Arī aprīlī vācu plaša patēriņa elektronikas preču izstāžu kompānijas IFA mediju saietā Honkongā publiskotie dati rāda, ka tādā produktu segmentā kā mazās sadzīves elektropreces (small domestic appliances, SDA) pārdošanas apjomu pieaugums Latvijā pērn bijis lielākais Eiropas Savienības (ES) valstu vidū.
Kopējo pozitīvo tirgus attīstību veicinājis pieprasījums pēc viedtelefoniem, mazajām sadzīves elektroprecēm, lielās sadzīves tehnikas (major domestic appliances, MDA) un fototehnikas. Latvijas patērētājs pērn pircis ne tikai vairāk, bet arī dārgākas lietas. «Vērojama pircēju uzvedības maiņa, vairāk pērk veļas mašīnas, ledusskapjus, putekļu sūcējus un citas preces,» Dienai skaidro GfK Retail and Technology Baltic vadītājs Jānis Pilipivs. Savukārt tādās preču grupās kā TV, audio un video tehnika, datortehnika un printeri vērojams pircēju intereses kritums.
Grib dārgus tālruņus
Viedtālruņu pārdošana 2015. gadā turpinājusi strauju kāpumu, un jau vairākus gadus vērojams, ka tie aizvieto parastos mobilos tālruņus. Latvijā populārākais viedtālruņu zīmols ir Samsung, pārējie - Apple, Huawei, Just5, LG un SONY - būtiski atpaliek no tirgus līdera. 85% no Latvijā pārdotajiem viedtālruņiem ir ar Android operētājsistēmu. Straujāk augusi dārgāku un lielekrāna telefonu pārdošana.
GfK eksperts uzsver, ka «lielākā šo tālruņu daļa tiek pirkta pie operatoriem, kā subsidētie tālruņi vai uz kredīta, turklāt, dzenoties pēc dārgiem viedtālruņiem, neesam vientuļi - Igaunijā un Lietuvā ir līdzīgi». Viedtālruņu pārdošanu pērn sekmējuši SIA Latvijas Mobilais telefons jaunie tālruņu iegādes noteikumi un cenu samazinājums. Tas aktivizēja arī pārējos tirgus dalībniekus.
Šā gada attīstību eksperts prognozē kā stabilu esošo tendenču turpinājumu, un, ja vidējā viedtālruņa cena pērn bija ap 320 eiro, tad šā gada pirmajā ceturksnī jau sasniegti 329 eiro.
Pēc GfK Retail and Technology Baltic datiem, viedtālruņu pārdošana pasaulē 2015. gadā sasniedza 1,310 miljardus. 2016. gada prognoze ir 1,4 miljardi, no kuriem 314 miljoni būs Samsung ražotie. Pieaugumu nodrošinās galvenokārt uz straujas attīstības Āzijas valstu (Vjetnama, Indonēzija un citas), Vidējo Austrumu un Āfrikas, kā arī Centrāleiropas un Austrumeiropas valstu rēķina. Interesi par viedtālruņiem sekmē arī dažādu pakalpojumu attīstība, to vidū mobilie maksājumi. To īpaši strauja attīstība vērojama Ķīnā un tās kaimiņvalstīs, kur cilvēks, kas pie lielpilsētas supermārketa kases norēķinās, izmantojot viedtālruni, nav nekāds brīnums.
Prece kalpo ilgāk
Elektronikas vairumtirgotāja a/s ELKO grupa direktora Svena Dinsdorfa vērtējumā Latvijas viedtālruņu tirgū mazāk darbojas patērētāja racionālisms, vairāk noteikumus diktē modes tendences, kā arī pieaugošā viedtālruņa loma sadzīvē.
Datoru tirdzniecībā aina nav tik iepriecinoša, un, lai arī statistika liecina, ka mājsaimniecību ienākumi palielinās, informācijas tehnoloģijas (IT) nozarē šajā klientu segmentā novērojams patēriņa kritums, atzīst vairumtirgotāja vadītājs. Viņaprāt, Latvijā cilvēki sākuši tērēt prātīgāk, ieguldījumus izvērtē ilgtermiņā un izrāda gatavību maksāt vairāk par atbilstošu kvalitāti. Līdz ar to pieaugot ierīču dzīvildze.
