Protams, šis Saeimas lēmums varētu būt gana liels iemesls gavilēm par jau drīzumā sagaidāmo mūsu atbrīvošanu no "OIKistu klaušām", ja vien nopietnas šaubas neradītu šī izteikti populistiskā zemūdens akmens paredzamās blaknes saistībā ar iespējamajām miljonos skaitāmajām komersantu tiesvedībām pret Latvijas valsti, kā arī sajūta, ka jau tuvāko nedēļu laikā uzdevuma izpildē iesaistītie ministriju speciālisti nāks klajā ar gana pamatotiem argumentiem, ka šis Saeimas aicinājums šādā termiņā nav izpildāms. Tas savukārt nozīmē, ka gaviles par OIK "klaušu" drīzo atcelšanu ir vairāk nekā pāragras. Par to, ka Saeimas pēkšņais lēmums nav tomēr balstīts loģiskos aprēķinos un argumentos, zināmā mērā liecina arī tas, ka vēl tikai 3. janvārī, nedēļu pirms Saeimas lēmuma, EM iesniedza valdībā ziņojumu par risinājumiem attiecībā uz turpmāku elektroenerģijas ražotāju atbalstu, norādot, ka ministrija piedāvā īstenot vairākus pasākumus, lai trīs gadu laikā (ar 2022. gada 1. janvāri) atceltu OIK maksājumu sistēmu. Lai gan publiski tika pausta kritika EM vēlmei OIK sistēmu saglabāt vēl trīs gadus, tomēr EM uzsvēra, ka tās piedāvātie risinājumi OIK sistēmas likvidēšanai ir izvērtēti gan no ekonomiskā aspekta, gan juridiskā, maksimāli novēršot tiesvedību riskus un riskus valsts budžetam.
Tajā pašā laikā pēc EM ziņojuma izskatīšanas valdības komitejā 7. janvārī, kurā dokumentu tika nolemts virzīt tālāk jau izskatīšanai valdības sēdē, premjers Māris Kučinskis norādīja, ka EM plāns atcelt OIK no 2022. gada ir reāls, tomēr līdz gala lēmumam vēl jāizvērtē priekšlikuma tiesiskās sekas. "Šo uzdevumu izpilde prasīs pāris nedēļas, tāpēc ir loģiski, ka to turpinās skatīt jaunais Ministru kabinets, neskatoties uz to, ka potenciālajai koalīcijai OIK jautājumā ir atšķirīgi viedokļi. Viena partija uzskata, ka OIK var atcelt uzreiz. Es arī gribētu OIK likvidēt uzreiz, bet tādējādi var sākties virkne tiesvedību. Tāpēc arī aicināju izvērtēt tiesiskās sekas, par ko līdz šim ir maz runāts. To neizvērtējot, var sekot nopietnas tiesvedības ar lieliem zaudējumiem," Kučinski citēja aģentūra LETA.
Tajā pašā laikā Kučinskis bija viens no tiem deputātiem, kuri parakstīja Saeimas pieņemto aicinājumu EM atcelt OIK jau šā gada pavasarī. Taču jau 15. janvārī intervijā LTV premjers pauda, ka likvidēt OIK ir viegli, taču ļoti sarežģīti to būšot likvidēt tā, lai nav juridisku seku un tos pašus OIK paredzētos miljonus valsts nepazaudētu tiesu procesos, tāpēc viņš ar lielu interesi sekošot jauno politiķu sekmēm šī jautājuma risināšanā. Šo notikumu hronoloģija liecina, ka Saeimas aicinājums ir nekas vairāk kā prasmīgi vadītu politisko spēļu sastāvdaļa, un ļauj ar lielu pārliecību prognozēt, ka sabiedrībai dotās cerības par OIK atcelšanu līdz 31. martam nepiepildīsies, vismaz bez nopietnām tiesiskām un finansiālām sekām.
a13
eksis
Juris Tūte