Strādājot starptautiskos tirgos un esot cieši saistītiem ar izmaiņām globālās piegādes ķēdēs, ostā strādājošie uzņēmumi pakāpeniski pielāgojas jaunajai situācijai un pārorientē savu darbību. Ostas uzņēmumi ir turpinājuši investēt attīstībā – 2020. gadā infrastruktūras attīstībā investēti 36,3 miljoni eiro, kopējam investīciju apjomam pēdējo piecu gadu periodā sasniedzot 195 miljonus eiro.
Investīciju plūsma atspoguļojas kravu apstrādes un uzglabāšanas infrastruktūras platību apjoma pieaugumā, pagājušā gada laikā atklāto noliktavu kopējā platība ostā pieaugusi par 123 630 kvadrātmetriem, savukārt slēgtajām noliktavām – par 40 110 kvadrātmetriem. Nozīmīgi ieguldījumi ir arī termināļu tehnikas un iekārtu attīstībā, kas liecina par pakalpojumu kvalitātes un jaudas pieaugumu.
Rīgas brīvostas komercsabiedrības ostas teritorijā 2021. gada sākumā nodrošināja 4139 darba vietas, kas ir uzskatāmas par ostas klastera tiešajām darba vietām ostas teritorijā. Taču kopējais ostā strādājošo vai ar ostas pakalpojumiem saistīto darbinieku skaits – aģenti, ekspeditori, kuģu apgādātāji, kravu kontrolieri, velkoņu apkalpes utt., lēšams vēl lielāks. 2015.–2019. gada periodā Rīgas ostas komersanti nodokļos kopā samaksājuši vairāk nekā 137 miljonus eiro. Vidējais klastera apgrozījums 2017.–2019. gada periodā ir pārsniedzis 350 miljonus eiro gadā. Kopā pārskatā iekļautajā laika periodā klastera uzņēmumi ar pamatdarbību ir nopelnījuši aptuveni 136 miljonus eiro, sasniedzot 48 miljonu eiro kopējo peļņu 2019. gadā.
Par spīti dažām spekulācijām par ostu nozīmi un lomu valsts tautsaimniecībā, mēs redzam, ka ostas uzņēmumi ir ievērojams darba devējs un dod būtisku pienesumu valsts budžetam nomaksāto nodokļu veidā, kas pēdējos gados ir pat pieaudzis. Un svarīgi norādīt, ka faktiski kravu apjoms pret iepriekšējo gadu ir pieaudzis un pievienotā vērtība uz pārkrauto tonnu ir kāpusi. Ir skaidrs, ka ar fosilajām kravām (it īpaši oglēm) šobrīd darbs nenotiek, tāpēc faktiski tās ostas darbības performances indikatoros vairs neskatām.
Ik dienu tiekoties un pārrunājot biznesa iniciatīvas gan ar vietējiem, gan starptautiskiem uzņēmējiem, mēģinām identificēt faktorus, kas ietekmē investīciju veikšanu uzņēmumu attīstībā, kā arī jaunu investīciju veikšanu, lai kopējo ekosistēmu veidotu pievilcīgāku. Viena no svarīgām identificētām problēmām, kas bremzē attīstību, ir neskaidrība ar apbūves tiesību nosacījumiem, kur šobrīd ostas pārvalde ar iesaistītām organizācijām strādā pie risinājuma, kas drīzumā tiks transformēts arī normatīvā regulējumā.
Mūsu – Rīgas brīvostas pārvaldes – uzdevums ir nodrošināt visu nepieciešamo un iespējamo atbalstu ostas uzņēmumiem investīciju projektu īstenošanai, darbības attīstīšanai un paplašināšanai. Šo mērķu sasniegšanai apbūves tiesību regulējuma problēmas risinājums ir absolūta prioritāte, kam šobrīd ļoti nepieciešama arī politiska griba un atbalsts.
Raugoties nākotnē, līdz ar neziņu par pasaules ekonomiskās situācijas turpmāko attīstību šobrīd ostas uzņēmēji investīcijas plāno piesardzīgi. Prognozētais investīciju apjoms laika periodam no 2021. līdz 2024. gadam novērtēts vismaz 149 miljonu eiro apmērā. Tas noteikti varētu būt lielāks, ja mums sekmīgi izdodas tikt galā ar saviem mājasdarbiem, piemēram, Ostu reformas kontekstā pievienot vērtību ostu starptautiskās konkurētspējas aspektiem, kā arī risinot apbūves tiesību jautājumus, veidojot jaunus digitālus pakalpojumus ātrākai, precīzākai un efektīvākai datu apritei starp loģistikas ķēdēs iesaistītajiem spēlētājiem. Tas savukārt nozīmētu jaunas darba vietas, aktīvāku saimniecisko rosību un vēl lielāku pienesumu visai Rīgas un Latvijas tautsaimniecībai.
Osta dinamiski attīstās
Rīgas osta ir starptautisks tranzīta un tirdzniecības nozares spēlētājs. Globālie procesi, kā, piemēram, Covid-19 pandēmija, starptautiskās ekonomiskās un ģeopolitiskās norises būtiski ietekmē ostas un ostas uzņēmēju darbību.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.