Zviedrijas galvaspilsētas atmosfērā Orstas Kultūras centrā Eiropa pievērsās skatītāju zālei klātienē, Austrālija pievienojās videoformātā. Izraisot atšķirīgas pasaulsajūtas, iztēles spēļu garā ienāca Jelgavas Studentu teātrī attēlotās senā Japānas farsa Kjogenstāsti ainas, tāpat brīvas fantāzijas stilā veidotā džungļu jautrošanās Īrijas latvju aktieru darbībā. Pasaku krāsām vērpās arī zviedru viesu bērnu izrāde, kurā izgaismojās meža dzīvnieku stāsti.
Vēl daži atmiņā paliekoši piemēri. Negaidītas (iespējams – neoabsurda) formas pauda Latviešu teātris Itālijā Momento ar Sandijas Martinsones dialogiem Sarunas mūsdienīgā teātra valodā. Vai bieži nākas saskarties ar izrādi, kura ikdienišķajā iekapsulētos ļaudis rāda atsvešinātus jau ar pirmajiem mirkļiem: skan telefona zvans, bet neviens nevēlas kontaktēties? Šī darbības "atcelšana" ievelkas, bet joprojām neviens neceļ klausuli, iegaismojas skatuve – norobežošanos pastiprina arī vien iezīmētas dekorācijas, tās aprakstītas izkārtnēm, un, pats galvenais, uz šīs skatuves lielāko daļu izrādes, apmēram divas trešdaļas laika, nav neviena aktiera. Tikai pašā fonā divos ekrānos notiek saziņa starp Latviju un ārzemēm. Un šo dialogu otrajos plānos atklājas sākumā iezīmētā attieksme – nebija nekādas intereses kontaktēties… Dialogos jaušama runātāju atsvešinātība, vai nu runātāji dzird tikai paši sevi, vai arī kāda manipulatore glaimo paziņai, lai izkārtotu radiem viesošanās bezmaksas pajumti, kamēr otra atbild noliedzoši, un tik vien kā intonācijās nojaušams, ka viņai pašai nu jau vairs nepieder spožā ārzemju dzīvojamā platība.
Izkopta aktieru meistarība jautās performancē, ko bija atveduši dalībnieki no Somijas MADteātris. Jāatzīstas, neredzēju visas izrādes, bet šī manā uztverē varētu būt sarežģītākā un modernās pasaules pētījuma ziņā interesantākā. "Mūsu iekšējās katra cilvēka pasaules ir nevis pa jaunam savienotas, bet drīzāk nošķirtas digitālajos tīklos," – tā mūs šeit jēdzieniski uzrunā tēlainība izrādes detaļu un izpausmju kopumā.
Birmingemas teātris guva visvairāk atzinības par iestudējumiem un aktieru veikumu (režisors un festivāla rīkošanas iniciators Ingmārs Čaklais). Jāpiemin arī Īrijas latviešu teātra Sandras Bondarevskas izrāde Miglā iesprostotie, kas kopā ar kori un dejotājiem plūsmoja dziesmu spēlē.
Pēc Austrālijas laikraksta Latvietis datiem, saietā ir piedalījušies teātra ļaudis no trīspadsmit valstīm. Diasporas pasaules sasaiste ir PLATS darba grupas ieguldītā milzu darba rezultāts. Par to jāpateicas norises organizētājiem. Lūk, viņi – Sandra Bondarevska, Agnese Jēgere, Dace un Ingmārs Čaklie, Anna Kosareva, Lāsma Pintere, Liāra Ozola, Aija Pedersena un Dziesma Tetere, jāpiemin arī visu norišu virsvadītājs Klauns – Ivita Goldberga-Miljone. Skatītāja paldies šiem mākslas meistariem!