Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Izlīguma cena zem noslēpuma plīvura

Latvijas krājbankas (Krājbanka) bankrota procedūrai noslēguma brīdi nevarēja paredzēt arī iepriekš, nu tas, iespējams, pārcēlies uz vēl tālāku nākotni, jo Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic pret sevi vērstās prasījumu tiesības uz dažām preču zīmēm vairāku desmitu miljonu eiro vērtībā atpirks 15 gadu laikā.

Krājbankas administrators KPMG Baltics (KPMG) aprīļa sākumā informēja par KPMG un bankas Snoras administratoru panākto vienošanos ar airBaltic par Krājbankas meitas kompānijai SIA Atlantijas biroji piederošo prasījumu tiesību pret airBaltic atpirkšanu. Respektīvi - aviokompānija atpērk pati pret sevi vērstās prasījuma tiesības. Publiskajā telpā gan izskanējis viedoklis, ka tā ir parāda atlaišana un nodara kaitējumu kreditoriem.

Virkne tiesvedību

KPMG pārstāvis Oskars Fīrmanis Dienai skaidro, ka Krājbanka un banka Snoras noslēdza vienošanos, lai varētu atgūt naudu, kas bija aizdota aviokompānijas akcionāram Baltijas Aviācijas sistēmas (BAS). Krājbanka un Snoras aizdeva BAS vairākus desmitus miljonu eiro, savukārt uzņēmums vismaz daļu no šiem līdzekļiem aizdeva un investēja aviokompānijā. Ņemot vērā, ka BAS nepildīja savas saistības pret bankām (vairāk nekā 65,5 miljonu eiro apmērā), Krājbanka un Snoras realizēja komercķīlu, kas bija vienīgais nodrošinājums šiem aizdevumiem. KPMG iepriekš rīkoja prasījumu tiesību pret airBaltic izsoli, kurā gan neviens pretendents nepieteicās un izsole nenotika. «Pastāvēja strīds par parāda pilnā apmērā atzīšanu no airBaltic puses. Pamatojoties uz šiem strīdiem, bija ierosināta virkne tiesvedību. Meklējot tālāko risinājumu, lai atgūtu aizdotos līdzekļus, pēc ilgstošām sarunām tika panākta vienošanās ar pašu airBaltic par prasījumu tiesību atpirkšanu,» norāda O. Fīrmanis.

Komisija neko nepārmet

Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK) Dienai stāsta, ka FKTK funkcijās neietilpst vērtēt iemeslus, kāpēc airBaltic kā valsts akciju sabiedrība slēdz šādu darījumu. FKTK savas kompetences ietvaros administratoram pieprasīja papildu informāciju par darījumu un tā apstākļiem. Izvērtējot sniegtos paskaidrojumus un iepazīstoties ar visiem darījuma dokumentiem, komisija nekonstatēja administratora rīcībā prettiesisku darbību.

FKTK arī atzīmē, ka Rīgas apgabaltiesa ir skatījusi Andra Ārgaļa sūdzību par administratora rīcību, noslēdzot šo darījumu. Tiesa 20. jūnijā atzina, ka šis darījums nav pretrunā ar kreditoru interesēm un administratora rīcība nav prettiesiska. Sūdzība tika noraidīta, un tiesas lēmums nav pārsūdzams.

«Administrators ilgstoši meklēja kreditoriem izdevīgāko risinājumu, lai atgūtu airBaltic bijušajam akcionāram BAS izsniegto kredītu. FKTK veiktā analīze, iepazīstoties ar visiem šiem darījuma dokumentiem, liecina, ka darījums nav bijis pretrunā ar kreditoru interesēm. Turklāt tiesa, detalizēti iepazīstoties ar visiem šī darījuma apstākļiem un dokumentiem, nav konstatējusi, ka darījums būtu prettiesisks un līdz ar to aizskartu kreditoru intereses,» norāda komisijā.

Veic procentu maksājumus

Būtiskās darījuma sastāvdaļas - prasījuma tiesību vērtību un pamatu, līguma summu, līgumā noteiktos maksājuma termiņus un procentu likmes - neatklāj neviena no pusēm. AirBaltic pārstāvis Jānis Vanags Dienai stāsta, ka vienošanās par prasījuma tiesību atpirkšanu ir tikai daļa no juridiskā noregulējuma, kas publiskots aprīļa sākumā. «Šī panāktā vienošanās rada juridisko skaidrību un noteiktību aviosabiedrībai, turklāt apvienojumā ar airBaltic sasniegto tīro peļņu ir nozīmīgs kritērijs sarunās ar potenciālajiem investoriem,» uzsver J. Vanags.

KPMG pārstāvis skaidro, ka noslēgtā vienošanās ir kompleksa, jo tā ietver virkni savstarpēji saistītu darījumu, kas paredz, ka airBaltic atpirks pret to vērstās prasījumu tiesības, kā arī tiesības uz dažām preču zīmēm vairāku desmitu miljonu eiro vērtībā. Maksājums jāveic 15 gadu laikā, maksājot arī līgumā noteiktos procenta maksājumus atbilstoši tā brīža tirgus likmēm. AirBaltic esot sākusi veikt procentu maksājumus, precīzu maksājumu apmēru KPMG nemin, bet šobrīd saņemti jau vairāki simti tūkstošu eiro.

