Pilsētas sevi popularizē dažādi - gan izvietojot informāciju par konferenču zālēm starptautiskajās, profesionālajās interneta vietnēs, gan gatavojot publikācijas starptautiskajos, profesionālajos žurnālos, gan piedaloties starptautiskajās darījumu tūrisma izstādēs, tajā skaitā arī sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA).
Nacionālie stendi
LIAA Tūrisma mārketinga nodaļas vadošā eksperte Anita Priedīte uzsver, ka darījumu tūrisms ir prioritārs produkts, kuru LIAA reklamē nacionālajos stendos starptautiskās darījumu tūrisma izstādēs. Tieši nacionālie stendi ir visizplatītākais veids, kā pilsētas mārketē sevi kā konferenču norises vietu. Divas lielākās starptautiskās darījumu tūrisma izstādes katru gadu notiek Frankfurtē un Barselonā. Tajās piedalās gan Rīga, gan Jūrmala. «Ja runājam par dažādām Latvijas pilsētām kā konferenču norises vietām, tad Rīga ir ārpus konkurences, to nosaka gan labie savienojumi ar ārvalstīm (lidosta, prāmis), gan kopējā attīstītā pilsētas infrastruktūra. Perspektīva ir arī Jūrmala, ņemot vērā tās tuvumu galvaspilsētai. Ārvalstu klientiem reklamējam arī Goru Rēzeknē un Lielo dzintaru Liepājā. Tāpat interesants piedāvājums ir konferenču zāles pilīs un muižās,» stāsta A. Priedīte.
Eksperte uzsver, ka pilsētām ir svarīgi sadarboties ar tūrisma aģentūrām, kas klientiem var piedāvāt pilnu pakalpojumu paketi - sākot ar nokļūšanu konkrētajā vietā un konferenču telpu īri un beidzot ar nakšņošanas un ēdināšanas pakalpojumiem. Līdz ar to starptautiskās darījumu izstādēs, kur ierodas potenciālie pakalpojumu pircēji, svarīgāki spēlētāji ir tieši dažādas aģentūras, kas klientiem var piedāvāt jau gatavu pakalpojumu paketi. Taču, kā norāda A. Priedīte, tikpat svarīga, protams, ir arī pilsētu reklamēšanās.
Publikācijas, kontaktbiržas
Rīgas pilsētas un Rīgas tūrisma attīstības biroja oficiālā kongresu biroja Meet Riga projektu direktors Aigars Smiltāns stāsta, ka Rīgas un citu pilsētu kā konferenču norises vietu reklamēšanā var izšķirt divus galvenos virzienos. Pirmais ir reklāmraksti specializētos žurnālos, piemēram Business Destinations. Pašlaik Meet Riga publicējas desmit starptautiskajos darījumu žurnālos, no kuriem viens ir holandiešu valodā un viens - zviedru valodā. Pārējie ir angliski. Ir bijušas arī atsevišķas publikācijas vācu valodā gatavotajos izdevumos. Otrs mārketinga virziens ir dalība starptautiskās profesionālajās izstādēs un kontaktbiržās.
