Vispirms par pozitīvo. Pirmkārt, vispārēja deklarēšanās novērstu nevienlīdzīgo situāciju, kad dažām iedzīvotāju grupām, piemēram, saimnieciskās darbības veicējiem, GID ir jāiesniedz pat tad, ja ienākumi no saimnieciskās darbības ir niecīgi un paralēli saimnieciskajai darbībai cilvēks ir arī darba ņēmējs. Pienākums iesniegt GID ir arī valsts amatpersonām. Savukārt tie cilvēki, kuri ir tikai darba ņēmēji privātajā sektorā vai arī strādā publiskajā sektorā, bet nav valsts amatpersonas, GID var neiesniegt. Vienlīdzīgi tas tiešām nav, turklāt teorētiski aplokšņu algas saņēmēji vai kukuļņēmēji var būt tie, kuriem patlaban GID nav jāiesniedz. Otrkārt, ikvienam, kurš sistemātiski seko datiem par bezdarbu, rodas jautājums, kas īsti notiek tajās pašvaldībās, kuru teritorijā bezdarba līmenis ilgtermiņā pārsniedz divciparu skaitli? Kāda tur ir naudas aprite? Daudzi cilvēki iztiek no pabalstiem? Vai arī notiek kas cits? Galvenokārt tas attiecas uz Latgali, jo citviet bezdarba līmenis ir ievērojami zemāks.
Taču, ja valsts saviem iedzīvotājiem grib izvirzīt jaunu prasību, tad pašai valstij jāizpilda savs mājasdarbs. Pirmkārt, normatīvajam regulējumam jābūt precīzam, lai ikvienam nodokļu maksātājam neatkarīgi no vecuma un izglītības līmeņa būtu skaidrs, kā jāveic ienākumu deklarēšana un kādi nodokļi kādos termiņos jāmaksā. Diemžēl Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanās sistēma (EDS) joprojām ir ne īpaši labi pārskatāma un tās terminoloģija ir ļoti specifiska. Turklāt cilvēki, kuri GID iesniedz jau daudzus gadus, uzsver, ka saprast to, kā veidojas cipari, kas redzami EDS, kļūst nevis vieglāk, bet grūtāk.
Otrkārt, pastāv risks, ka VID milzīgus resursus tērēs sīkumiem, skaidrojoties ar godprātīgiem nodokļu maksātājiem par to, ka vienam attaisnoto izdevumu čekā nav salasāms veselības aprūpes iestādes nosaukums, otram aprēķinos ir nesakritība par dažiem centiem, trešais apmaldījies EDS digitālajos labirintos, bet ceturtais atšķirīgi interpretējis specifisko terminoloģiju.
Rezumējot – pirms ieviest vispārēju ienākumu deklarēšanu, ir jāvienkāršo privātpersonām piemērojamais nodokļu regulējums un ienākumu deklarēšanas process.