Pērnziem Mūzikas akadēmijā pēc viņa iniciatīvas radās jauns mūsdienu mūzikas festivāls deciBels, un no 16. līdz 20. februārim jau otrais deciBels ļaus paraudzīties uz mūsdienu mūzikas aktivitātēm akadēmijā un ārpus tās.
Augsts līmenis
«Šoreiz ir mazāk ārējas trakulības - nebūs tādu hepeningu kā opera hepenings Barista, kas pagājušajā reizē norisinājās Coffee Inn. Nav skatuves darbu. Šoreiz uzmanības centrā ir koncertmūzika. Es pats festivālu iedalu vairākās sadaļās. Vienā ietilpst tie koncerti, kuros varam sagaidīt augstu profesionālo sniegumu, otrā tie, kuru galvenais saturs ir studentu sadarbība,» stāsta Rolands Kronlaks. Festivāls piedāvās septiņus dažādu mūzikas žanru koncertus, ļaujot uzzināt jaunās mūzikas aktualitātes Latvijā un ieklausīties arī ārzemju viesī - saksofonistā, vairāku starptautisko konkursu laureātā, pieprasītā džeza un akadēmiskās mūzikas interpretā Klausā Gēzingā. Festivālā iesaistījies arī jauns partneris - Latvijas Kultūras koledžas gaismas dizaina studenti, kuri gaismu mākslinieka Egīla Kupča virsvadībā veido koncertu gaismu režiju.
«Piedāvājam augstu māksliniecisko kvalitāti, kura varētu skanēt arī uz Lielās ģildes skatuves,» R. Kronlaks stāsta par festivāla atklāšanas koncertu Loops (tulkojumā - Cilpas), kas JVLMA Lielajā zālē notiks 16. februārī plkst. 19. Tajā virtuozu un izsmalcinātu laikmetīgo kamermūziku atskaņos jaunie, talantīgie izpildītājmākslinieki Guntars Freibergs (vibrofons), Nadīna Zapacka (flauta), Rihards Plešanovs (klavieres), Aleksejs Bahirs (vijole); skaņdarbu autori ir izcilie mūsdienu mūzikas autori Tomass Adess, Jespers Nurdīns un Filips Irels. Latviešu mūziku programmā pārstāvēs 2015. gada Pētera Vaska fonda jaundarbu konkursā uzvarējušais Lindas Leimanes skaņdarbs Mᅢᄅmoire Involontaire, kā arī Armanda Aleksandravičus Megpróbálom, kas radies folkloras ekspedīciju iespaidos Ungārijā un Austrijā.
Festivāla viesis vācu saksofonists Klauss Gēzings koncertos reaLTime JVLMA Lielajā zālē 17. februārī un Saldus Mūzikas un mākslas skolā 19. februārī spēlēs mūziku no sava jaunākā soloalbuma - «interesantu pasaules un džeza mūzikas sakausējumu, izmantojot arī elektroniskās tehnoloģijas. Viņš izmanto cilpu tehnikas, ierakstot pats sevi un klājot virsū arvien jaunus slāņus. Tā viena mūziķa solospēle pārvēršas par liela ansambļa skanējumu», paskaidro R. Kronlaks. Šajā koncertā skanēs arī viens no jaunākajiem Riharda Zaļupes darbiem Extension in Blur, kurā Gēzings pievienosies Rīgas saksofonu kvarteta mūziķiem un autoram.
Studenti mijiedarbībā
«Ir arī divi jauno komponistu koncerti, kuros orientējamies uz sadarbības procesu, uz studentu mijiedarbību. Vienā no tiem (JVLMA Lielajā zālē 18. februārī plkst. 19) skanēs kora un vokāli instrumentāli darbi, kurus diriģēs kordiriģēšanas nodaļas studenti. Būs daudz negaidītā, eksperimentālā,» sola R. Kronlaks. Pirmo reizi festivālā iekļauts jaunā diriģenta Jāņa Liepiņa draugu un domubiedru DD orķestra koncerts. To rīko Rīgas pašvaldības koncertorganizācija Ave Sol koncertzālē Ave Sol 19. februārī plkst. 18. Līdzās jau pazīstamiem jaunajiem vārdiem Kristam Auzniekam, Armandam Aleksandravičum iepazīsim džeza pianistu Rūdolfu Macatu un Džekinu Pusonu, kurš pēc maģistrantūras JVLMA te arī noenkurojies un iestājies Latvijas Komponistu savienībā. Topošie etnomuzikologi un džeza mūziķi kopīgajā programmā Etno+Jazz vol. 2 apvienos tautas un džeza mūzikas elementus (JVLMA Lielajā zālē 19. februārī plkst. 20). Koncerta Stimme (JVLMA Akmens zālē 20. februārī plkst. 17) fokusā ir cilvēka balss, un tā ir komponistes Evijas Skuķes un dziedātājas Laimas Lediņas ideja.
«Akadēmija ir tikai pamats, pirmais solis, ko tu veic. Ja vide, kurā tu dzīvo, nestimulē iet tālāk un attīsties, ir diezgan grūti sagaidīt lielu rezultātu. Francijā, Vācijā vai Skandināvijas valstīs tu izmācies par elektroakustiskās mūzikas komponistu un tev ir vide, kurā šo mūziku radīt, atskaņot un kurā tai ir klausītāji. Latvijā vislabāk klājas tiem, kuri rada pielietojamu mūziku,» rezumē Rolands Kronlaks. Viņš pats patlaban strādā pie akusmātiska skaņdarba: «Pirmoreiz saceru darbu, kuru paredzēts atskaņot tikai ar skaļruņiem.»