Saskaņā ar likumu pirmais prasītājs, kas saņem līdzekļus no bankas aktīvu pārdošanas, ir Noguldījumu garantiju fonds (NGF). Lai arī NGF ir Krājbankas kreditors, bet airBaltic - parādnieks, neesot korekts apgalvojums, ka NGF prasījumi pilnībā varētu tikt apmierināti tikai pēc 15 gadiem, kad aviokompānija airBaltic būs pilnībā izpirkusi prasījuma saistības pret sevi, jo Krājbankai ir arī citi parādnieki un procesi par mantas atgūšanu, no kuriem atgūstot līdzekļus ir iespēja norēķināties ar NGF pilnā apmērā.

«Šobrīd airBaltic veic maksājumus, un tas uzlabo bankas kreditoru, tajā skaitā NGF, izredzes atgūt līdzekļus. Ja šādas vienošanās nebūtu un airBaltic neveiktu maksājumus, tas pasliktinātu kreditoru iespējas atgūt līdzekļus,» skaidro O. Fīrmanis.

Krājbankas administrators nepilnu divu gadu laikā NGF ir pārskaitījis jau aptuveni 213 miljonus eiro. FKTK atzīmē, ka tas ļāva 2014. gada janvārī pilnībā atmaksāt aizdevumu Valsts kasei, kas tika ņemts garantēto atlīdzību izmaksām Krājbankas klientiem. Jāatzīmē, ka sākotnējās bankas saistības pret NGF bija aptuveni 470 miljoni eiro. Maksājumi NGF tiek veikti 2-3 reizes gadā, un, piemēram, maksājums veikts arī 19. jūnijā.

KPMG: banka nav valsts

KPMG un FKTK kategoriski noraida gan A. Ārgaļa, gan kādreizējā lidsabiedrības airBaltic vadītāja Bertolta Flika advokāta Viktora Tihonova portālā Delfi.lv pausto, ka darījums, ar kuru Krājbankai piederošās daudzmiljonu prasījuma tiesības pret airBaltic iegādājusies pati aviokompānija, ir parāda atlaišana, kas maksātnespējas procesā nav pieļaujama, jo nodara zaudējumus kreditoriem. Jautāts, vai parāda atlaišana nav uzskatāma arī par neatļautu valsts atbalstu, KPMG pārstāvis O. Fīrmanis ir kategorisks: «Šāds apgalvojums, kas izskanējis no atsevišķu advokātu puses, ir nepatiess. Ar šo darījumu ir pārdota ķīla brīva tirgus apstākļos un uz tirgus nosacījumiem. Iepriekš neskaidro juridisko attiecību dēļ airBaltic nekādus maksājumus neveica. Gribam vēlreiz uzsvērt, ka Krājbankas administrators nav atlaidis parādus airBaltic! Turklāt Krājbanka nav valsts.»

FKTK atzīmē, ka Krājbankas bankrota procedūra tiek īstenota atbilstoši tās mērķim, un, tikai pilnībā to pabeidzot, būs iespējams novērtēt un aprēķināt iespējamos kreditoru zaudējumus, kas radušies bankas maksātnespējas procesa rezultātā.

Vērtējot turpmāko līdzekļu atgūšanas procesu, FKTK norāda, ka daudz kas atkarīgs no tā, kā veiksies ar atlikušo Krājbankas aktīvu pārdošanu un it īpaši, kādi būs rezultāti daudzajām tiesvedībām ārvalstīs, kā arī krimināllietas iznākumam attiecībā uz bankas bijušo prezidentu Ivaru Priedīti un bijušo bankas līdzīpašnieku Vladimiru Antonovu. Jāpiebilst, ka krimināllietu, kurā apsūdzēti I. Priedītis un V. Antonovs, sāka izskatīt šogad 4. jūnijā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

A/s airBaltic finanšu rādītāji

2013. gadā: apgrozījums Ls 195 945 701 (apm.
278 242 895 eiro); peļņa Ls 1 420 020 (apm. 2 016 428,4 eiro).
2012. gadā: apgrozījums Ls 194 710 000; zaudējumi
Ls 21 841 000.
2011. gadā: apgrozījums Ls 202 419 000; zaudējumi
Ls 83 458 000.
2010. gadā: apgrozījums Ls 202 487 000; zaudējumi
Ls 34 207 000.
2009. gadā: apgrozījums Ls 208 099 000; peļņa
Ls 10 617 000.
Galvenais a/s airBaltic akcionārs ar 99,8% akciju ir Latvijas valsts.
AirBaltic nodrošina tiešos lidojumus no Rīgas uz apmēram
60 galamērķiem.
Avoti: Lursoft, LETA

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?