Tātad franšīzes biznesa priekšrocības ir sevi pierādījis biznesa modelis, atpazīstams zīmols, mazāki biznesa uzsākšanas riski un izmaksas, kā arī atbalsts biznesa uzsākšanā, vadīšanā un mārketingā, dokumentēti biznesa sistēmas standarti, apmācības, rekomendācijas, kas ļauj izvairīties no tipiskajām attiecīgās biznesa jomas kļūdām, uzkrātās pieredzes apmaiņa franšīzes tīklā un būtiski zemāks uzņēmējdarbības neveiksmes risks.
Tomēr, saņemot atbalstu no franšīzes devēja, franšīzes ņēmējam jārēķinās ar ieguldījumu, proti, papildus investīcijām biznesā var būt jāveic dažādi maksājumi franšīzes devējam. Tāpat, lai arī franšīzes metode pasaulē tiek uzskatīta par samērā drošu biznesa veidu, franšīzes ņēmējam jārēķinās arī ar zināmiem riskiem, kurus būtu ieteicams izvērtēt vēl līdz franšīzes līguma parakstīšanai.
Savukārt franšīzes biznesa riski ir nepieredzējis franšīzes devējs, paaugstinātas franšīzes ņēmēja cerības, franšīzes devēja nespēja «sadzirdēt» savus franšīzes ņēmējus un otrādi, franšīzes devēja nespēja nodrošināt pastāvīgu atbalstu franšīzes struktūrvienībai, atkarība no citu franšīzes tīkla struktūrvienību darba, franšīzes sistēmas ierobežojumi, kā arī teritoriālie un tiesību nodošanas ierobežojumi. Risks ir arī līguma laušanas iespējamība.
Pirms franšīzes iegādes nepieciešams veikt izpēti, lai iegūtu pilnvērtīgu informāciju par franšīzi un tās iespējamajiem sistēmas ierobežojumiem, kas nosaka maksājumus un sekošanu noteiktām vadlīnijām. Brīdī, kad ir pilnībā izprasts franšīzes darbības princips, var ķerties klāt piemērotākās franšīzes meklējumiem.
To visvienkāršāk un ērtāk būs izdarīt interneta katalogos. Baltijā franšīzes ieteicams meklēt populārajā interneta franšīzu katalogā FranchiseHub (www.franchisehub.eu), jo tajā esošie uzņēmumi ir ieinteresēti partneru atrašanā un attīstībā tieši Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, ko nevar teikt par lielu daļu franšīzes uzņēmumu, kas atrodas citos pasaules katalogos. Noderīgas ir arī daudzās franšīzes izstādes, kurās var atrast interesantas franšīzes, satikt uzņēmumu pārstāvjus un iedvesmoties sava biznesa radīšanai. Savukārt noderīgu informāciju un padomus spēs sniegt franšīzes konsultanti.
Jāatceras, ka gluži tāpat, kā attīstot savu biznesa ideju, arī plānojot franšīzes iegādi, nepieciešams veikt tirgus izpēti un izveidot detalizētu biznesa plānu.
*Franšīzes konsultāciju uzņēmuma FRANCITY direktors, Nordea biznesa skolas No idejas līdz investoram lektors