Eiropas Komisijas 2015. gada pētījumā par patērētāju situāciju atklāts, ka Latvijas iedzīvotāji, salīdzinot ar citām savienības valstīm, vismazāk sūdzas par precēm vai pakalpojumiem. Taču šie dati nebūt nenozīmē, ka cilvēki ar visu ir mierā - tālāk noskaidrots, ka patērētāji vienkārši netic labvēlīgam iznākumam. To apstiprina arī Socioloģisko pētījumu kompānijas SKDS pērnajā gadā veiktā aptauja - 60% personu neuzskata, ka Latvijā iespējams panākt viņiem pieņemamu risinājumu.
Neskatoties uz pētījuma datiem, PTAC darba netrūkst, iestāde ik gadu saņem un izskata vairākus tūkstošus iesniegumu. Pēdējo četru gadu laikā kopumā iestādē vērsusies 9031 persona, 1159 lietas joprojām nav atrisinātas. Visbiežāk cilvēki sūdzas par elektroprecēm, mobilajiem tālruņiem un apaviem.
«Iepriekš sūdzību izskatīšanai bija jāpiemēro administratīvais process, un tas varēja ilgt līdz pat pieciem gadiem, kamēr strīds tika izskatīts visās tiesas instancēs. Bieži vien šis te viss pasākums izmaksāja patērētājam tikpat, cik iegādātais priekšmets. Procedūra bija ļoti birokrātiska, šobrīd situācija ir būtiski mainījusies, turpmāk patērētāji varēs daudz vieglāk, ātrāk un efektīvāk atrisināt jebkuru strīdu ar pakalpojuma sniedzēju,» jaunās komisijas izveides nepieciešamību skaidro ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens (Vienotība). Jaunā pieeja paredz nonākt pie rezultāta trīs mēnešu laikā.
PTAC direktore Baiba Vītoliņa norāda, ka, saņemot patērētāju sūdzības, bieži strīdā iesaistītās puses nespēj konstruktīvā un mierīgā ceļā vienoties par abiem pieņemamu rezultātu. Tagad jaunizveidotā komisija kalpošot kā platforma, kur, izvērtējot visus lietas apstākļus, pieņems racionālu, objektīvu un neatkarīgu lēmumu.
Struktūrvienības formēšana sākta jau marta sākumā, bet pirmos nopietnos darbus tā veiks aprīlī. Komisijā cilvēkiem jāvēršas tad, kad neizdodas mutiski vai rakstiski vienoties ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju. Strīdu novēršanā iesaistīs abas puses, cenšoties, lai gala rezultātā apmierināti ir visi.
Ministrs par jaunās komisijas nozīmību nebaidās paust skaļus vārdus, minot, ka tā sniegs labumu ne tikai konkrētām personām, bet arī valstij kopumā: «Efektīva patērētāju strīdu risināšanas kārtība veicinās patērētāju apmierinātību ar tirgu, kā rezultātā pieaugs patēriņš un savstarpējā uzticība, veicinot Latvijas ekonomikas izaugsmi un konkurētspēju.»
Tomēr, neskatoties uz lielajām ambīcijām par nozares sakārtošanu, komisijas lēmumiem ir vienīgi ieteikuma raksturs, un tas nav apstrīdams vai pārsūdzams. Taču, lai efektivizētu darbu, tos komersantus, kas ieteikumus ignorēs, ievietos globālajā tīmeklī publiski pieejamā melnajā sarakstā. «Lai tiktu līdz šim brīdim, mēs esam runājuši vismaz desmit gadu, beidzot tas ir atnācis. Diemžēl bieži mēs vēlamies represīvas iestādes, taču pasaulē pierādījies, ka daudz labāk tomēr strādā rekomendējošas, draudzīgas sistēmas, kur abas puses piedalās lēmumu pieņemšanā,» apgalvo B. Vītoliņa.
Par komisijas priekšsēdētājiem izraudzīti divi pensionēti tiesneši, tāpat tur piekritušas darboties arī dažādu nozaru asociācijas. «Strīdi tiks skatīti galvenokārt rakstveida procesā, pusēm būs tiesības pēc saviem ieskatiem un uz sava rēķina piesaistīt citus speciālistus,» informē PTAC. Process ilgs līdz 90 dienām no laika, kad ir saņemti visi nepieciešamie dokumenti.
Komisija gan neķersies klāt sīkiem strīdiem par precēm vai pakalpojumiem, kuru cena nepārsniedz 20 eiro. Tāpat tā neizskatīs lietas, kur summa būs lielāka par 14 tūkstošiem eiro.