«Pēc tiesvedības neviens jurists neturpinās dzīvot kādas strīdā iesaistītās personas, kāda indivīda dzīvi vai vadīt uzņēmumu, tāpēc būtiski, lai strīdā iesaistītās personas pašas iesaistās risinājuma meklēšanā un abām strīdā iesaistītajām pusēm izdevīgākās alternatīvas atrašanā,» uzskata K. Dārzniece.
Diena pielikumā Uzņēmēja Diena jau vairākkārt rakstīja, ka, lai gan jau 2014. gadā Latvijā pieņemts Mediācijas likums, izpratne par mediāciju un arī tieši komercmediāciju vēršas plašumā tikai pamazām.
«Mediācijas atpazīstamība kopš Mediācijas likuma spēkā stāšanās brīža ir augusi, un Mediācijas likuma pieņemšana paaugstinājusi informētību par mediāciju juridisko profesiju pārstāvju, tajā skaitā advokātu, tiesnešu un tiesas darbinieku, vidū,» atzīst SMP priekšsēdētāja, bet arī uzsver: «Tomēr brīžiem var redzēt, ka sabiedrības izpratne par komercmediācijas procesu un ieguvumiem nav līdz galam skaidra, tajā skaitā praktizējošu juristu vidū. Konfliktā iesaistīto personu pārstāvji nereti uzskata, ka mediācijas process būs vienīgi veltīga laika tērēšana un papildu izmaksas. Trūkst izpratnes par komercmediāciju kā strukturētu procesu, kas ar konkrētām metodēm virza puses uz vienošanās sasniegšanu.»
Uzņēmēja Dienā jau arī vēstīts par Konsultāciju un mediācijas centru (KMC), kas veicina mediācijas izmantošanu finanšu sektora uzņēmumu un to klientu domstarpību gadījumos.
«Konsultāciju laikā dzirdami šādi un līdzīgi stāsti - kopā ar laulāto ņemts mājokļa kredīts, šķiršanās, strīdi par īpašumtiesībām, maksājumu kavējumi bankai; dēlam virkne kredītu, ko pats nespēj segt, māte galvotāja arī nespēj tos nomaksāt. Bēdīgākais ir tas, ka vairumā gadījumu finansiālās problēmas ir ielaistas. Tomēr arī šādos gadījumos sniedzam ieteikumus, kā labāk rīkoties,» norāda KMC konsultante Diāna Kvedere.
KMC konsultants «sniedz neitrālu situācijas novērtējumu, ieteikumus tās risināšanai un palīdz sākt vai atjaunot sarunas ar banku. Atsevišķos gadījumos tiek piesaistīts sertificēts mediators, lai atrastu gan klientam, gan bankai piemērotu risinājumu», uzsver KMC dibināšanu iniciējušās organizācijas - Latvijas Komercbanku asociācijas - pārstāve Baiba Melnace.
Tieslietu ministrijas pārstāve Lana Ivulāne atgādina, ka «mediācija var būt piemērota, ja svarīgi panākt tādu vienošanos, kurā sabalansētas klienta un bankas intereses vai arī ja līdzšinējās sarunās ar banku nav panākti konstruktīvi risinājumi».