Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -1 °C
Daļēji apmācies
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Jaunieši un uzņēmējdarbība

Mūsdienu jauniešu vērtības un prasmes – brīvība, iespēja ceļot, augsta tehnoloģiju pratība, strādāšana attālināti un ārpus noteikta stundu rāmja – rada jaunus izaicinājumus darba devējiem, jo bieži vien vairāk atbilst neliela uzņēmuma īpašnieka/vadītāja statusam nekā algotam darbam lielā organizācijā.

Neregulāri un projektos bāzēti ienākumi jauniešus īpaši nebiedē, jo gan stabila alga, gan darbalaiks ir koncepti, kas XXI gadsimtā savu nozīmi sāk zaudēt. Biznesa uzsākšana no jauniešu skatpunkta bieži ir tehnoloģisku un sociālu iespēju izmantošana, kā arī jēgpilna rīcība sabiedrības un pasaules labā, nevis spiesta lieta, lai izdzīvotu. Valstij būtu jācenšas izmantot šo jaunības posmu, jauniešus laikus un atbilstoši izglītojot, palīdzot iegūt biznesa praksi Latvijas uzņēmumos un popularizējot ideju par sava uzņēmuma dibināšanu. 

Uzsākt savu biznesu nav vienkārši. Ir jāpelna nauda, jāmeklē klienti, jāpiesaista darbinieki un sadarbības partneri, jāatrod telpas un jārisina simtiem citu jautājumu. Tomēr cilvēki aizvien dibina uzņēmumus un sāk biznesu "no nulles", jo iegūst to, kas atsver sarežģījumus – brīvību ikdienā nodarboties ar sev patīkamu lietu un iespēju pašam noteikt savu dienaskārtību. Jaunam cilvēkam sākt šo ceļu ir vieglāk, jo stabilas darba attiecības vēl nav izveidojušās, ir vairāk uzņēmības un augstāka risku tolerance. Latvijas ekonomikai jauniešu iesaiste uzņēmējdarbībā ir ļoti svarīga, jo mazais un vidējais bizness ir un būs mūsu ekonomikas pamats – jo tas būs plašāks, jo vairāk globāla mēroga veiksmes stāstu veidosies nākotnē.

Jauniešu pieredzes un zināšanu trūkums ir nozīmīgs faktors, taču vienlaikus nereti nāk par labu, jo ļauj uzņemties lielāku risku, kas biznesā ir svarīgi. Visdrīzāk jaunietim nav uzkrāta pieredze par to, kā tiek veidota uzņēmuma struktūra un kā norit darba organizācija, taču 20 gadu vecumā cilvēks ir vairāk gatavs riskēt nekā būs vēlāk. Paradoksālā kārtā par labu var nākt arī tas, ka jaunietis pagaidām vēl nav ļoti zinošs eksperts kādā konkrētā jomā – ekspertam ir tendence ieslīgt detaļās un visur saskatīt vienīgi problēmas, tādējādi traucējot uzņēmuma izveidei un sākotnējam attīstības posmam.

Izglītības kontekstā jāpiemin nepieciešamība pamatizpratni par uzņēmējdarbību sākt veidot jau skolas gados, toties akadēmiskās izglītības neesība nebūt nenozīmē, ka cilvēks nevar uzsākt savu biznesu. To apliecina daudzu sekmīgu zīmolu dibinātāji, kā arī pētījumi. Kā liecina Microsoft aptauja jauniešu uzņēmēju vidū ASV, 78% no jauniešiem, kuriem pieder nelieli uzņēmumi, uzskata, ka sava uzņēmuma izveidei un attīstīšanai augstākā izglītība nav nepieciešama, bet 65% uzņēmēju apgalvo, ka biznesam vajadzīgos padomus atrod vietnē TikTok.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses