Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +4 °C
Daļēji saulains
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Kāda «speciālā» skolotāja piezīmes

Pusotru gadu pētījis japāņu pieeju speciālajai izglītībai, Rīgas 5. speciālās internātpamatskolas sporta skolotājs Lauris Mikens Latvijā šāgada martā atgriezās visnotaļ iedvesmots. «Man nu ir pilnīgi skaidrs, kā jāizskatās labai speciālajai skolai,» viņš saka, lai gan apzinās, ka mentalitāte japāņiem neļauj ar «balto cilvēku» atklāti runāt par problēmām.

Viņš arī neslēpj, ka iegūtais entuziasms sāk plakt, jo Latvijas skolās - gan speciālajās, gan parastajās - Lauri kaitina neizdarība, nedomāšana, negribēšana un tas, ka skolas mainās lēni, kur vainojams ir arī stabilitātes trūkums nozares politikā. «Ja kaut ko gribi ieviest, ideju tik ilgi aprunās, ka tā beigās izčākst. Japāņiem ir savs sauklis, kā mācīt: plānoju, tad daru un pēc tam secinu. Nevis apspriežu, apspriežu, apspriežu,» skolotājs teic.

Skolēns, ne ambīcijas

Japānā L. Mikens nokļuva, izmantojot Japānas vēstniecības stipendiju programmu Latvijas pedagogiem. Pirmo pusgadu viņš Tojamas Universitātē apguva japāņu valodu, bet pēc tam iepazina šā reģiona speciālās skolas - apskatīja vairākas, bet vienā trīs mēnešus pastrādāja. «Japānā pedagogiem ir 40 stundu darba nedēļa, bet viņi strādā vēl vairāk. Gaidīju, kad kolēģi pie manis pieradīs, tad kopā iesim dzert kafiju, bet tas nenotika, jo viņi visu laiku rosās. Nebiju pieradis tik ilgi skolā uzkavēties. Bet viņiem darbs, atbildība pret sabiedrību ir pirmajā vietā,» L. Mikens stāsta.

Skolu direktori Japānā ik pēc dažiem gadiem rotē, lai nesāktu stagnēt. Tāpat arī skolotāji. «Ja, piemēram, esi speciālās izglītības skolotājs, trīs gadus vari nostrādāt ar garīgi atpalikušiem bērniem, tad aizrotē pie nedzirdīgiem utt.,» Lauris stāsta un uzsver: Japānas skolotāji ir lepni par savu amatu, grib to darīt pēc iespējas labāk un virzās līdzi laikam - atšķirībā no daudziem Latvijā. Viņaprāt, Japānā uzmanības centrā tiešām ir skolēns un viņa situācijas risināšana, kamēr Latvijā tas tā nereti ir vien uz papīra - tikai pēc skolotāju ambīcijām, stāvokļa kolektīvā, personiskajām problēmām. «Japāņiem ir liels lepnums par savu valsti un skaidra vīzija, kādu pilsoni viņi vēlas izaudzināt, kas tam ir jāprot un kā viņš iekļausies un uzlabos sabiedrību zemē, kurā dzīvo.» L. Mikens stāsta, ka skolas Japānā ļoti iesaistās arī ģimeņu ikdienā - dod uzdevumus, lai vecāki brīvdienās ar bērnu nodarbotos, bērna audzināšanā palīdz arī ģimenes kaimiņi, bet vasarās skolēni parkos vingro kopā ar brīvprātīgiem senioriem.

Nevienu nenoraksta

Kopienas sajūtu veicina arī tas, ka Japānā izglītības iestādes sagrupētas «puduros» - pie katras universitātes ir vienotā kompleksā būvēta parastā skola, no kuras pamatā nāk nākamie studenti, bērnudārzs, speciālā skola, arī slimnīca, lai «speciālie» bērni būtu ārstu uzraudzībā.

Runājot par mācību saturu speciālajās skolās, L. Mikens norāda: «Mums programmas vadlīnijas skan tikpat skaisti kā japāņiem, tikai mums no tā visa praksē strādā 10%, viņiem - 80%.» Japānas speciālajās skolās katram bērnam, vadoties pēc individuāla triju gadu izaugsmes plāna, tiek mācīti gan mācību priekšmeti, gan rūpes par sevi un profesionālās iemaņas, tiek izkopta arī personība. Mācību priekšmetus katrs apgūst tik, cik spēj, un maksimāli pietuvināti ikdienas dzīvei un stundās mācās kopā ar sava līmeņa bērniem dažādos vecumos. «Pie mums vienā klasē arī ir pieci bērni, bet katrs savā līmenī, un tu nesaproti, kā ar viņiem strādāt,» L. Mikens salīdzina. «Mēs speciālajā izglītībā mēģinām vadīties pēc parasto skolu programmām, dzenamies tām pakaļ. Japāņi spiež uz to, lai šie bērni spētu par sevi parūpēties, kaut ko prastu.»