Taujāts, kuras valstis ir mūsu galvenā mērķauditorija, A. Smiltāns teic, ka tās, ar kurām ir laba satiksme - Skandināvijas valstis, Vācija, Nīderlande, Beļģija, protams, arī Lietuva un Igaunija, kā arī Polija. Ar Krieviju, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, sadarbība ir apstādināta. «Ar Meet Riga zīmolu mēs reklamējam ne tikai galvaspilsētu, bet stāstām plašāk par Latvijas iespējām. Mēs tāpat mārketējam gan Jūrmalu, gan Siguldu, gan citas Latvijas vietas, kurās var rīkot konferences un seminārus. Runājot par starptautiskajām izstādēm un kontaktbiržām, tajās ir stingri saplānots tikšanās grafiks ar potenciālajiem klientiem. Pirms izstādēm mēs viņu mājaslapās aplūkojam dalībnieku (potenciālo pakalpojumu pircēju) sarakstu un izsūtām tiem e-pastus, vispārīgi pastāstot par Rīgas un Latvijas piedāvājumu konferenču jomā. Tad jau tie pircēji, kurus tas ieinteresējis, mums atsūta pieprasījumu pēc tikšanās. Jāteic, ka pēdējos gados izstādēs un kontaktbiržās mūsu tikšanās grafiki ir pietiekami blīvi. Vēl 2011. gadā bija redzams, ka ar mums kā jaunu konferenču galamērķi klienti tiekas ziņkārības pēc, bet pēdējos gados klienti jau ir labi informēti gan par Rīgu, gan Latviju un uzdod ļoti precīzus un konkrētus jautājumus par konferenču organizēšanu,» situāciju raksturo A. Smiltāns.
Viņš arī stāsta, ka liela atdeve ir no publikācijām profesionālajos izdevumos. Pēc to parādīšanās Meet Riga rakstījuši vairāki klienti, kurus ieinteresējis raksts un kuri jau uzdevuši konkrētus jautājumus. A. Smiltāns arī teic, ka kopējais Meet Riga mārketinga budžets ir 70 000 eiro gadā, kas ir pietiekami, lai gan ne tuvu nav tik liels kā citām valstīm.
Svarīga pilsētas attīstība
Savukārt Jūrmalas pilsētas domes Tūrisma nodaļas vadītāja Gunta Ušpele uzsver, ka Jūrmalai ir ļoti svarīgs darījumu tūrisms, jo konferences un semināri parasti notiek ārpus tradicionālās tūrisma sezonas - vasaras, tādējādi nodrošinot pilsētu ar ienākumiem visu gadu. «Jūrmalas pilsēta un tās uzņēmumi jau vairāk nekā piecus gadus piedalās darījumu tūrisma izstādēs IMEX Frankfurtē un EIBTM Barselonā, kā arī The Meeting Show Londonā, kur tiekas ar korporatīvajiem klientiem (profesionālām darījumu tūrisma aģentūrām). Mēs esam izstrādājuši un izstādēs un tikšanās reizēs prezentējam darījumu tūrisma brošūru latviešu, krievu un angļu valodā, kurā apkopota visa informācija par darījumu tūrismu Jūrmalā,» par paveikto stāsta G. Ušpele. Viņa arī min, ka Jūrmalā regulāri notiek korporatīvo uzņēmumu aģentu inspekcijas vizītes, kā arī regulāri tiek nodrošināta informācija žurnālistiem, lai piedāvātu Jūrmalu kā darījumu tūrisma galamērķi.
Arī Rēzeknes koncertzāles Gors pārstāvji domā par Gora kā konferenču norises vietas reklamēšanu, stāsta Gora pasākumu un konferenču organizētājs Edijs Lauskinieks.
«Pagaidām mēs orientējamies uz Latvijas uzņēmumiem, ārvalstu klientu piesaiste jau ir nākamais solis, lai gan pie mums savus pasākumus ir rīkojuši atsevišķi klienti no Skandināvijas un Luksemburgas. Pērn Gorā notika 70 dažādas konferences un semināri, kuras rīkoja gan komercbankas, gan farmācijas nozares pārstāvji, gan dažādi mācību centri. Ēka ir pilnībā noslogota,» norāda E. Lauskinieks.
Lielākais pasākums, kurā līdz šim ar savu piedāvājumu piedalījies Gors, bijis LIAA rīkotais Global Business forum. Tāpat uz Goru tiek vestas visas oficiālās ārvalstu delegācijas, kas ierodas Rēzeknē. Tajā pašā laikā E. Lauskinieks uzsver, ka Gora kā konferenču vietas attīstība ir cieši saistīta ar kopējo Rēzeknes infrastruktūras attīstību - gan nakšņošanas iespējām, gan ēdināšanas pakalpojumiem.