Mēness aptiekas farmaceits Vadims Brižaņs ir apkopojis informāciju par to, kā norit medikamentu iegāde tiešsaistē un kādas ir lielākas neskaidrības no klientu puses.
Lielākais ieguvums – tikpat kā iepirkties klātienē
Iemesli, kāpēc tiek lemts par labu medikamentu iegādei tiešsaistē, var būt visdažādākie – laika trūkums, veselības problēmas, kuru dēļ nevar mērot ceļu uz tuvāko aptieku, nevēlēšanās pamest mājas laikā, kad kontakts ar cilvēkiem ir jāsamazina līdz minumam. Lai vai kā, medikamentu iegāde tiešsaistē ir droša, ērta un ātra. Tiešsaistē medikamentus var pasūtīt divējādi – sakomplektēt pasūtījumu aptiekas mājaslapā vai arī zvanīt uz informatīvo tālruni, kad ir nepieciešams pasūtīt recepšu medikamentus un saņemt farmaceita konsultāciju.
Recepšu medikamentu iegāde tiešsaistē ir jaunums, bet arī šo medikamentu pasūtīšanas process ir pavisam vienkāršs.
''Klients zvana uz informatīvo tālruni, nosaucot savu vārdu, uzvārdu, adresi un personas kodu. Farmaceits E-veselība portālā pārliecinās par e-receptes esamību. Sarunas laikā tiek pierakstīta klienta adrese un panākta vienošanās par ērtāko piegādes laiku. Zāļu pasūtītājam sarunas laikā ir iespējams nosaukt citus bezrecepšu medikamentus vai aptiekas klāstā pieejamos produktus, ko vēlas iegādāties. Farmaceits sarunas laikā izveido zāļu sarakstu. Katru pasūtījumu komplektē ar lielu rūpību, un tā izpildē piedalās vairāki farmaceiti. Farmaceits sakomplektē medikamentus un sagatavo pirkuma čeku – pasūtījuma sagatavošana notiek aptiekās. Katram medikamentam tiek sagatavota uzlīme ar informāciju par lietošanu un pareizu uzglabāšanu, kā arī pievienota farmaceita kontaktinformācija, lai gadījumos, kad klientam rodas kādi jautājumi par medikamentiem, viņš uzreiz varētu sazināties ar farmaceitu, kas ir bijis atbildīgs par konkrētā pasūtījuma sagatavošanu un konsultāciju. Recepšu un bezrecepšu medikamenti tiek iesaiņoti atsevišķi, vēlreiz parūpējoties un pārliecinoties par to, lai saņemot klients būtu informēts par pasūtījuma sastāvu. Pasūtījuma laikā klients var izvēlēties – saņemt medikamentus kādā no tuvējām aptiekām vai mājās,” par pasūtīšanas kārtību stāsta farmaceits Brižaņs.
Ar farmaceitu ir iespējams aprunāties arī attālināti
Iespējams, lielākās neskaidrības rada tas, vai tiešām, tiešsaistē pasūtot aptiekās pieejamās preces un medikamentus, ir iespējams uzdot jautājumus? Cilvēki nereti iegādājas medikamentus, ko lieto regulāri, vai jau zina, kas viņiem ir vajadzīgs, bet ir liela daļa, kas tiešsaistē pasūta medikamentus pirmo reizi vai iegādājas recepšu zāles un vēlas uzdot papildu jautājumus farmaceitam.. ''Pašlaik Mēness aptiekas farmaceiti nedēļā vidēji sniedz vismaz 60 attālinātās konsultācijas, kas norāda , ka aizvien vairāk cilvēku izvēlas uz aptieku nedoties. Lielākoties tiek jautāts par zāļu pareizu lietošanu, par medikamentu lietošanas mijiedarbību, par zāļu pieejamību – visu šo ir iespējams noskaidrot, neizejot no mājām,'' attālināto konsultāciju nozīmi uzsver Brižaņs.
Konfidencialitāte
Kā vienu būtisku ieguvumu medikamentu iegādei attālināti klienti paši uzsver konfidencialitāti, iespēju tieši pajautāt ar veselību saistītos jautājumus, kas satrauc. Farmaceits sarunas laikā ne tikai pieraksta vajadzīgos medikamentus, bet arī konsultē, uzklausa un iesaka.
''Iemesli, kāpēc klients izvēlas iegādāties medikamentus tiešsaistē, var būt ļoti dažādi. Laikā, kad mums visiem ir jāievēro distancēšanās un jāsamazina sociālie kontakti, cilvēki aizvien vairāk vienkārši vēlas parunāt, izklāstīt savas raizes, nomierināt sevi, uzklausot pieredzējuša farmaceita viedokli un rekomendācijas,'' paskaidro farmaceits.
Sākot ar vitamīniem, matu un ādas kopšanas kosmētiku, beidzot ar recepšu medikamentiem
Attālināti ir iespējams iegādāties visus medikamentus, kas ir pieejami aptiekās, tajā skaitā arī recepšu medikamentus. Pašlaik nedēļā Mēness aptiekas klienti veic vismaz 20 recepšu medikamentu pasūtījumus uz mājām. Iepriekš recepšu medikamentus nebija iespējams pasūtīt tiešsaistē, šāda pakalpojuma pieejamība Latvijā ir jaunums. Covid-19 izraisītās krīzes apstākļi radīja objektīvu nepieciešamību pēc šāda veida pakalpojuma, kā dēļ arī normatīvajos aktos ir veiktas izmaiņas, kas sniedza iespējas paplašināt farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu klāstu.