Vietējie iedzīvotāji nemaksās vārda dēļ, bet maksās par iespējām, kuras sniedz konkrētais produkts. «Piemēram, krēsls. Ja tas sniedz iespēju ērti sēdēt, vieglu kopšanu, ilgu kalpošanas laiku un atbilst telpas koptēlam, tad nekad neesmu saņēmusi atbildi - nē, to mēs neņemsim. Tas ir izsvērts lēmums,» skaidro dizaina biroja H2E vadītāja un asociētā profesore Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļā Ingūna Elere.
Vienisprātis ir arī paši mēbeļu ražotāji - Latvijas iedzīvotāji izvēlē starp dizainu un funkcionalitāti noteikti dod priekšroku otrajam. «Mēs esam funkcionalitātes cilvēki, pie mums dominē skandināviskais dizaina stils - askētisks, samērā vienkāršs, taisnas un gludas līnijas, platas un vienkāršas krāsas, bez kruzuļiem un cakām. Latvieši īsti nav gatavi maksāt daudz lielāku naudu par interesantu dizainu, varbūt tikai nedaudz piemaksāt. Funkcionalitātei ir priekšroka,» vērtē uzņēmuma Wood Art.lv valdes loceklis Vilnis Brakovskis.
Augstāk par Parīzi
Tā kā Latvijā pamatā ražo Skandināvijas tipa mēbeles, kas patīk Eiropas ziemeļos un centrālajā daļā, arī Amerikā un Austrālijā, tiek ierobežots vietējo ražotāju eksporta tirgu diapazons. «Zemāk» par Parīzi un Austriju mums īsti nav ko meklēt. «Mūsu mēbeļu ražotāju tirgi tradicionāli ir Skandināvija, Dānija, Vācija, Francijas ziemeļi. Līdz ar to redzams, ka dizainam ir ļoti liela nozīme,» skaidro Latvijas mēbeļu ražotāju asociācijas Latvijas mēbeles izpilddirektors Andris Plezers. Turklāt, piemēram, skandināvi ir pilnīgi un galīgi pieņēmuši Ikea cenu un dizaina standartus, un lielos projektos pasūtītāji bieži vien piedāvājumus vispirms salīdzina ar Ikea mēbelēm.
Dizaina būtiskums ir atkarīgs arī no gala lietotāja - jo pircējs atrodas tālāk no gala lietotāja, jo svarīgāka ir cena. Piemēram, celtniecības uzņēmumi, kuri pilda pasūtījumus, dizainam pievērš maz uzmanības, viņiem ir svarīga cena, lai tā ir zemāka. Savukārt dizaineriem svarīgāka ir ideja, un viņi ir gatavi maksāt lielāku naudu par tās piepildījumu, gadās pat tā, ka pasūtītājs to nevar atļauties. Rezumējot V. Brakovskis teic, ka klientu grupai, kas strādā ar savu arhitektu vai dizaineru, dizains ir svarīgs, jo tas tiek skatīts kopā arī visu mājokli un tā iekārtojumu. Ir cilvēki, kas tomēr īsti negrib par dizainu maksāt, bet ir arī tādi, kas tajā saskata vērtību.
Divas pasaules
Eksistē it kā divas pasaules - Latvijā ražotas dizaina mēbeles un Latvijā ražotas mēbeles. «Latvijas ražotāji, kuri izmanto dizainu kā instrumentu savu produktu radīšanā un sadarbojas ar dizaineriem, neapšaubāmi ir spēcīgāki par tiem, kas dizainu kā instrumentu neizmanto. Un mums ir vairāki ļoti labi ražotāji un mēbeļu dizaineri, tirgus kopainā viņu vārdi ir ļoti labi pamanāmi. Tas, protams, arī atsaucas uz cenu, bet tā ir absolūti adekvāta tirgus situācijai,» norāda I. Elere.
Mums Latvijā ir divu veidu mēbeļu ražotāji: vieni izteikti orientējas uz eksportu, ražo pēc pasūtītāju dizaina un paši to nedomā, otri - veido sava dizaina mēbeles, rada kolekcijas. Un nevar teikt, ka mums būtu slikts dizains un tikai ārzemnieki var kaut ko izdomāt. «Mums ir labs dizains, jaunajiem dizaineriem ir simpātiskas idejas, bet šeit arī lielu lomu spēlē mazā tirgus problēma, kas bieži vien neļauj līdz galam īstenot interesantas dizaina idejas. Lai ieviestu ideju, ir vajadzīgs dizainers, eksperimentāls cehs, kur saražot un testēt šo modeli. Mazā tirgū tas izmaksā ļoti dārgi, un ražotājam tas ir liels risks,» uzskata V. Brakovskis. Līdz ar to drošāk ir ražot tādus vienkāršākus modeļus, kas patīk lielākajai daļai cilvēku, un tas apslāpē šīs dizaina idejas. Arī runājot par produkcijas cenām, mazais vietējais tirgus ir izaicinājums, jo mazs tirgus ir dārgs - gan materiālu cenās, gan pašā ražošanas procesā, gan produktu gala cenā. Vienas vienības izmaksas sanāk augstākas nekā lielā tirgū.
Protams, kvalitāte un dizains maksā naudu, un to Latvijas mēbeļu ražotāji labi apzinās. Kvalitāte nozīmē labus materiālus, rūpīgu darbu, apmierinātus darbiniekus, savukārt dizains - tas nozīmē laiku, izglītību. Sēdēt, domāt, zīmēt, lasīt, diskutēt, testēt utt. Kas ir raksturīgi Latvijas mēbeļu ražotājiem? «Es teiktu, tas atkarīgs no ražotāja. Vienam pāri visam stāv dizains un kvalitāte, tā ir viņa sirdsapziņa - pārdot produktu, kas palīdz, atvieglo ikdienu. Citam būtiska var būt tikai peļņa,» atbild I. Elere. Tomēr, ja vietējie ražotāji vairāk piedāvātu to, ko vēlas un var atļauties vietējie pircēji, visdrīzāk Latvijas iedzīvotāju mājās būtu mazāk Ikea mēbeļu.