Valsts tēls ekonomiskajā aspektā gan ir divos līmeņos traktējama kategorija – viens līmenis ir tas, kā valsts tēlu uztver citu zemju iemītnieki, otrs līmenis, kā to uztver tie ārvalstu uzņēmēji, kuri konkrētajā valstī vēlas attīstīt savu biznesu.
Saistībā ar to, kā valsts tēlu uztver citu zemju iemītnieki, būtiska loma ir produkcijai, kas ražota konkrētajā valstī, tiek eksportēta uz dažādiem tirgiem un iekarojusi popularitāti daudzviet pasaulē. Produkcija kā tēla veidotāja gan nes līdzi sadzīvisku noskaņu, toties ir viegli un vienkārši pamanāma. Par klasisku piemēru uzskata bezalkoholisko dzērienu Coca-cola, kas jau sen ir nonācis gluži vai ASV simbola godā. Savukārt par Somijas simbolu savulaik kļuva mobilais tālrunis Nokia, kurš gan, sākoties viedtālruņu ērai, piedzīvoja norietu, taču tam nenoliedzami ir būtiska loma šīs Ziemeļvalsts atpazīstamības veicināšanā. Par valsts tēla veidotājiem uzskata arī globālā mērogā strādājošus zīmolus, piemēram, ar ASV tēlu asociējas ātrās ēdināšanas tīkls Mc Donald's, bet ar Zviedrijas tēlu – mēbeļu un interjera preču veikalu ķēde IKEA. Savukārt to, ka mūsu kaimiņzemes Lietuvas tēls saistās ar tirdzniecības kompāniju Maxima, ir atzinuši daudzi, viņu vidū arī Latvijā zināmais lietuviešu publicists, grāmatas Rīga – cita civilizācija autors Arvīds Jozaitis.
Iltners paudis, ka Latvijā neredz "tādu preci vai tādu ražotāja zīmolu, kas starptautiskā mērogā veidotu mūsu valsts tēlu". Taču varbūt tik bēdīgi tomēr nav, labas iespējās kļūt par Latvijas tēla popularizētāju pasaulē ir nacionālajai aviokompānijai airBaltic, kuras reisi savieno Rīgu ar daudziem desmitiem galamērķu.
Ja vērtē otru līmeni – kā valsts tēlu uztver uzņēmēji –, tad būtiski ir valsts ekonomiskās attīstības virzieni, situācija nodarbinātības jomā, kā arī prognozējama nodokļu politika un valsts sektora attieksme pret komercdarbības veicējiem. Respektīvi, svarīgi ir tas, vai Latvija ir uzņēmējiem – gan pašmāju, gan ārvalstu – draudzīga zeme. Tad jau redzēsim, kādus soļus spers jaunā valdība, lai Latvijā tiešām nostiprinātos uzņēmējiem draudzīga gaisotne.
Kas veidos Latvijas tēlu?
Latvijas tēls – "ja runājam par biznesa vidi – ir nekāds. Ja cilvēkiem citās Eiropas valstīs jautā, ar ko viņiem asociējas Latvijas uzņēmējdarbības vide, tad tipisks eiropietis teic, ka Latvijas tēls viņam ne ar ko neasociējas. Mūsu valsts politiķiem jādomā, kā to mainīt." Tā Dienai nesen sacīja uzņēmējs, a/s MADARA Cosmetics valdes loceklis Uldis Iltners. Tagad jaunā valdība savā deklarācijā ir apņēmusies: "Panāksim, ka ir vienots un pozitīvs tēls par Latviju kā vietu eksportējošiem uzņēmumiem."
Top komentāri
Skatīt visus komentārusUzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.
Irlielāmērāticams
Apčidrinskis