_ Šis fakts varētu būt viena no daudzām atbildēm uz retorisko jautājumu, «kas vēderā Satiksmes ministrijai» un kādēļ politiskā cīņa par satiksmes ministra portfeli kārtējo reizi apdraud jaunās valdības izveidošanu.
Nesaprot, kam maksā
A. Kampars savu atalgojumu un konkrētu, politiskā lobijā ieinteresētu uzņēmēju iemaksas nosaukt Dienai atsakās, apgalvojot, ka «biedrība nesaņem valsts finansējumu, līdz ar to tās rīcībā esošo finanšu līdzekļu izlietojuma detalizācija ir pilnībā biedrības iekšējā lieta». Šīs summas nav vienīgais, ko noklusē A. Kampars - kā noskaidroja Diena, biedrība patiesībā tikusi pie finansējuma arī no valsts uzņēmumiem. 2015. gadā par A. Kampara vadītās biedrības biedriem un atbalstītājiem kļuvis arī va/s Latvijas dzelzceļš (LDz) un LDz Cargo. LDz Cargo jaunais valdes priekšsēdētājs Māris Bremze Dienai atklāja, ka politiķa biedrībai šogad plānots iemaksāt 8000 eiro. LDz valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Aivars Strakšas Dienai atzina, ka aizvadītajā gadā saņemts rēķins par 8000 eiro iemaksu A. Kampara biedrībai, bet valsts uzņēmums to nav uzskatījis par vajadzīgu apmaksāt, jo biedrībā iestājies tikai pērn un LDz budžetā šāda pozīcija neesot iestrādāta. Par 2016. gadu A. Kampara biedrība vēl rēķinu neesot atsūtījusi. «Es saprotu, ka kaut kāda problēma tur ir - tu nesaproti, kam maksā - politiķim vai biedrībai, bet tā jau nav, ka viņi neko nedara. Ķīnas kravas mums ir ļoti svarīgas, un biedrība mums organizēja tikšanos ar Ķīnas vēstniecību. Ja viņi var tikt klāt Ķīnas amatpersonām - tas ir ļoti labi,» skaidro A. Strakšas.
Arī U. Bremze skaidro, ka plānotā 8000 eiro iemaksa un LDz Cargo iestāšanās Vienotības politiķa biedrībā skaidrojama ar mērķi «izmantot biedrības potenciālu un piedāvāt LDz Cargo kravu pārvadājumu produktus kā alternatīvu Ķīnas kravu plūsmas apkalpošanā». Ja ticēt atbildīgo amatpersonu un paša politiķa teiktajam, A. Kampars pa tiešo nav lūdzis konkrētajam uzņēmumam piešķirt izdevīgās atlaides. Faktiski valsts kapitālsabiedrību valžu locekļi neoficiālās sarunās nekad nav slēpuši, ka ir ķīlnieki ministriju kontrolējošās partijas rokās.
Miljonārs U. Mierkalns uz Dienas jau piektdien nosūtītajiem jautājumiem par A. Kampara biedrības finansējuma apmēru un pretī saņemto atbalstu savām biznesa interesēm nav atbildējis. Viens no Latvijas-Ķīnas biznesa padomes dibinātājiem un finansētājs ir U. Mierkalnam piederošais mežsaimniecības uzņēmums PATA, kas ieinteresēts izdevīgos kokmateriālu pārvadājumu tarifos pa dzelzceļu. A. Kampars, kurš pēdējās nedēļās piedalās Vienotības sarunās par ministriju pārdali topošajā valdībā, uzstāj, ka partijai jāsaglabā ietekme SM.
Nevarētu bez aizmugures
Dienas rīcībā nonākusī sarakste starp U. Mierkalnu un LDz Cargo vadību rāda, ka uzņēmumam bijušas ekskluzīvas atlaides koksnes pārvadājumiem 15% apmērā no pirmās tonnas, bet, sasniedzot noteiktu kravu apjomu, jau 25% atlaide no maksas par kravu pārvadājumiem. Nozares eksperti uzsver, ka uzņēmumi bez politiskas aizmugures pie tādiem nosacījumiem netiktu. «Skaidrs, ka neviens «no malas» šādu līgumu nedabūs. Augstākais, ko dabūs, ir tā pati 15% atlaide, bet, kad būs sasniegts noteikts kravu apjoms,» iepazinies ar dokumentu, Dienai pārliecināti saka Latvijas Loģistikas asociācijas vadītājs Normunds Krūmiņš. Asociācija apvieno vairāk nekā 30 nozares uzņēmumu.
