Koalīcija pirmdien vienojās Centrālo vēlēšanu komisiju (CVK) nodot Valsts kancelejas (VK) pārraudzībā, reizē saglabājot CVK neatkarību lēmumu pieņemšanā. Jūs savā ziņā esat divējādā statusā – pārzināt konstitucionālās tiesības un vienlaikus esat politiķis, turklāt šobrīd opozīcijā, kam piedienas kritizēt valdošās koalīcijas plānus un lēmumus. Un tomēr, raugoties no konstitucionālo tiesību un politiskā skatpunkta, – kādi ir ieguvumi un riski, izlemjot CVK nodot VK pārraudzībā?
CVK nodošana VK pārraudzībā nozīmē, ka CVK kļūst par Ministru prezidenta padotībā esošu iestādi [VK ir tieši pakļauta premjeram – red.]. Aptuveni deviņdesmit procentos man ir pārliecība, ka šāds risinājums nebūs īsti labs, ja mēs uzskatām, ka CVK ir jābūt politiski neatkarīgai institūcijai. Beigu beigās CVK organizē procesus, kuros ir politiskais rezultāts. Lai gan, no vienas puses, mums šķiet, ka CVK ir tikai tāds tehniskais izpildītājs un šīs funkcijas varētu īstenot izpildvara, tomēr CVK [pārziņā] ir daudzi jautājumi, piemēram, likumdošanas iniciatīvu gadījumos [CVK] vērtē iesniegto projektu un lemj par tā tālāko virzību, tāpēc pasaulē pieņemts standarts, lai nodrošinātu politisko neatkarību, ir, ka vēlēšanu komisijas ir neatkarīgas institūcijas. Apzinos, ka CVK pēdējos gados ir bijusi finansējuma badā, iespējams, tāpēc, ka nav bijusi pietiekami uzstājīga vai neviena politiskā partija nav īpaši ieinteresēta [nodrošināt CVK nepieciešamos resursus]. Pērn decembrī tika diskutēts, ka viens no risinājuma variantiem būtu, ja CVK būtu "piestiprināta" pie Saeimas. Jāsaprot, ka problemātiskākais faktors ir saistīts ar CVK materiāli tehnisko nodrošinājumu, un kā nelielai institūcijai, piemēram, grāmatvedības funkciju un informācijas tehnoloģiju darbības nodrošinājumu varētu sniegt Saeimas administrācija, un tā varbūt arī būtu politiski neitrālāka padotība, jo Saeimas prezidijā tomēr ietilpst gandrīz visu [Saeimā ievēlēto] partiju pārstāvji. Būtiski – ja tā ir sena demokrātijas valsts, tad varētu teikt, ka lielu problēmu nav [saistībā ar CVK atrašanos konkrētas struktūras pārraudzībā] – ministrs vai premjers nejauktos iestādes neatkarīgajā rīcībā, bet tiktu tehniski nodrošināts pilnvērtīgs CVK darbs.
Visu sarunu lasiet avīzes Diena ceturtdienas, 27. aprīļa, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!