Saprotams, gan tirdzniecības centra, gan e-komercijas pārstāvji aizstāv katrs savu biznesa modeli, taču, paraugoties uz bezkaislīgiem statistikas datiem, pamanāms, ka e-komercijas popularitāte tiešām aug. Pērn decembrī, salīdzinot ar novembri, "vislielākais apgrozījuma pieaugums bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos – par 2,1%", vēsta Centrālā statistikas pārvalde. Arī SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis uzsver, ka mazumtirdzniecība "pieredzēs transformāciju", un norāda, ka veikaliem nopietns izaicinājums "būs pircēju piesaiste, jo iedzīvotāji arvien lielākos apjomos preces izvēlas iegādāties e-vidē".
Jāteic, ka mūsu valsts iedzīvotājus uz e-komercijas pusi virza arī paši veikalnieki. Gandrīz ikvienam, kam sanācis pabūt Eiropas Savienības (ES) dienvidu zemēs, nācies pieredzēt, ka tur ir lēnāks un sarežģītāk pieejams internets nekā Latvijā, toties veikalos valda viesmīlīgāka atmosfēra. Ar tirgotavām, kuros ikviens pircējs jūtas gaidīts, ES dienvidu dalībvalstis var lepoties lielā mērā tāpēc, ka tur ir daudz maza un vidēja mēroga veikalu, kas balstās uz pastāvīgo klientu loku un kuriem ir svarīgi, lai pircējs nāktu iepirkties atkal un atkal. Turklāt centieni nodrošināt viesmīlīgu atmosfēru iesakņojušies arī lielajos tirdzniecības centros.
Toties mūsu valstī redzams, ka mazumtirdzniecība akūti cieš no darbinieku trūkuma. Nodarbinātības valsts aģentūras mājaslapā atrodamas daudzas pārdevēju vakances. Darbinieku trūkums vērojams arī veikalos, kur bieži veidojas milzīgas rindas un var gadīties sastapt gan ļoti laipnus, bet pārgurušus, gan neprofesionālus, nīgrus pārdevējus. Turklāt dažos veikalos pat rodas iespaids, ka tur darbinieki tiek pieņemti vispār bez jebkāda izvērtējuma, jo, piemēram, kasieres kļūda, četru vienādu preču vietā kases čekā ieskaitot astoņas, raisa aizdomas par apzinātu blēdīšanos, nevis nejaušu paviršību.
Protams, var teikt – iemesls darbinieku trūkumam ir zemās algas, kas tirdzniecībā tradicionāli ir niecīgākas nekā vidēji Latvijā. Taču veikalnieku īstenotās personāla atalgojuma politikas rezultāts ir tāds, ka sekošana principam "nav svarīgi, kā jūtas pircēji" sekmē e-komercijas izaugsmi – par prieku interneta tirdzniecības biznesam.
Veikalu prestiža noriets?
Nesen Rīgā topošā iepirkšanās centra Akropole pārstāvji uzsvēra, ka "vairums iedzīvotāju labprātāk iepērkas klātienē, nevis tiešsaistē". Savukārt e-komercijas zīmola NuKo.lv pārstāvis Rolands Dzenis pauda, ka "iepirkšanās interneta vidē kļūst arvien populārāka".
Top komentāri
Skatīt visus komentārusUzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.
kā jau vienmēr
Norvēģis