«Pilnīgi piekrītu, ka šī vienošanās neatbilst godīgiem tirgus nosacījumiem un labas pārvaldības praksei, tāpēc mēs negribējām turpināt sadarbību,» par U. Mierkalna SIA Baltic Transport Lines līdzšinējiem nosacījumiem Dienai atzīst LDz Cargo šefs M. Bremze. Tāpēc no 2016. gada pārvadātājiem izstrādāts «nediskriminējošs» piedāvājums, īpaši atbalstot ražotājus, nevis izejmateriālu pārvadātājus. Tas ir, ja līdz šim īpašus nosacījumus saņēmis kokmateriālu pārvadātājs Baltic Transport Lines, tagad LDz Cargo jaunā politika esot dot atlaides, piemēram, granulu ražotāju pārvadājumiem pa dzelzceļu, skaidro M. Bremze. Viņš uzsver, ka līgumu ar U. Mierkalna Baltic Transport Lines saņēmis «mantojumā», jo LDz meitasuzņēmumu vada tikai kopš pērnā oktobra, kad amatu pameta Guntis Mačs. G. Mačs atteicās no komentāriem Dienai, kā politiķiem pietuvinātajam uzņēmējam U. Mierkalnam izdevies tikt pie tik ekskluzīvām atlaidēm, jo, pametot amatu, esot vienojies, ka divus gadus par LDz neteikšot «ne labu, ne sliktu». Zīmīgi, ka tieši novembrī, kad LDz Cargo par nodomu pārtraukt konkurenci kropļojošo sadarbību ar Baltic Transport Lines informēja ar A. Kamparu saistīto uzņēmēju U. Mierkalnu, pati Vienotība no amata gāza savu partijas biedru satiksmes ministru Anriju Matīsu.
Biedrības gada pārskatā atsevišķu privātu un valsts uzņēmumu iemaksas nav atšifrētas, tāpat kā A. Kamparam izmaksātās summas, vienīgi norādīts, ka algās tā iztērējusi 36 130 eiro un vēl 8 521 eiro - sociālās apdrošināšanas maksājumiem. A. Kamparam kopš 2014. gada janvāra vairs valsts amatpersonas deklarācijas nav jāiesniedz, līdz ar to viņa ienākumu apmērs un avoti sabiedrībai nav zināmi. Saskaņā ar Lursoft datiem A. Kampars ir vienīgais biedrības Latvijas-Ķīnas biznesa padome valdes loceklis, un biedrības statūtos noteikts, ka «valdes priekšsēdētājs saņem atlīdzību par pienākumu pildīšanu». Vienotības ģenerālsekretāra biedrības finanšu grāmatvedība vispār veidota tā, lai maksimāli izdotos noslēpt, cik, kurš un par ko tai maksājis, kā arī, kam nauda aizgājusi. Biedrības statūtos, piemēram, norādīts, ka «biedram ir tiesības, iepriekš saskaņojot ar valdi, piešķirt papildus naudas līdzekļus savu projektu realizācijai biedrības vārdā un aizgādībā». Ne biedra naudas apmēri, ne šo papildu līdzekļu apmēri un mērķi gada pārskatā nav atšifrēti. 2014. gadā biedra un iestāšanās naudā iekasēti 80 952 eiro. Vēl 22 510 eiro veidojuši ieņēmumi no «saimnieciskās darbības», bet «citi ieņēmumi» ienesuši vēl 3992 eiro. A. Kampara biedrībā ir arī citi uzņēmumi, kuru biznesa vidi ietekmē politiski lēmumi: Rietumu banka, Valērija Belokoņa Baltic International Bank, nekustamo īpašumu firma Latio, advokātu birojs Eversheds Bitāns, Rīgas brīvosta, auditorfirma KPMG Baltics, nodokļu konsultanti BDO Tax un uzņēmums Shanghai NavyBlue Scientific.