Savukārt konkurence programmatūru ražotāju vidū veicinājusi to, ka ar mazākām procesoru jaudām iespējams sasniegt to pašu un pat vairāk nekā agrāk, līdz ar to, piemēram, vidējās cenu kategorijas piezīmju dators sekmīgi kalpos vidēji 3-4 gadus. Pirms vairākiem gadiem tā kalpošanas laiks bija krietni īsāks. Savukārt uzņēmējdarbības sektors datortirgū ir aktīvāks, un, ja vēl sekmīgāk un raitāk ietu ar ES fondu apgūšanu, tad situācija tirgū būtu daudz pateicīgāka.
Gan mājsaimniecību, gan biznesa klientu segmentā labi pārdošanas rezultāti ir dažādās šauras specializācijas vai interešu nišās, kuras identificēt un uzrunāt savukārt ir IT nozares dalībnieka pieredzes un prasmju ziņā.
Būtisks pieaugums vērojams viedo pulksteņu un aproču produktu segmentos un sagaidāms, ka šis būs viens no straujāk augošajiem segmentiem tuvākajos gados, lēš S. Dinsdorfs. Tā ir arī globāla tendence, jo viedpulksteņu pārdošana pasaulē augusi no 4,5 miljoniem eksemplāru 2014. gadā līdz 18,7 miljoniem pērn. Šī gada GfK prognoze ir 38,1 miljons. Šo produktu popularitāte lielā mērā saistīta ar viedo mājas risinājumu attīstību, kas paplašina šādu, uz rokas nēsājamu, ierīču pielietojumu.
Pērn pie mums samazinājusies arī pircēju interese par planšetdatoriem. Šķiet, lētas planšetes nespēj apmierināt patērētāju ikdienas prasības, pauž GfK Retail and Technology eksperts, jo arī te vērojams vidējās cenas pieaugums.
Vidējā planšetdatora cena Latvijā pērn bija ap 264 eiro, bet šī gada pirmajā ceturksnī - 275 eiro. Patērētājs arvien vairāk sācis lietot 4G planšetes, kas veido 56% no pērn pārdotajām. Populārāko planšetdatoru zīmolu trijnieku veido Apple, Lenovo un Samsung. Ar 74% dominē ierīces ar Android operētājsistēmu.
A/s ELKO Group direktors norāda uz korelāciju starp viedtālruņu pārdošanas apjomu kāpumu un planšetdatoru pieprasījuma kritumu, uzsverot, ka viedtālruņi arvien vairāk pārņem planšetdatoru funkcijas.
Televizors «kaujas» ar datoru
Pēc gadiem ilga kāpuma pērn nedaudz sarucis Latvijā pārdoto televizoru skaits, patērētāja maciņš balsojis par labu citām precēm. Novērojams, ka, jo lielāks televizora ekrāns, jo lielāki pārdošanas apjomi. No senāk populārākā 32 collu (izmērs pa diagonāli) ekrāna pircēji pārgājuši uz 43-49 collu ekrāniem, bet šīgada pirmajā ceturksnī visvairāk pieprasījums audzis pēc televizoriem ar 50-54 collu ekrāniem.
Gada sākumā būtiski palielinājies arī ultraaugstas izšķirtspējas jeb ultra HD (2160 pikseļu rezolūcija) televizoru pārdošanas apjomi. Pērn tie veidoja 25%, bet šogad pirmajā ceturksnī - jau 40% no visiem pārdotajiem televizoriem. Pārdoto televizoru vidējā cena 2015. gadā Latvijā bija 492 eiro. Šī gada pirmajā ceturksnī tā nokritās līdz 455 eiro. «Visticamāk, cenu kritums saistīts ar konkurenci un pērnā gada modeļu izpārdošanu - pavasaris vienmēr bijis piemērots brīdis TV iegādei par labu cenu,» saka J. Pilipivs.
