Bieži par mobilajiem telekomunikāciju pakalpojumiem runā kā par pirmās nepieciešamības preci, un ir izskanējis pieļāvums, ka jācīnās par to, lai mobilo sakaru pakalpojumiem pazeminātu pievienotās vērtības nodokli (PVN).
Šāds lēmums varētu būt ieguvums gan iedzīvotājiem, gan mobilo sakaru nozares uzņēmumiem, bet šāda iniciatīva valstiski nav atbalstāma. Pirmkārt, nodokļu valstij ir tik, cik ir, un, samazinot PVN tādai lielai un salīdzinoši veselīgai nozarei kā telekomunikācijas, vajadzētu celt nodokļus kādā citā jomā. Otrkārt, mobilo sakaru nozarē cenas jau tāpat pēdējos gados gājušas uz leju, un nebūs pārspīlēts, ja teikšu, ka Latvijā patlaban ir Eiropā izdevīgākās cenas mobilo telekomunikāciju klāstam. Tāpēc, ņemot vērā to, ka Latvijā lielai daļai iedzīvotāju maksātspēja nav tā labākā, valstij ar pēc iespējas zemāku PVN būtu jāatbalsta tādu preču grupu kā medikamenti, pārtika un mācību grāmatas iegāde.
Kad parādās populārāko viedtālruņu jaunākie modeļi, tā bieži ir ažiotāža pasaules mērogā. Droši vien arī to esat piedzīvojuši savos veikalos?
Jā, mums ir veikali visā Latvijā, un mēs uzmanīgi sekojam telekomunikāciju jaunumiem. Pirms dažiem gadiem paredzējām, ka 2015. gadā viedtālruņu pārdošana varētu sasniegt 75% no visu pārdoto tālruņu kopējā apjoma. Tas vēl nav sasniegts, bet izskatās visai reāli, jo viedtālruņu popularitātes kāpuma tempi nedaudz palielinās, no katriem desmit tālruņiem, ko pārdodam, 6-7 ir tieši viedtālruņi.
Mobilais internets ir spēcīgs konkurents fiksētajam internetam?
Mobilais internets ir nostājies blakus fiksētā interneta veiktspējai. Cilvēki dod priekšroku mobilitātei, un līdz ar 4G interneta izplatību redzam, ka iedzīvotāji aizvien vairāk lieto mobilo internetu - ne tikai planšetdatoros, piezīmju datoros, bet arī izmanto kā vienīgo interneta pieslēgumu mājās. Šovasar mēs būtiski paplašinājām 4G tīkla pārklājumu Rīgā un tās apkārtnē, 4G tīklu mēs turpināsim plānveidīgi attīstīt arī nākamgad, lai drīzumā tas būtu pieejams jau 80-90% valsts iedzīvotāju.
Pirms vairākiem gadiem cilvēki sūdzējās, ka nomaļākos apvidos ar mobilo sakaru kvalitāti - visiem operatoriem - ir bēdīgi. Situācija ir mainījusies?
Latvijā mobilo sakaru kvalitāte ir ļoti augstā līmenī, salīdzinot ar vidējo Eiropas Savienības (ES) līmeni. To mēs bieži nenovērtējam, jo vienkārši esam pieraduši pie kvalitatīviem mobilajiem sakariem. Pirms gadiem 15 neviens neiedomājās, ka jau drīz Latvijā būs pieejams kvalitatīva mobilā interneta pārklājums. Tagad, kad cilvēki brauc sēņot vai ogot, viņi pieņem, ka pat meža vidū būs interneta pārklājums, un parasti tā arī ir.
Iepriekš esat uzsvēris, ka Latvijā mobilo sakaru nozarē saglabāsies augsta konkurence un būs jācīnās par katru klientu. Trīs mobilo sakaru operatoru ir par daudz mūsu valsts tirgum?
Četru mobilo sakaru operatoru noteikti būtu par daudz Latvijas tirgum, ja būtu divi, tad konkurence nebūtu tik asa. Tomēr nevar noliegt, ka tieši konkurencei ir arī ļoti pozitīva ietekme, konkurence liek domāt, kā uzlabot efektivitāti, pakalpojumus, servisu. Ja raugāmies no klientu viedokļa, asa konkurence ir ļoti laba, jo klients var iegūt labāku pakalpojumu. No uzņēmuma viedokļa asa konkurence rada grūtības, bet vienlaikus ir arī nozīmīgs stimuls uzņēmuma attīstībai.
Visu interviju ar Tele2 vadītāju Valdi Vancoviču lasiet ceturtdienas, 23.oktobra, laikrakstā Diena!