Mārketings ir svarīgs
Ekspertu vidū dominē viedoklis, ka uzņēmumam grūtības neradās tāpēc, ka produkcijai būtu slikta kvalitāte. Latvijas Kosmētiķu un kosmetologu asociācijas valdes locekle Dace Brante uzsver, ka, raugoties uz ražojumu kvalitāti un produktu sastāvu, Dzintara produkcija ir ļoti konkurētspējīga.
Brantes ieskatā problēma ir cita – neprasme strādāt ar zīmolvedību un neesoša mārketinga stratēģija. Ja Dzintars vēlas no jauna iekarot pozīcijas tirgū un pierādīt sevi kā dzīvotspējīgu uzņēmumu, tad to iespējams izdarīt vienīgi tad, ja tiek attīstīts zīmols un tiek izstrādāta precīza mārketinga stratēģija. Savukārt, ja tiks vienīgi ieguldīts produktos, aizmirstot par zīmola attīstību, tad uzņēmuma spējas ne tikai attīstīties un augt, bet pat izdzīvot ir apdraudētas, uzskata eksperti.
Dzintara valdes locekle Dagnija Maike, taujāta par aktuālo situāciju uzņēmumā, stāsta, ka līdz ar tiesiskās aizsardzības procesa noteikšanu saimnieciskās darbības ikdienas ritms uzlabojas ik dienas. "Vēlamies atgādināt, ka gada sākumā Dzintara ražotne nespēja nodrošināt visus klientu pasūtījumus, bija izveidojies preču deficīts. Pašlaik uzņēmums spēj iepirkt nepieciešamās izejvielas un materiālus, tādējādi nodrošinot pieprasīto produktu apjomus. Ražošanas jaudas palielinājušās par 20% salīdzinājumā ar pērnā gada rādītājiem. Pašlaik mūsu lielākais uzdevums ir palielināt pārdošanas apjomus, kas savukārt dos artavu apgrozāmo līdzekļu palielināšanai," skaidro Maike.
Sociālo tīklu loma
Mārketinga izglītības iestādes Inspired Academy lekciju vadītājs un mārketinga speciālists Jānis Kļaviņš uzsver, ka pētījumi liecina – 21. gadsimtā produkta kvalitāte vairs nav nav galvenais kritērijs, kas nosaka pircēju izvēli, īpaši tad, ja tiek veikti tā sauktie pēdējā brīža impulsīvie pirkumi. "Svarīgi atribūti, kas nosaka pircēju interesi par konkrēto preci, ir tās izskats, iepakojums, tas, kādos veikalos un kuros plauktos tā atrodas. Svarīgi ir arī tas, cik interesanta ir precei pievienotā tekstuālā informācija. No uzņēmuma līdzšinējās publiskās komunikācijas noprotams, ka galvenais uzsvars tiek likts uz produktu un tā funkcionalitāti un uzņēmuma vadība nav zīmolu uzskatījusi par vērtīgu resursu, kurā vērts investēt līdzekļus," uzskata Kļaviņš.
Viņš norāda, ka Dzintaram savā turpmākajā darbības stratēģijā būtu nelietderīgi censties pircējus pārliecināt "tikai ar tādiem argumentiem kā dabiska produktu izcelsme un vietējais ražojums. Svarīgi ir domāt par reklāmu, turklāt arī par reklāmu sociālajos tīklos, un arī par produktu izskatu un pievilcību, pievienoto teksta informāciju un izvietojumu veikalos". Eksperts arī piebilst, ja uzņēmums nevēlas investēt savā zīmolā, tad vēl viens ceļš ir kļūt par ārpakalpojuma sniedzēju kādam pazīstamam zīmolam, ražojot produktus ar tā nosaukumu.
Dzintara zīmola attīstības nozīmīgumam piekrīt arī Rīgas Stradiņa universitātes studiju programmas Starptautiskais mārketings un reklāma vadītāja Irina Rezepina. Ekspertes ieskatā, uzņēmums Dzintars līdz šim nav mērķtiecīgi pūlējies uzrunāt jauniešus un vidējo paaudzi, kas ir visai aktīvāka kosmētikas patērētāja. "Mani studenti, kas pētīja Dzintara mārketinga stratēģiju, bija ievērojuši, ka uzņēmums tikpat kā nereklamējas, tas nav atrodams arī sociālajos tīklos. Tiesa gan, uzņēmums piedāvā dažādas akcijas savai produkcijai, taču par tām var uzzināt, tikai ieejot veikalā. Mūsdienās šāda pieeja nestrādā," skaidro Rezepina.
Jāatrod savs pircējs
Savukārt Brante min, ka Dzintara sarežģījumi saistīti ar to, ka uzņēmums "orientējas nevis uz konkrētu mērķauditoriju ar noteiktām produktu līnijām, bet uz visiem". Līdz ar to tiek piedāvātas daudzas līnijas ļoti plašā cenu amplitūdā, šajā procesā jāiegulda lieli finanšu resursi, bet savs konkrētais pircēju loks tā arī nav atrasts. Brantes ieteikums uzņēmumam būtu definēt, kas ir galvenā mērķauditorija, un tai tad arī aktīvi strādāt, savu galveno mērķauditoriju regulāri uzrunājot un informējot par jaunumiem. "Pircēji noteikti ir ieinteresēti vietējās kosmētikas produkcijā, taču pastāv liela konkurence un uzņēmumam jādomā, kā iekarot savu nišu," teic Brante.
Savukārt Dzintara pārstāve Maike uzsver: "Pieredze rāda, ka cilvēki maz lasa informāciju, kas atspoguļota ražotāja mājaslapā, cilvēkiem labāk patīk neatkarīgu personu viedoklis un šeit Dzintaram ir, ko darīt. Mēs uzlabojam komunikāciju sociālajos tīklos, aktīvi strādājam pie digitālā mārketinga un reklāmas kampaņu plānošanas, kā arī internetveikala izstrādes un mājaslapas uzlabošanas. Dzintars kā pašmāju ražotājs centīsies sniegt vairāk skaidrojumu, kāds ir dotās kosmētikas efekts. Lai mūsu patērētājs ir zinoša personība, jo tirgus ir piesātināts ar viltus produktiem, kas neko nevienam negarantē, un tas nenoliedzami rada negodīgu konkurenci."
SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis uzsver, ka uzņēmuma nākotne vistiešākajā veidā atkarīga no tā vadības spējas īstenot pārmaiņas, jo tirgus, kas pieejams lielam, tradīcijām bagātam ražotājam, ir perspektīvs. Gašpuitis arī norāda, ka Dzintara kapacitāte ir pārāk liela tikai vietējam tirgum, tāpēc svarīgi atrast jaunus eksporta tirgus.
"Pat ja liela mēroga uzņēmums bankrotē, ir svarīgi, lai tiek saglabātas iestrādes un pēc jauna īpašnieka atrašanas var turpināt darbu. Tas ir svarīgi visai mūsu ekonomikai," teic makroekonomikas eksperts.
Kārlis Apkalns
Raimonda
pārcilvēks