta Angļu leļļu māja, gan dzirdama klasiskā mūzika. Muzejā parasti ekspozīciju aiztikt ar rokām nav vēlams, zinātnes centrā ir otrādi - var pieskarties, iejusties, izmēģināt. Daudzi objekti ir vērsti uz to, lai bērns izmantotu uztveri ar vairākām maņām -redzi, dzirdi, smaržu un tausti. Interaktīvo objektu ir daudz, tie ir interesanti dažādiem vecumiem - no trim gadiem līdz pat sirmam vecumam. Ar taustes un ožas palīdzību iespējams asprātīgi izmēģināt, kā atšķiras jauna tualete no lietotas, kāpēc starp diviem kubiem sēdoša meitene var kļūt caurspīdīga, paviesoties pilnīgi tumšā labirintā un baudīt daudzas citas aizraujošas aktivitātes. Ekskursijas laikā Tehnoannas pagrabos bērni var patstāvīgi pētīt un aplūkot, klāt ir vairāki dzīvespriecīgi un zinoši darbinieki, kas atraktīvi izskaidro redzēto - iepazīstina ar zvaigznājiem planetārijā, demonstrē, kā rodas cunami un uguns orkāns. www.pagrabi.lv
Z(in)oo Cēsīs - piedāvā interaktīvas ekspozīcijas, lai apmeklētāji paši varētu izmēģināt dažādas tehnoloģijas un pārbaudīt dabas likumus: mācīties matemātiku lēkājot, izbaudīt gravitāciju šūpolēs, izprast berzi, braucot ar neparastiem kartingiem, redzēt skaņu, veidot zobratu pārnesumus, saprast katapultas darbības principus, būvēt un vadīt robotus, redzēt zibeni, kustināt priekšmetus ar domu spēku. Ķīmija, robotika, kosmoss - Z(in)oo piedāvā arī nometnes bērniem, eksperimentu darbnīcas ģimenēm, ballītes un nodarbības skolēnu grupām, izveidojuši interaktīvo ceļojošo izstādi Kas ir mūzika?, kura līdz pat septembra beigām apskatāma Ventspilī, bet 21. septembrī Cēsīs rīko starptautisku kosmosa festivālu ģimenēm. www.zinoo.lv
Izziņas un eksperimentu centrs Lielvārdē, kura devīze ir «Domā, pēti un radi»! Izmantojot Arhimeda likumus, bērni bez lielas piepūles var pacilāt veco žigulīti, ielūkoties kosmosa tālēs un mikropasaulē, nodarboties ar robotiku, saprast katapultas darbības principus, iepazīt elektrības pamatlikumus, izmēģināt saules un vēja enerģijas spēku, risināt atjautības uzdevumus, veidot dažādas konstrukcijas un iepazīt mūsdienu tehnoloģiju piedāvātās iespējas. Centrs atklāts šā mācību gada sākumā un sadarbojas ar Cēsu Z(in)oo, jo abiem ir viens idejas autors un organizētājs - Pauls Irbins, Vidzemes Inovāciju un uzņēmējdarbības centra vadītājs ar NASA kursos apgūtām zināšanām. www.lielvarde.lv