Nelaime vien tā, ka dzimtajā Baltimorā, kur nervus kņudinošās krimināllektīras sacerētājs atgriežas, lai beidzot sadūšotos no tirāniskā un, šaubu nav, bagātā Hamiltona kunga (Brendans Glīsons) izlūgties viņa daiļās meitas Emīlijas (Alise Īva) roku, rakstniekam uzradies konkurents.Pārāk savdabīgs konkurents – maniakāls slepkava, kas steidz precīzi atdarināt kriminālžanra tēva, XIX gadsimta amerikāņu literāta Edgara Alana Po slavenākajos baismu stāstos pastrādātos noziegumus. Pilsēta ir šausmu terora panikā, policija neziņā, un, protams, kādam jaunam talantīgam izmeklētājam Emetam Fīldsam (Lūks Evanss), kurš pie reizes izrādās arī liels Po fans, galvā iešaujas pārdroša doma – bet jau nu noziegumu autors ir šo stāstu sacerētājs un Baltimoras maniaks ir rakstnieks Po? Re, kur taču viņš tepat klejo pa krogiem, cenzdamies izspiest uz kredīta glāzīti stiprā, skandalē ar vietējās avīzes redaktoru, ka tas viņam nemaksā avansā par ģeniālajiem rakstiem, bet drukā kaut kādu dzejas niecību Longfello un visādi citādi izaicinoši uzvedas. Iztēles un dzejas augļi
Kad pats Edgars Alans Po (Džons Kjūsaks) uzzina par savu konkurentu, filmas Krauklis skatītājiem pamazām jau kļuvis skaidrs, ka tā nav nedz tipiska biogrāfiska filma par rakstnieka dzīves pēdējo, bēdīgo posmu (40 gadu vecā Po līķis tika atrasts dārzā, un viņa nāve joprojām tiek uzskatīta par varen mīklainu gadījumu), nedz šausmene pēc Po populārāko darbu motīviem (autora cienītājs uzreiz saskatīs filmā sižeta pēdas no Pulksteņa un svārsta, Slepkavības Morgielā). Tā ir gotiskā, drūmā stilā izturēta kinofantāzija par rakstnieka radošās laboratorijas vai, ja vēlaties, sapņa sapnī dabu. Kur beidzas realitāte un sākas rakstnieka izdomas pasaule? Vai tas, ko vērojam notiekam filmā, ir īstenība, realitātē pārtapis Po detektīvstāsta sižets vai varbūt tomēr alkohola saindētas – varbūt uzkurinātas? – rakstnieka iztēles auglis?
Džeimsa Maktīga filmas nosaukums ir Krauklis – tas ir Po poēmas The Raven tituls. Po kā liriķis par sevi vairākkārt atgādina filmā, citējot savu poēziju vai pat ar režisora un scenāristu svētību liekot to darīt citiem personāžiem. Piemēram, savai filmas līgavai viņš mutē ielicis kādu smeldzīgi skaistu veltījumdzejoli, kurš (reālajā Po dzīvē) ticis dāvināts mirušai mīļotajai. Šādu un līdzīgu atsauču un citātu Krauklī ir gana daudz, lai cilvēkiem, kuri patiešām dievina šo grūto, laikabiedru nesaprasto autoru, arī būtu interesanti minēt Kraukļa zīmes. Katrā ziņā tas nav primitīvs šaušalgabals Zāģis Po mērcē un diez vai sajūsminās tīņus, kas vēlas ķinītī ierēkt par kaut kādu lempi rakstnieku un doktoram Lekteram līdzīgu maniaku.
Memento mori nolemtība
Lieliskās komiksgrāmatas V ir vendeta ekranizācijas radītāja Džeimsa Maktīga Krauklis pēc noskaņas atgādina Deivida Finčera baismekli Septiņi/Se7en. Visa stilizācijas, dekora, anturāžas un klasiskā spriedzes radīšanas puse filmā pelna uzslavas, kaut arī atrodas kritiķi, kas nespēj filmas plūstošajā rāmumā sajust memento mori – atceries nāvi – nolemtību. Lai gan izglītotam cilvēkam it kā būtu jāsaprot tik elementārs fakts, ka Krauklis ir Po pēdējo dzīves dienu hronika, viņa atvadas no reālās pasaules, tieši tālab filmu ir vismaz dīvaini uzskatīt par žanrā tīru detektīvgabalu. Varbūt tā ir kinematogrāfiska metafora – ka Po daiļradē un iztēlē sastrādātie noziegumi rakstniekam traucē atvadīties no dzīves, ka pārlieku bagāta iztēle vienā brīdī kļūst par traucēkli dzīvei.
Plus vēl Krauklī skatītājam tiek piedāvāta psiholoģiski ticama, taču nepierādāma Edgara Alana Po nāves versija. Tie, kas ir lasījuši Pītera Ekroida grāmatu – Po biogrāfiju (Poe: A Life Cut Short) –, sapratīs, ka Džeimss Maktīgs patiesi un dziļi iegrimis ne tikai Po daiļradē, bet arī XIX gadsimta pirmās puses Amerikas un Baltimoras dzīves reālijās. Baltimora gan filmēta vairākās Ungārijas pilsētās un Bratislavā – jo tur vēl ieliņas klāj autentisks, teju divus gadu simteņus vecs bruģis.
Kinomāniem noderēs arī šāda informācija: Džeimss Maktīgs lepojas, ka, plānojot topošās filmas vizuālo atmosfēru, viņš kopā ar Edgara Alana Po lomas atveidotāju Džonu Kjūsaku visvairāk iedvesmojies no šādiem klasiskiem kinematogrāfa darbiem – Vudija Alena filmas Ēnas un migla, Čārlza Lotona Mednieka nakts, franču sirreālā kino meistardarba Pazudušo bērnu pilsēta, Frānsisa Forda Kopolas Drakulas un Andreja Tarkovska Stalkera.
Kam domāta? Gudram skatītājam, kas interesējas par šausmu literatūras klasiķa Edgara Alana Po drūmo dzīves finālu. Visiem t. s. gotisko filmu cienītājiem.
Krauklis/ The Raven
Trilleris. ASV. 2012.
Režisors Džeimss Maktīgs
Lomās Džons Kjūsaks, Lūks Evanss, Brendans Glīsons, Alise Īva