Japānā katrs «speciālais» bērns līdz 9. klasei tiek pētīts - kas ir tas, ko viņš spēs darīt. Savukārt pēdējos trīs skolas gadus skolēns specializējas kādā arodā, kas viņam ir pa spēkam. «Skolas sadarbojas ar uzņēmumiem - tiem likums liek pieņemt darbā noteiktu procentu cilvēku ar īpašām vajadzībām, savukārt skolām jāsagatavo šie cilvēki, lai viņi tiešām būtu derīgi darba devējam. Piemēram, firmā, kas ražo rāvējslēdzējus, ir darbiņš, ko var darīt ar rokām. Skolēns jau no 8.-9. klases sāk kaut ko vērt, attīstīt motoriku, trenēties. Kad viņš beidz 12. klasi, firma viņu pārbauda un paņem darbā. Ir arī apkopēju komandas, kas tīra universitāti, pie kuras piesaistīta attiecīgā speciālā skola. Japāņi nevienu nenoraksta.»

Tikt galā bez tabletēm

L. Mikens skumji atzīst, ka Latvijas speciālajās skolās pietrūkst sagatavošanas gan darbam, gan sadzīvei. Japāņi šādiem skolēniem skolā māca lietot ikdienas priekšmetus, komunicēt ar citiem, māca arī vērtības - piemēram, ka naudu, ko bērns nopelnījis par kādu darbiņu, var izlietot ne tikai iepērkoties, bet arī ziedojot citam slimam bērnam. Tāpat skolēniem māca arī saprast savu problēmu un tikt ar to galā, zāles ņemot talkā tikai galējos gadījumos. «Var redzēt - skolā puika aiziet stūrī, izbļaujas, tad pagriežas smaidīgs un visu dienu ir normāls, jo ir iemācījies sevi turēt grožos bez zālēm. Latvijā speciālajās skolās bērni dzer tabletes trīsreiz dienā. Bet, ja esi sazāļots, kāda tur mācīšanās…» L. Mikens spriež. «Pie mums arī pedagogi mēdz piesegties ar bērnu diagnozi - sak, viņi jau neko daudz nevar! Plus vēl attieksme - man nemaksā, tāpēc es necenšos. Bet vai censtos, ja alga būtu lielāka?»

80% var iekļaut

L. Mikens norāda, ka Latvijā, protams, ir daudzi pedagogi - sava darba entuziasti, tomēr joprojām daudz ir arī inertuma un gadiem ierasto paņēmienu atražošanas. «Uzskatu, ka skolotāji ir gatavi algu pacelšanai tikai tad, ja aug un attīstās.» L. Mikens uzsver, ka Latvijā trūkst pedagogu darba komandā, trūkst arī gatavības ne vien paklausīties, piemēram, par Japānas pieeju, kurā ir daudz elementāru, taču iedarbīgu ideju, bet arī kaut ko no tās reāli pamēģināt.

Tomēr arī Japānā, kur skolotājs ir prestiža un labi apmaksāta profesija un kur L. Mikenam bija izdevība pabūt speciālās izglītības paraugskolā, ir savas aizķeršanās. «Japāņi saka - vēl vajadzēs laiku, lai nonāktu līdz iekļaujošajai izglītībai. Viņi to grib, mēģina «speciālos» bērnus daļēji iekļaut parastajās skolās, bet nesokas, jo neviens īsti netic, ka iekļaušana varētu izdoties. Bet mans redzējums ir, ka 80% šādu bērnu noteikti varētu iekļaut. Daudziem vienkārši vajag attīstības grūdienu, iespēju. Latvijā, manuprāt, traucē princips «nauda seko skolēnam». Parastās skolas finansējuma dēļ šos bērnus paņem, bet neviens ar viņiem īpaši nestrādā,» tā - L. Mikens.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mantotie ēdieni

Valsts svētku nedēļā – tradīcijām un atmiņām bagātas receptes.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?