Būtiska, Latvijas tirgu raksturojoša iezīme ir tā, ka 81% no visiem pārdotajiem televizoriem ir ar Smart TV jeb viedā televizora funkcionalitāti, kas būtiski, raugoties no TV attīstības perspektīvas. Minētais apjoms ir lielāks nekā daudzās Rietumeiropas valstīs un līdzīgs kā šajā jomā avangardiskajā Ķīnā.
Pasaulē sāk samazināties TV kā medija patēriņa apjomi, bet pieaug interneta mediju patēriņš. YouTube lietotāju skaits jau sasniedzis 1,3 miljardus. Datori un viedtālruņi kļūst par nopietniem televizora konkurentiem, IFA mediju saietā Honkongā norāda GfK Retail and Technology plaša patēriņa elektronikas novirziena izpētes direktors Jurgens Boinijs, pieminot prognozi, ka 2019. gadā 80% no datu plūsmas internetā veidos video. GfK šī gada janvāra ViewScape patērētāju pētījums rāda, ka jaunāka gadagājuma patērētāji vidēji dienā televizoram velta daudz mazāk laika nekā datoram, planšetdatoram un viedtālrunim kopā.
Situācija austrumos
Globālā tirgus lielākie sāpju bērni ir Brazīlija, atsevišķas arābu valstis, kā arī Krievija un ar to ekonomiski saistītās kaimiņvalstis. Tur situācija nav iepriecinoša, lēš J. Pilipivs, kaut gan Krievijas tirgus jau sāk uzrādīt atkopšanās pazīmes. Šī gada februārī, lai gan kopumā tirgus bijis ar mīnus zīmi, atsevišķu produktu - piemēram, viedtālruņu un monitoru, pārdošanas apjomi auguši. Kazahstānā un Ukrainā būtisks samazinājums joprojām vērojams visos tirgus segmentos.
«IT tirgus apjoms NVS reģionā samazinājies vidēji par 30%. Lielākais kritums tika novērots piezīmju datoru, planšetdatoru un datoru komponenšu segmentos. Savukārt viedtālruņu tirgus pērn bija ar nelielu pieaugumu, un šogad jau vērojams būtisks kāpums apjoma ziņā,» situāciju raksturo a/s ELKO Group direktors, kura vadītais uzņēmums pirms Krievijas - Ukrainas konflikta un ekonomikas lejupslīdes tieši minētajā reģionā guva ieņēmumu lauvas tiesu. Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, nelabvēlīgās ekonomiskās situācijas veicināts, izteikti pieaudzis pieprasījums pēc budžeta klases viedtālruņiem. Aktualitāte gan saglabājusies nišas produktiem, piemēram, trieciena un mitruma izturīgie viedtālruņi skaidro S. Dinsdorfs.
GfK Retail and Technology Baltic eksperts iesaka, vērtējot notiekošo austrumu kaimiņu tirgos, būt uzmanīgiem un ņemt vērā vietējo valūtu inflāciju, mainīgo kursu pret eiro un ASV dolāru.
Valūtas kursu svārstības pērn atstājušas būtisku iespaidu uz kopējo tirgus situāciju, piemēram, lielās sadzīves tehnikas preču pārdošana pērn pasaulē augusi par procentu, rēķinot pēc pārdoto lietu skaita, bet kritās par 7%, skatot ASV dolāru izteiksmē.
Savukārt eiro vērtības samazinājums iespaidojis ELKO Group biznesu Latvijā. Tāpēc pērn kāpa cenas importa produkcijai no valstīm, kas ir ārpus eirozonas un tas lielā mērā veicināja pieprasījuma kritumu vairākās produktu grupās, skaidro Disndorfs.
Ja 2016. gadā neparādīsies jauni, negaidīti satricinājumi globālajā telpā, sagaidāms, ka plaša patēriņa elektronikas cenas saglabāsies esošajā līmenī, prognozē aptaujātie eksperti. Nemainīgs gan ir likums, ka, jaunu produktu vai tehnoloģiju ieviešot, cena ir augstāka un laika gaitā līdz ar produkta dzīves ciklu cena pakāpeniski krītas.