Šajā ekspozīcijā apskatāmi pieci mākslinieka veidoti telpiski maketi, kuros LLMC Ofisa galerijas telpa atveidota mērogā viens pret desmit. «Refleksija par mākslas vietu masu informācijas līdzekļos, kur tā stabili novietota starp izklaides un sporta ziņām,» par vienu no savām nenotikušajām izstādēm ar nosaukumu Telpa atpūšas atklāj Ēriks Božis, kurš šī konkrētā maketa vidū novietojis zilos toņos krāsotu flīzīšu baseinu. «Pilnīga domas brīvība bez nekādiem kompromisiem,» akcentē ekspozīcijas autors.
Omīte vai tramvajs
Sarunā ar laikrakstu Diena Ēriks Božis piebilst, ka savos jaunākajos darbos viņš ir devies izteiksmes minimālisma virzienā - gan vizuālajā, gan konceptuālajā ziņā, nenoslīcinot tos neskaitāmu argumentu jūrā. «Tas ir tāpat kā anekdotē par stipri nokavējušos darbinieku, kuram priekšnieks jautā, kāpēc tik vēlu. Uz ko viņš atbild: «Pirmkārt, man nomira omīte, otrkārt, pa ceļam uz darbu saplīsa tramvajs.» Tas izklausās neticami, vajag izvēlēties vienu - vai nu omīte, vai tramvajs,» smejoties teic mākslinieks.
Ekspozīcijā Dažas nenotikušas izstādes redzams arī LLMC Ofisa galerijas makets ar Ērika Boža darbu Telpiska dzeja. «Brīžos, kad tā ir tukša, tā sarunājas ar sevi,» norāda mākslinieks, kurš šī telpiskā maketa ietvaros ironizē par frāzi «telpa runā». Šajā ekspozīcijā izstādīts arī melns kubs kā atsauce uz krievu mākslinieka Kazimira Maļeviča leģendāro darbu Melnais kvadrāts, kas kļuva par pagrieziena punktu glezniecības attīstībā, kā arī pulkstenis, kas skaita laiku līdz izstādes beigām, 6. aprīlim, plkst. 18.00.
Telpu nesakritība
Patlaban Ēriks Božis ir ķēries pie ekspozīcijas iekārtošanas Kijevā - no 19. marta līdz 22. maijam Ukrainas Nacionālajā mākslas muzejā būs skatāma pēdējā dekādē vērienīgākā Eiropas ziemeļaustrumu reģionu laikmetīgās mākslas izstāde Identitāte. Aiz nenoteiktības priekškara/Identity. Behind the Curtain of Uncertainty, kurā kopumā piedalīsies 26 mākslinieki no deviņām valstīm. Latviju šajā ekspozīcijā pārstāvēs trīs mākslinieces - Anna Aizsilniece, Ieva Epnere un Katrīna Neiburga.
Ēriks Božis stāsta, ka šīs topošās izstādes uzbūve Ukrainā sasauksies ar vienu no viņa LLMC Ofisa galerijā skatāmajiem maketiem Paralēlā mākslas galerija, kurā redzama telpa telpā un kurā mēģināts iemūžināt zemeslodes griešanās momentu (vienas telpas siena pret otras telpas sienu izvietota ar nelielu nobīdi). «Pat tagad mēs virpuļojam pa kosmosu ar iespaidīgu ātrumu,» atgādina mākslinieks, ar kuru mēs svēdienas pēcpusdienā esam sazvanījušies skaipā, sēžot katrs pie sava it kā statiskā datora.
Kinoteātra meklējumi
Šis pats nobīdes princips tiek izmantots Kijevas ekspozīcijas iekārtošanā, kur divu telpu esamība kalpos kā uzskates līdzeklis pašreizējās situācijas ilustrēšanai. «Ukrainas Nacionālais mākslas muzejs atrodas minūtes gājienā no Maidana laukuma - vienā no ielām, kurās norisinājās vissīvākās cīņas starp specvienības Berkut kaujiniekiem un vietējiem iedzīvotājiem,» uzsver Ēriks Božis un uzskata, ka izstāde Identitāte. Aiz nenoteiktības priekškara iezīmēs robežas, kurām kāpt pāri un tuvināt Eiropu ar Ukrainu.
Interesanti, ka sākotnējo ideju par telpu telpā mākslinieks redzējis sapnī. «Es biju aizgājis uz tikko atklāto koncertzāli Lielais dzintars, kura vietā padomju laikos atradās kinoteātris Liepāja ar milzu ekrānu,» zina stāstīt vēju pilsētā dzimušais Ēriks Božis, kurš tajā nodzīvojis daudzus gadus. «Es nespēju klausīties mūziku un komunicēt ar citiem cilvēkiem, jo visu laiku mēģināju atrast nojauktās ēkas sienas un atcerēties, kurā vietā atradusies kafejnīca, kur es kā puika ēdu saldējumu,» piebilst mākslinieks.
Izstāde